Live acumAsia Express - Drumul Comorilor
Prime Time 20:00Asia Express - Drumul Comorilor

Test-Drive! Jeep Compass - Pe gustul europenilor

In limbajul popular "dambovitean", Jeep este considerat un sinonim pentru orice masina cu look sau capacitati de off-roader, la fel cum se poarta si "Adidasii Nike". Jeep este insa numai unul, de la producerea primului vehicul de teren Willys (1941) si pana in prezent, cand gama cuprinde modele 4x4 pentru toate gusturile, de la redutabilul urmas al lui Willys, Wrangler, si pana la SUV-ul compact Compass, croit parca special pe gustul europenilor.

Avand in vedere expansiunea din ultimii ani a pietei SUV-urilor din Europa si succesele repurtate de Grand Cherokee, americanii de la Chrysler si "concubinii" lor de la Fiat au redesenat SUV-ul compact Compass pentru a face fata cu brio concurentei acerbe de pe "batranul continent", unde majoritatea constructorilor se bat pentru suprematie. Sa dam numai cateva exemple de adversari: Toyota Rav4, Volkswagen Tiguan, Hyundai ix35, Renault Koleos, Kia Sportage, etc..

VEZI galeria foto din subsolul paginii!

Reteta? Facelift-ul Jeep-ului Compass a imprumutat cateva trasaturi fine, mai ales la partea frontala, de la "fratele mai mare" Grand Cherokee, si vine cu un motor diesel CRD de 2.2 litri, de 136 sau 163 CP, cuplat la o transmisie integrala permanenta (Freedom Drive I), cu blocant electric intre punti. Interesant.

Tinuta de drum

In ciuda garzii la sol specifice unei masini cu abilitati in teren accidentat (+20 cm), Compass-ul sta onorabil pe drum. Bine, nu iti permite sa te arunci pe viraje si directia nu ofera un feedback clar, solicitand corectii continue, daca se merge mai sportiv. Dar multi-link-ul spate si amortizoarele destul de ferme tin decent SUV-ul pe asfalt, chiar si la viteze ridicate. Iar integrala permanenta te asigura ca, la nevoie, poti redresa masina.

Pozitia la volan este buna si accesarea comenzilor, la indemana. Doar cutia de viteze manuala, in 6 trepte, necesita ceva timp de adaptare, pentru ca, din cand in cand, "agata". Mai ales la indexarea treptelor 5-6 sau 6-5! Dupa cateva zeci de kilometri insa, deprinzi "miscarea salvatoare" si afli ca te poti baza pe reactia motorului CRD de 163 CP. Gratie cuplului de 320 Nm oferit de la turatii foarte joase (1.400 rpm), acesta este elastic si face ca SUV-ul sa se miste cu usurinta, daca se mesteca cum trebuie in cutia de viteze. Treapta intai este scurta, tipic pentru un "off-roader", dar celelalte rapoarte sunt bine gandite pentru asfalt, permitand depasiri fara surprize si la 120-130 km/h.

In ceea ce priveste comportamentului Compass-ului in teren, nu va pot spune decat ca ruleaza exemplar pe macadam si pe drumurile de tara acoperite cu pamant. Masina fiind echipata cu pneuri de asfalt, nu am cautat "motive" sa cuplez blocantul central electric. Dar unghiurile de atac si de degajare sunt suficiente pentru o plimbare prin locuri neumblate.

Interior confortabil, spatiu pentru bagaje limitat

Jeep-ul Compass ofera spatiu suficient si confortabil pentru patru adulti. Intra fara probleme si a cincea persoana. Problema este cand vine vorba despre bagaje. Din cauza consolei spate scurte si a favorizarii spatiului pentru genunchii pasagerilor banchetei, volumul portbagajului este zgarcit, chiar limitat. In cei 328 de litri ai portbagajului abia intra, cu chiu, cu vai, doua valize si cateva pungi.

La capitolul ambianta si calitate, Compass-ul sta binisor. Plasticele nu sunt de foarta buna calitate si design-ul nu e foarte inspirat, dar imaginea de asamblu confera acea senzatie de masina americana robusta. Si, asa cum am mai spus, Compass-ul ia un plus la ergonomie.

Tot la capitolul plusuri merita mentionat sistemul audio cu ecran tactil si boxa detasabila in portbagaj. La ce foloseste? Daca iesiti la un picnic si aveti chef de muzica, este suficient sa ridicati hayonul si sa rabatati boxa. Nu mai e nevoie sa stati cu toate usile de la masina deschise pentru a auzi ceva.

Verdict

Jeep-ul Compass este o alternativa interesanta in clasa sa, plusant la capitolele design robust si flexibilitate in utilizare. De asemenea, consumul mixt de 6.9 litri /100 km inregistrat pe parcursul testului este bun pentru o masina de peste doua tone.

Pretul este insa pe masura rezonantei brandului. Un Compass 4x2 2.2 CRD de 136 CP porneste de la 26.950 de euro, iar CRD-ul de 163 CP, 4x4 si in echipare Limited depaseste 30.000 de euro.

Recomandari