Este vorba despre Termoelectrica, CFR Calatori, CET-urile care ramasesera neintroduse in 2008 si Compania Nationala a Huilei Petrosani. De ce aceste companii si nu altele?
"Comisia Europeana ia in calculul deficitului orice companiei care are mai mult de 50% din cheltuieli din fonduri publice, mai mult de 3 ani consecutivi", a declarat Gheorghe Gherghina, secretar de stat in Ministerul de Finante, la seminarul EU-Cofile, organizat de Banca Nationala a Romaniei, Alpha Bank si ARB.
Este o mare problema pentru ca din 2012, Romania s-a angajat sa aiba un deficit bugetar pe sistem ESA de maxim 3%. Asta inseamna ca deficitul cash (cel urmarit de FMI) trebuie sa fie mult mai mic de 3% pentru a permite si deficitului urmarit de UE sa fie maxim 3%.
Sigur, o solutie ar fi privatizarea acestor companii sau reorganizarea lor (cum este cazul Termoelectrica intr-o companie mamut precum cele energetice).
Eurostat vine in control o data pe an in fiecare tara si ne spune ce mai trebuie introdus in sectorul public. In septembrie, ne-a introdus in sectorul public CFR Calatori si Termoelectrica, Compania Nationala a Huilei Petrosani si cateva CET-uri, dupa ce in 2008 ne-a introdus si Metrorex. Si nu de acum ci din urma cu 3 ani, ca asa se face. Tot in 2008 ne-a bagat in sectorul public 7 CET-uri.
Pentru 2011 o alta companie este la limita cu veniturile, astfel incat ar putea fi introdusa de Eurostat in deficitul anului viitor. Aceasta este CFR Infrastructura, care ar putea aduce un plus la deficit de 0,1% daca va fi introdusa.
De doi ani si zece luni aceasta are peste 50% din venituri de la stat. CFR Infrastructura traieste din taxa de utilizare a infrastructurii feroviare. Despre aceasta, Radu Berceanu, fostul ministru al Transporturilor, spunea in 2009 ca si cu zero angajati tot ar face pierderi.
Daca la finele acestui an situatia nu se va schimba, si se va modifica, CFR Infrastructura va intra in calculul deficitului cu arieratele din ultimii trei ani, adica cu datoriile pe care le are catre stat.
Una peste alta, CET-urile, Termoelectrica si CFR Calatori aduc 0,4% majorare de deficit, iar CFR Insfrastructura inca 0,1%.