Live acumAcces Direct
Prime Time 20:30Asia Express - Drumul Comorilor

Premieră mondială: ABS Pro, primul sistem de asistență la frânare pe viraje pentru motoarele supersport

Dacă în lumea automobilului ABS-ul (Anti-lock Braking System), sistemul ce previne blocarea roților la frânare permițând un control mult mai bun al traiectoriei și oprirea în condiții de siguranță pe carosabil umed sau cu zone de aderență diferite, a fost introdus încă de prin anii '70, pe modele precum Chrysler Imperial, Lincoln Continental sau Nissan President, iar din 2007 a devenit obligatoriu pentru toate mașinile noi comercializate în Uniunea Europeană, în lumea motoarelor este aproape inexistent. Prima motocicletă cu ABS a apărut abia în 1988 (BMW K100). Au urmat sport-touring-urile Honda ST1100 (1992) și Suzuki Bandit (2007), în timp ce prima "vitezană" cu ABS a mușcat asfaltul în 2009 (BMW S 1000 RR). Iar acum, BMW Motorrad plusează și introduce în premieră sistemul ABS Pro, ce permite frânarea asistată de ABS și pe viraje.

Dacă în lumea automobilului ABS-ul (Anti-lock Braking System), sistemul ce previne blocarea roților la frânare permițând un control mult mai bun al traiectoriei și oprirea în condiții de siguranță pe carosabil umed sau cu zone de aderență diferite, a fost introdus încă de prin anii '70, pe modele precum Chrysler Imperial, Lincoln Continental sau Nissan President, iar din 2007 a devenit obligatoriu pentru toate mașinile noi comercializate în Uniunea Europeană, în lumea motoarelor este aproape inexistent. Prima motocicletă cu ABS a apărut abia în 1988 (BMW K100). Au urmat sport-touring-urile Honda ST1100 (1992) și Suzuki Bandit (2007), în timp ce prima "vitezană" cu ABS a mușcat asfaltul în 2009 (BMW S 1000 RR). Iar acum, BMW Motorrad plusează și introduce în premieră sistemul ABS Pro, ce permite frânarea asistată de ABS și pe viraje.

De la introducerea lui S 1000 RR cu Race ABS în 2009, BMW a oferit un ABS dezvoltat special pentru necesitățile impuse de motocicletele supersport, asigurând o creștere semnificativă a siguranței active a frânării și în acest segment. Funcția ABS Pro reprezintă o evoluție a sistemului Race ABS, care acum permite frânarea asistată de ABS și în viraj. ABS Pro este oferit ca opțiune care se poate monta și post-vânzare, putând fi cumpărată de la dealerii BMW Motorrad și fiind inițial rezervată doar pentru vârful gamei supersport BMW HP4.

Funcția a fost concepută special pentru utilizarea pe drumuri publice, unde pericolele neașteptate pândesc în mod constant. În timp ce sistemul Race ABS al lui HP4 asigură deja un nivel foarte ridicat de siguranță la frânarea în linie dreaptă, ABS Pro merge mai departe, oferind siguranță sporită și la frânarea pe viraje. Noul sistem împiedică blocarea roților chiar și atunci când frânele sunt aplicate rapid, reducând astfel schimbările bruște ale forțelor de direcție la manevrele de frânare de urgență și împiedică spatele motocicletei să se ridice de la sol.

Tehnic vorbind, ABS Pro adaptează controlul funcției ABS la unghiul de înclinare al motocicletei, în funcție de situația de rulare. Pentru a afla unghiul de înclinare al motocicletei, sistemul preia semnalele de rotire în jurul axei longitudinale și verticale și de accelerația transversală, asigurate de setul de senzori, care sunt utilizați pentru Controlul Dinamic al Tracțiunii (DTC) și pentru suspensia electronică DDC (Controlul Dinamic al Amortizării). Pe măsură ce unghiul de înclinare crește, nivelul presiunii în sistemul de frânare este limitat din ce în ce mai mult. Asta înseamnă că sporirea nivelului de presiune se face mai lent. În plus, modularea presiunii în domeniul de control al funcției ABS se face mai echilibrat. Avantajele sistemului ABS Pro pentru rider sunt un răspuns prompt și un nivel înalt de stabilitate pe frânare, laolaltă cu cea mai bună decelerare posibilă pe viraj.

Pentru a nu afecta "distracția" piloților cu experiență, nivelul de intervenţie ABS Pro poate fi reglat între modurile „Rain” și „Sport”. În timpul verificării dinainte de pornire, afișarea „ABS Pro” pe bord în combinație cu modurile „Rain” și „Sport” indică pilotului că funcția ABS Pro este disponibilă. În mod contrar, modurile „Race” și „Slick”, indicate doar pentru piloții foarte experimentați, cu ambiții sportive, nu includ funcția ABS Pro, aceasta fiind gândită special pentru utilizarea pe stradă.

Totuși, deși ABS Pro asigură un ajutor prețios și constituie un plus de siguranță enorm pentru rider la frânarea în viraj, sistemul nu poate redefini limitele fizicii. Este în continuare posibilă depășirea acestor limite din cauza evaluării greșite a unei situații sau a greșelilor de pilotaj care, în cazuri extreme, pot duce la un accident.

ABS Pro nu a fost gândit pentru a obține performanțe mai bune pe frânare atunci când se frânează în curbă – fapt valabil mai ales pe circuite. Scopul său este să permită utilizarea în siguranță a lui HP4 în cadrul limitelor fizicii, pe drumuri publice, spre exemplu în cazul unui pericol neașteptat care apare în mijlocul unui viraj. În același timp, funcția ABS Pro poate fi folosită și în modurile „Rain” și „Sport” de către riderii mai puțin experimentați, pentru a atinge un nivel de siguranță sporit semnificativ atunci când fac primele ture pe un circuit.

Recomandari