Antena Căutare

Incredibila poveste a navei ”Oltenia”. Echipajul s-a reîntors în România după șase ani, trei luni și 18 zile!!!

Pe 16 martie 1940, petrolierul ”Oltenia” pleacă din portul Constanța, pentru voiajuri în Marea Mediterană. Cum al Doilea Război Mondial a pornit la drum, nava este rechiziționată de către englezi. Urmează peste șase ani de ”voiaj” pentru echipajul căpitanului Dragoș Alexandru, presărați cu arestări și trimiteri în lagăre. Românii se vor întoare acasă în vara lui 1946!!!

Incredibila poveste a navei ”Oltenia”. Echipajul s-a reîntors în România după șase ani, trei luni și 18 zile!!! Galerie
”Oltenia” avea un pescaj maxim de 6,56 m, fiind propulast cu aburi cu triplă expansiune

Pe 25 septembrie 1919, este lansat la apă cargoul olandez ”Haarlem”, realizat de către cei atelierele portului Rotterdam. Navă frumoasă pentru acele vremuri, cu corp și punte din oțel, cu o lungime de 113,53 de metri, cu trei căldări cilindrice. Avea să fie modificată, devenea petrolier și era cumpărat de statul român, care-l boteza ”Oltenia”, în luna ianuarie a anului următor.

Pe 16 martie 1940, vasul pleacă din portul Constanța, pentru voiajuri în Marea Mediterană, urmând a naviga între Tripoli (pe atunci în Siria, actualmente Liban) și Port de Boue (Franța). Pentru că cel de-al Doilea Război Mondial a început iar noi suntem aliați cu Germania Nazistă, deși nu am intrat, încă, în conflagrație, ”Oltenia” este rechiziționată de către guvernul englez. Va urma o perioadă incredibilă, de șase ani, în care o parte a echipajului condus de Dragoș Alexandru va fi arestat, deportat prin lagărele de prizonieri de război, fără posibiltatea de a se întoarce acasă. O poveste incredibilă, relalaltă, cuvânt cu cuvânt, chiar de către căpitan.

Incredibila poveste a navei ”Oltenia”. Echipajul s-a reîntors în România după șase ani, trei luni și 18 zile!!!

”Oltenia” avea un pescaj maxim de 6,56 m, fiind propulast cu aburi cu triplă expansiune

Cum a început dezastrul?

„(…) În ziua de 16 martie 1940 am plecat din portul Constanţa, pentru voiajuri în Marea Mediterană, între Tripoli (Siria, n. r. - actualmente în Liban) şi Port de Boue (Franţa)”.

”În ziua de 11 Iulie 1940, după intrarea Italiei în război, mă găseam cu vaporul încărcat cu ţiţei în apropiere de Creta şi în drum spre Port de Boue. Am cerut instrucţiuni dela «Steaua Română» Constanţa şi am primit o radiogramă prin care mi se ordona să intru la Alexandria (Egipt) şi să pun vaporul şi marfa la dispoziţia autorităţilor Britanice. Această dispoziţie era motivată de faptul că, pe acea vreme, vasele navigau în Mediterana sub controlul Amiralităţii Britanice, iar marfa era destinată pentru Franţa. În ziua de 12 iulie 1940 am intrat la Alexandria şi, după câtva timp, am plecat la Port Said, în convoi Britanic, iar de acolo la Suez (n. r. - Canalul Suez). Acolo am primit ordin de a merge la Abadan (Golful Persic). O parte din echipaj a refuzat a mai rămâne la bord şi am fost nevoit să-i repatriem. În ziua de 17 august 1940 am făcut un nou contract şi, în aceeaşi zi, am părăsit portul Suez cu o gardă Engleză în convoi şi un echipaj de numai 25 oameni, luându-mi toată răspunderea unei navigaţii grele în convoi şi în Oceanul Indian. Când am sosit la Aden am primit ordin de a merge la Mombasa (Kenya) (n r. - oraș în partea de est a țării, port la Oceanul Indian), pentru combustibil şi provizii. La 7 septembrie 1940 ajungem la Mombasa. Se îmbarcă combustibil şi provizii şi primesc ordin de plecare spre Sud pentru a doua zi. A doua zi se contramandează plecarea şi mi s’a spus să rămân pe loc, în aşteptarea ordinelor Amiralităţii Britanice”.

