Odata cu dezmembrarea Uniunii Sovietice, Moldova urma sa primeasca mostenire de la „mama” URSS o parte a flotei comerciale, insa acest lucru s-a intamplat dupa indelungi tergiversari, in 2001, atunci cand a devenit membra cu drepturi depline a Organizatiei Maritime Internationale.
„Saltul” Moldovei la venituri cu sase zerouri
2007 reprezinta anul in care Republica Moldova si-a marit considerabil numarul de nave comerciale, de la cateva unitati, la peste 400. Astfel, flota moldoveneasca a ajuns la o valoare 584.000 de tone si este de zece ori mai mare decat cea a Romaniei. Nici financiar, moldovenii nu o duc rau din acest punct de vedere, pentru ca in urma inregistrarii navelor straine se obtin venituri importante, care au ajuns, in 2011, la zece milioane de lei.
Discordia „mostenirii” sovietice
Si acolo unde sunt bani e si rost de scandal, iar Republica Moldova nu a fost trecuta cu vederea. La inceputul anilor 1990, Ucraina insista pentru ca si datoriile URSS sa fie impartite intre „surori”, nu numai rezervele. Mai mult, se angaja sa achite datoria externa a URSS cu pretentia ca fostele state membre sa renuntele la drepturile asupra proprietatii sovietice. In 1991, a fost semnat Tratatul cu privire la privire la succesiunea datoriilor externe, iar Moldovei ii reveneau 1,03 miliarde. Atunci Ucraina si-a facut calaculele si activele care ii reveneau aveau o valoare de cinci ori mai mare decat cea a datoriilor.