OUG nr. 81/2000, obligativitatea ITP este pentru mașini înmatriculate sau înregistrate în România, nu și pentru cele înmatriculate în străinătate. ITP-ul făcut în străinătate nu este recunoscut automat și la noi în țară și trebuie refăcut. Pentru mașinile de uz personal, dar nu mai vechi de 12 ani, ITP-ul trebuie făcut o dată la doi ani. Pentru mașinile mai vechi de 12 ani Inspecția tehnică se face în fiecare an, potrivit alba24.ro.
La ce perioade de timp trebuie refăcut ITP-ul unei mașini
În ceea ce privește autovehiculele destinate transportului de persoane, acestea trebuie să fie inspectate la fiecare jumăate de an. Automobilele noi trebuie să treacă prin ITP la trei ani de la înmatriculare. De asemenea, la fiecare 3 ani se realizează și inspecția tehnică a remorcilor, semiremorcilor apicole și rulotelor.
La inspecția tehnică periodică a mașinii se prezintă persoana juridică sau fizică pe al cărei nume este înmatriculat/ înregistrat vehiculul.
Mașnile primesc aviz ăn utma inspecției tehnice dacă acestea au cel mult 2 defecte mici. Dacă defectele sunt majore, atunci specialiștii nu oferă avizul, iar șoferul este pus în situația de a repara automobilul în decurs de 30 de zile.
Potrivit Codului Rutier, definițiile celor trei categorii de defecte sunt următoarele:
- deficiențe minore: care nu au un efect semnificativ asupra siguranței vehiculului sau impact asupra mediului și alte neconformități minore (documente ilizibile, scurgeri de lichid în zona casetei de direcție – fără formare de picătură);
- deficiențe majore: deficiențele susceptibile să compromită siguranța vehiculului, să aibă impact asupra mediului sau să-i pună în pericol pe ceilalți participanți la trafic și alte neconformități mai importante (plăcuță de înmatriculare ilizibilă sau confecționată artizanal, cod sau serie motor falsificat/falsificată, cursă excesivă a pedalei de frână, cablul frânei de mână deteriorat sau cu noduri, sistem de direcție greu manevrabil etc.);
- deficiențe periculoase: deficiențele care constituie un risc direct și imediat la adresa siguranței rutiere sau care au impact asupra mediului (dispozitiv de acționare a frânei deformat excesiv, fisurat sau rupt, cablul frânei de mână deteriorat – funcționarea frânei e afectată, fixare slabă sau joc vizibil în cazul casetei de direcție și altele).
Ce se întâmplă cu șoferii care conduc cu ITP-ul expirat
În situația în care ITP-ul unui automobil exipiră, atunci înmatricularea acestuia este suspendată automat. Dacă un șofer conduce cu ITP-ul expirat, atunci riscă 2 pedepse: o amendă pentru lipsa ITP-ului, dar și una pentru că a condus mașina în timp ce înmatriularea acesteia era suspendată.
Registrul Auto Român a evidențiat că șoferii care fac ITP-ul într-o altă țară în cazul mașinilor înmatriculate în România, la revenirea în țară, acesta trebuie efectuat din nou.
„Având în vedere faptul că, la acest moment, nu există o soluție europeană agreată și general valabilă cu privire la efectuarea ITP, la revenirea în România, vehiculul va trebui să fie supus efectuării ITP în cadrul unei stații autorizate sau a unei reprezentanțe teritoriale RAR, în baza legislației naționale, deoarece vehiculul respectiv nu va figura înregistrat cu ITP valabilă în baza națională de date (cu toate implicațiile legale), chiar dacă dovada privind efectuarea ITP emisă de alt stat membru este încă în termen de valabilitate”, subliniază RAR.
Printre altele, codul rutier menționează și ce afecțiuni pot duce la interzicerea deținerii permisului de conducere.