16 octombrie 1940: ”Oltenia” este predată. Începe calvarul!

”La 16 octombrie 1940 primesc ordin de rechiziţionare a vasului şi trecerea lui sub pavilion Englez, depe care anexez copie. În acel ordin mi se puneau două alternative: de a naviga mai departe sub pavilion Englez, cu salariile Engleze, sau de a fi repatriaţi. Tot echipajul a cerut repatriere. Cum Amiralitatea ne-a pus în vedere că nu putem părăsi toţi vaporul, care se afla la ancoră şi încărcat, am repatriat cea mai mare parte din echipaj, iar eu, cu 2 ofiţeri şi 7 oameni, am rămas la bord, pentru a aştepta echipajul Englez şi a preda vaporul şi marfa în bună stare”.

”În ziua de 16 ianuarie 1941 am predat vaporul (anexez copie depe procesul verbal) şi la 20 ianuarie 1941 am părăsit Mombasa, plecând la Bombay, pentru a fi repatriaţi prin Iran”.

”Peste câteva zile a sosit şi echipajul vaporului «Steaua Română» al aceleiaşi societăţi. Statul Iranian n’a vrut să ne dea viza de trecere, astfel că am fost trimişi în Egipt, la Suez. Cum pe vapor nu erau locuri destule, am plecat numai eu cu echipajul vaporului «Oltenia», iar echipajul vaporului «Steaua Română» a rămas să vină mai târziu. Dela Suez am fost trimişi la Port Said, am făcut toate vizele pentru a pleca cu trenul în ţară. În ultimul moment, Palestina a refuzat viza de transit, aşa că am fost nevoit să fac din nou vizele, pentru a pleca cu vaporul”.

Incredibila poveste a navei ”Oltenia”. Echipajul s-a reîntors în România după șase ani, trei luni și 18 zile!!!

Pentru că se considera că România nu se mai afla în starea de neutralitate, fiind aliată a Germaniei Naziste, vasul a fost ”arestat” de către Guvernul Britanic în 1940, deși țara noastră nu intrase, oficial, în război

”La 5 Aprilie 1941, când vizele au fost gata, am plecat cu tot bagajul în port, pentru a ne îmbarca pe un vapot Egiptean, care pleca în Turcia. După ce am făcut controlul vamal am trimis toate bagajele la bord cu barca, vasul fiind în ancoră. În momentul când tocmai ne pregăteam să ne îmbarcăm şi noi, a venit un ordin telefonic din Cairo că nu mai putem pleca. Am debarcat toate bagajele şi, după două zile, am fost trimişi sub escorta Poliţiei Egiptene, la Cairo, unde am fost instalaţi în hotel şi lăsaţi liberi. Am intervenit în nenumărate rânduri, prin Legaţia noastră din Cairo, pentru a fi repatriaţi, dar fără succes. Ni s’a răspuns că este un ordin al Guvernului Britanic de a nu fi lăsaţi să plecăm în ţară”.

”În ziua de 9 Iunie 1941 am fost arestaţi de Poliţia Egipteană şi escortaţi peste graniţă, în Palestina, unde am fost internaţi într’un lagăr lângă Haiffa (Internment Camp. Nr. 1). Nu ni s-a dat voie să comunicăm cu nimeni şi, câteva luni, scrisorile şi telegramele mele au fost oprite. După 2 luni dela internare am fost duşi toţi la Ierusalim, în faţa unei comisii de anchetă Britanice şi mi s’a spus că nu putem fi lăsaţi a merge în ţară, fiindcă în România sunt armate Germane, iar noi, dacă mergem în ţară, vom lucra pentru Germania”.

