Antena Căutare

CNADNR a modernizat 2800 de kilometri cu 1,5 miliarde de euro

Inca de acum sase ani, CNADNR constata ca trebuie sa investeasca masiv in modernizarea drumurilor nationale. Cum autostrazi nu avem, macar potecile existente sa nu se infunde in gropi. Asa ca am reabilitat de 1,5 miliarde de euro! Potrivit specialistilor, cu 1 million de euro se poate construi de la zero un kilometru de drum national. In banii alocati modernizarilor CNADNR ar fi putut construi aproximativ 1.500 de kilometri de drum national! Sumele pentru asa-zisele reabilitari au fost alocati atat din buget cat si fonduri europene sau chiar imprumuturi. Bilantul nu este tocmai imbucurator. Cel putin lucrarile cu proiectele ISPA au facut ca greselile Companiei sa fie cuantificate in alte milioane de euro platite de aceasta data constructorilor.







Tot 2004, Banca Mondiala concluziona ca "aplicarea unui management modern combinat cu licitatii competitive ar putea reduce costurile anuale ale Companiei la valoarea de 214 milioane Euro pentru 2010-2015". CNADNR ar fi trebuit astfel sa implementeze doua sisteme care ar fi asigurat determinarea unor bugete analitice si nu statistice, asa cum se obisnuieste pe plaiurile dambovitene. Printr-o simpla esalonare pe durata a trei ani a lucrarilor de reparatii, banii nu s-ar mai fi pierdut in zeci de contrtacte aditionale.

Sistemele recomandate au fost PMS (n. red. Pavement Management System) si BMS (n. red. Bridge Management System). Practic, pe masini s-ar fi montat diverse echipamente care ar fi stabilit starea sistemului rutier in profunzimea lui. Sistemul ar fi ajutat Compania in realizarea unei esalonari pe durata a trei ani de zile a lucrarilor de reabilitare, in functie de prioritati si raportul pret/lucrare ar fi determinat bugete multianuale exacte.

Pe lista de prioritati se mai gasea in 2004 si constructia a 5 variante ocolitoare: Medias, Targu Mures, Reghin, Bacau, Brasov dar si reabilitarea unor drumuri si poduri. Compania nu a reusit sa indeplineasca conditiile pentru accesarea banilor Bancii Mondiale. In ceea ce priveste lucrarile de reabilitare ale podurilor, imprumutul impunea urmatoarea conditie: alegerea unui consultant care sa ajute Compania sa se restructureze si sa gaseasca toate posibilitatile corecte, legale si morale de a atrage fonduri pentru autofinantare.

Cum acest lucru nu s-a intamplat, doar 20 de milioane de dolari din banii Bancii Mondiale s-au regasit in lucrarile de infrastructura romanesti.

Citeste tot articolul pe Jurnalul!

Foto: Intactimages

Apartamentele s-au ieftinit cu pana la 20% in ultimul an... FMI a cerut Guvernului sa scoata la vanzare un pachet de actiuni detinute la Tarom...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 6: Tartă Tatin cu cremă chantilly
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 6: Tartă Tatin cu cremă chantilly Marti, 07.05.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x