Singura problema o reprezinta pretentiile nemtilor, care vor pentru fabrica de motoare ce o vor construi in Romania un teren de 400 de hectare, o suprafata ce este extrem de greu de oferit de catre orice municipalitate.
Oficialitati aradene de la cel mai inalt nivel s-au implicat in gestionarea acestei probleme, pentru ca orasul sa nu piarda aceasta investitie, in detrimentul Clujului. Este o batalie mare, mai ales ca exista o isterie nationala in ce priveste plecarea Nokia de la Jucu.
BMW cauta terenul pentru a deschide o fabrica de motoare. Ar fi una dintre cele mai mari investitii ale producatorului bavarez in afara spatiului german. Cu atat mai mult, interesul Aradului pentru a prinde aceasta investitie este justificat. Un atu este faptul ca Aradul este plasat mult mai aproape de granita si ca unii dintre furnizorii BMW functioneaza chiar in zona industriala aradeana.
Este o tendinta europeana ca marii producatori industriali sa se locheze in zone unde au in apropiere cei mai importanti furnizori, ca toate costurile de aprovizionare sa fie mai mici. Insa, pentru ca buturuga mica rastoarna carul mare, acest proiect s-a poticnit intr-un amanunt. O ferma de vaci falimentara, amplasata pe un teren cu mare miza imobiliara.
Grupul german BMW ar urma sa investeasca circa 100 de milioane de euro intr-o fabrica de motoare in Romania. Investitia ar urma sa genereze 15.000 de noi locuri de munca. Referitor la o posibila investitie a gigantului BMW in Romania, reprezentantii BMW Romania au declarat ca nu au nici o "informatie oficiala" in acest sens, precizand ca politica BMW este una de concentrare a productiei in Germania.
Negocierea a fost tinuta la secret de catre primarul Falca, care s-a exprimat in cercuri restranse ca va fi "marea lovitura anticriza a PDL".
Din pacate, sunt greu de gasit 400 de hectare compacte, asa cum cer investitorii nemti. Singurul loc unde s-ar putea face invetitia este statiunea de cercetare pentru cresterea bovinelor de la Ceala, o ferma falimentara care ar trebui mutata pentru a nu pierde aceasta investitie majora. In contextul in care statiunea de cercetare este de ani de zile feuda conducerii de acolo, care sustine ca ferma este extrem de productiva.
In realitate, acolo totul este lasat in paragina. Cercetare nu se mai face, singura batalie fiind cea pentru teren. Teren pe care tocmai conducerea statiunii incearca sa puna mana prin diverse tertipuri si interventii politice.
Despre "razboiul" de la statiunea in cauza stiu atat primarul Aradului, Gheorghe Falca, cat si Valeriu Tabara, ministrul Agriculturii si totodata membru al Academiei de Stiinte Agricole, sub umbrela careia se ascund cercetatorii ramasi fara obiectul muncii de la statiunea de bovine. si pentru ca cei de la BMW cauta un teren compact de 400 de hectare, singurul loc ce poate fi oferit de Arad este in zona aeroportului, pe unde trece si autostrada. Aici Academia de Stiinte Agricole, prin statiunea de cercetare dezvoltare pentru cresterea bovinelor, are in jur de 1.000 de hectare de teren.
Problema este ca cei de la academie nu vor sa cedeze nici un metru patrat de teren, in ciuda incercarilor lui Falca de a-i convinge ca investitia de 100 de milioane de euro este mai importanta decat cele cateva vaci ramase in ruina statiunii de cercetare.
Argumente sunt multe pentru intrega regiune: o asemenea fabrica atrage si alti investitori, de la fabricanti de subansamble la transportatori, care ar genera cateva mii de noi locuri de munca.
Raportarile false, cercetate de DNA
Inca de acum patru ani, Statiunea de Cercetare pentru Cresterea Bovinelor Arad a fost rascolita dur de anchete de la ANAF si chiar DNA.
Conducerea statiunii a fost acuzata ca face afaceri in interes propriu pe banii statului, bani din subventii si pentru cercetare, desi ferma este nefunctionala si nu mai da rezultate. Societatea a intrat, in atentia organelor de control, in special (ANAF) - pentru abateri grave, de vreme ce in spatele activitatii de "cercetare", care nu mai are obiect de mai multi ani, se aflau interese clare si bine tintite. In realitate, statiunea mai are cam 700 de capete de vaci ajunse la capatul lantului genetic. Conducerea statiunii se bate de ani de zile in litigii multiple tocmai pentru a nu pierde terenul in cauza, cele 1.417,34 de hectare.
Agentia Nationala de Administrare Fiscala a facut un control la sange la Statiune (SCD CBA), ancheta avand in atentie sesizarile de peste un an si jumatate aparute in marea parte a presei din vestul tarii. S-a stabilit ca statiunea, de fapt, o ferma de 1.417,34 ha traieste, in afara de subventiile de la APIA si Directia Agricola, de pe urma comercializarii laptelui provenit de la 350 de vaci (care dau 6.000 de litri de lapte pe zi) si a inchirierii utilajelor agricole. Din efectivul total de 700 de capete, s-au vandut, de asemenea, anul trecut, 90, pe la diferiti fermieri din judetele Bihor si Cluj.
Conform directorului ANAF Arad si seful comisiei de ancheta, Eugen Deliman, fie si doar aceste activitati comerciale ale statiunii implicau, conform legii, infiintarea unei societati comerciale prin care sa se ruleze banii. Acest lucru nu s-a intamplat - fapt care face imposibil procesul de urmarire a banilor de catre... chiar finantatorul principal, respectiv statul. Fapta este extrem de grava si ar putea atrage dupa sine luarea de masuri extrem de dure, care merg pana la inchiderea statiunii si deferirea managerilor acesteia justitiei.