”La 27 august 1942 am fost transferaţi în lagăr de prizonieri de război (P.O.W. Camp Nr. 321, tot în Palestina). Am protestat din nou cu Consulul Spaniei din Ierusalim, care era reprezentantul nostru. Ni s’a răspuns că, după o nouă convenţie, toţi marinarii comerciali vor fi trataţi ca prizonieri de război. La 8 Aprilie 1944 am fost din nou mutaţi în Egipt, în P.O.W. Camp 305. La 18 Noiembrie 1944 am fost din nou mutaţi în P.O.W. Camp 380, care se afla în apropiere de <<Bitter Lake>>”.

O repatriere ce durează doi ani!

”În ziua de 3 Ianuarie 1946 a sosit ordinul pentru repatrierea noastră. La 28 Ianuarie 1946 am fost trimişi în Italia, la Taranto, cu un transport de prizonieri italieni, sosind acolo la 1 Februarie 1946. Acolo, autorităţile Britanice ne-au spus că nu ştiu nimic de repatrierea noastră. După 2 săptămâni în lagărul din Taranto, am fost trimişi în lagărul din Afragola, lângă Neapoli. Acolo am stat cam 6 săptămâni, după care am stat în lagărul din Rimini. La Rimini am stat până la 9 Iunie 1946, când am fost trimişi în ţară, prin Austria. La Klagenfurt am fost lăsaţi pentru prima oară liberi. Dela Klagenfurt am plecat la Viena, unde ne-a luat în primire Crucea Roşie Română. După 6 zile am fost trimişi la Budapesta şi de acolo la Oradea Mare. Acolo am aşteptat 10 zile, la dispoziţia şi controlul Poliţiei, până ni s’a permis intrarea în ţară (4 iulie 1946).”

Ce-au căutat 3.000 de negri și de indieni în lagărele din România? Mâncau ridichi cu sare și mămăligă, dar iarna i-a ucis!​

”Odată cu mine, au sosit următorii membri din echipaj: Stănculescu Ştefan – Ofiţer I, Mateescu Florea – Mecanic II, Gârlea Iacob – Şef echipaj, Mihailiu Teofil – Chelner I, Puşcaşu Teodor – Bucătar I, Barbu Ivan – Timonier, Harac Iosif – Gheţar, Haş Ion – Ungător, şi Răducanu Petre – Focar”.

”Jurnalele de bord şi de maşină ale vasului «Oltenia» au fost reţinute de autorităţile Britanice din Mombasa (Kenya). Livretele de marinari au fost reţinute în clipa arestării şi internării în lagăr şi nu ni s’au mai înapoiat. Registrele de inventar (punte şi maşină) au fost aduse de mine şi predate societăţii armatoare”.

”În numele meu, comandant titular al vasului, în numele întregului echipaj şi în numele societăţii armatoare, protestez în contra oricărei învinuiri ce ne-ar putea fi aduse pentru faptele raportate mai sus, de asemenea şi în numele proprietarilor încărcământului”.

Cu toată stima,

Alexandru Dragoş, Comandant s.s. «Oltenia», /ss/ indescifrabil

Anexe: Copie după ordinul de rechiziţie a vasului; Copie după procesul verbal de predare a mărfii şi vaporului“.

Drama echipajului se încheiase. Peste el trecuseră șase ani, trei luni și 18 zile! Și un război mondial. Plecaseră sub Rege, se întorseseră sub bolșevici...

Cedat rușilor, dezmembrat în 1967

În 1949, cargoul "Oltenia" a fost cedat Societăţii sovieto-române „Sovromtransport“ (proces-verbal din 6 august 1949), contribuţie a U.R.S.S. în cadrul acordului comercial dintre România şi U.R.S.S, devenind "Dimitrov". La 17 martie 1962 (cf. Ordinului M.T.Tc. – D.N.C. nr. 556/ 9278), navei „Dimitrov“ i s-a schimbat numele în „Oltenia“ (certificat de naţionalitate nr. 2212/ 17 martie 1962). În 1965 cargolul a fost casat (proces verbal nr. 11837/ 1965). Dezmembrarea a început în cursul anului 1966, fiind finalizată la 10 aprilie 1967, operaţiunile având loc în portul Constanţa. La 10 mai 1971 a fost radiat din Registrul matricol al Căpităniei Portului Constanţa (cf. Ordinului M.T.Tc. – I.N.C. nr. 94/ 1631 din 10 mai 1971), fiind clasat ca epavă şi dezmembrat.

N. r. - a nu se confunda cu ”Oltenia”, petrolierul de 150.000 tone ce a fost lansat la apă în 1986, și, după opta ani de călătorii pentru flota noastră a ajuns la o companie petrolieră din Grecia...

Surse: Constantin Cumpănă, Corina Apostoleanu, 2011, „Amintiri despre o flotă pierdută”, vol. I – „Navele românești ale Dunării și Mării”, vol. II – „Voiaje neterminate”, Constanța, Editura: „Telegraf Advertising”.

Material realizat cu sprijinul rezistenta.ro. Sincere mulțumiri!

Cine este femeia care a cântat "Acasă-i România" într-o secție de vot din Spania. Larisa Cotorogea a emoționat... Semnificații dubioase: Acestea sunt prenumele considerate satanice de către preoți!...
Video recomandate
Chefi la cuțite | Sezonul 12, 26 septembrie 2023. Ce decizie surprinzătoare a luat chef Cătălin Scărlătescu, după ce s-a ridicat interdicția de a vorbi
Chefi la cuțite | Sezonul 12, 26 septembrie 2023. Ce decizie surprinzătoare a luat chef Cătălin Scărlătescu, după ce s-a ridicat interdicția de a vorbi Marti, 26.09.2023, 22:00
Parteneri Sos chimichurri. Sos rece de pătrunjel, din bucătăria latino-americană Sos chimichurri. Sos rece de pătrunjel, din bucătăria latino-americană Catine.ro Ninel Conde, decolteu amețitor. Apariția sa doar într-o bustieră a făcut furori. Cum arată vedeta de 46 de ani Ninel Conde, decolteu amețitor. Apariția sa doar într-o bustieră a făcut furori. Cum arată vedeta de 46 de ani Happy Channel Republica separatistă care va înceta să mai existe de la 1 ianuarie 2024. „Dizolvați toate instituțiile și organizațiile de stat” Republica separatistă care va înceta să mai existe de la 1 ianuarie 2024. „Dizolvați toate instituțiile și organizațiile de stat” Libertatea.ro Patron exasperat de angajații care pleacă fără preaviz, de pe o zi pe alta, deși au carte de muncă. &quot;Eu am găsit soluția. Angajați oameni 45+&quot; Patron exasperat de angajații care pleacă fără preaviz, de pe o zi pe alta, deși au carte de muncă. "Eu am găsit soluția. Angajați oameni 45+" Ziare.com Andreea Bălan a dezvăluit ce a descoperit în casa părinţilor lui Victor Cornea: &#8222;Am avut un şoc de bucurie&#8221; Andreea Bălan a dezvăluit ce a descoperit în casa părinţilor lui Victor Cornea: „Am avut un şoc de bucurie” AntenaSport Mesajul cu care Adelina Pestrițu și-a surprins fanii. Ce a dezvăluit vedeta: „Perfecțiunea închipuită…” Mesajul cu care Adelina Pestrițu și-a surprins fanii. Ce a dezvăluit vedeta: „Perfecțiunea închipuită…” Elle Ce vrea să-și tatueze Oana Zăvoranu peste tatuajul cu numele lui Alex Ashraf. Ce decizie a luat vedeta după divorț: „Am renăscut!” / FOTO Ce vrea să-și tatueze Oana Zăvoranu peste tatuajul cu numele lui Alex Ashraf. Ce decizie a luat vedeta după divorț: „Am renăscut!” / FOTO Spynews.ro Două mașini de Poliție sunt implicate într-un accident rutier. Una a ajuns în șanț Două mașini de Poliție sunt implicate într-un accident rutier. Una a ajuns în șanț BZI Înmormântarea milionarului de la Loto, la mare secret. Apar noi detalii despre omul de afaceri Mihai Cazacu. „De ce nu ne dau filmările de la hotel?” &#8211; FOTO Înmormântarea milionarului de la Loto, la mare secret. Apar noi detalii despre omul de afaceri Mihai Cazacu. „De ce nu ne dau filmările de la hotel?” – FOTO BZI Motivul pentru care Selly nu își mai cumpără haine de lux Motivul pentru care Selly nu își mai cumpără haine de lux Antenastars.ro Tartă cu fructe. Rețeta pe care o poți prepara cu doar două ingrediente Tartă cu fructe. Rețeta pe care o poți prepara cu doar două ingrediente HelloTaste.ro Horoscop 29 septembrie 2023. Gemenii îşi pot îndeplini o dorinţă, Scorpionii trec printr-o furtună Horoscop 29 septembrie 2023. Gemenii îşi pot îndeplini o dorinţă, Scorpionii trec printr-o furtună Antena3.ro Arată ca un câine, dar e un animal unic. Cercetătorii au fost uimiți când au aflat cu ce au de-a face, de fapt Arată ca un câine, dar e un animal unic. Cercetătorii au fost uimiți când au aflat cu ce au de-a face, de fapt useit Horoscopul zilei de 29 septembrie 2023. Leii trec printr-o schimbare. Află ce se întâmplă cu zodia ta Horoscopul zilei de 29 septembrie 2023. Leii trec printr-o schimbare. Află ce se întâmplă cu zodia ta Catine Mașinile sunt cei mai mari „turnători”: De ce culeg automobilele date despre pasageri Mașinile sunt cei mai mari „turnători”: De ce culeg automobilele date despre pasageri Wall-Street Claudia Pătrășcanu iubește din nou! Primele declarații despre noul iubit Claudia Pătrășcanu iubește din nou! Primele declarații despre noul iubit Kudika Zodiile protejate de Divinitate în octombrie. Vine vremea lor, vor avea parte de belşug în toate Zodiile protejate de Divinitate în octombrie. Vine vremea lor, vor avea parte de belşug în toate Playtech Ce înseamnă, de fapt, expresia „eram pe drojdie”. A fost folosită de Dumitru Buzatu când a primit mita de 1,25 milioane de lei Ce înseamnă, de fapt, expresia „eram pe drojdie”. A fost folosită de Dumitru Buzatu când a primit mita de 1,25 milioane de lei Redactia.ro Cum va fi vremea în iarna 2023-2024 în România. El Nino aduce ninsori consistente, iar primii fulgi de nea apar în octombrie pe creste Cum va fi vremea în iarna 2023-2024 în România. El Nino aduce ninsori consistente, iar primii fulgi de nea apar în octombrie pe creste Observator Ce efecte are bicarbonatul de sodiu asupra dinților. Mituri despre frumusețe Ce efecte are bicarbonatul de sodiu asupra dinților. Mituri despre frumusețe MediCOOL Cum poți să încetinești procesul de coacere al fructelor de avocado. Metoda care le prelungește durata de viață cu câteva zile Cum poți să încetinești procesul de coacere al fructelor de avocado. Metoda care le prelungește durata de viață cu câteva zile HelloTaste FOTO. Mădălina Ghenea, apariție de vis! Imagini hot: „Frumusețe stratosferică” FOTO. Mădălina Ghenea, apariție de vis! Imagini hot: „Frumusețe stratosferică” ProSport În școală era„Betty cea urâtă” și hărțuită neîncetat. Este greu de IMAGINAT cum arată astăzi fata de imagine În școală era„Betty cea urâtă” și hărțuită neîncetat. Este greu de IMAGINAT cum arată astăzi fata de imagine Gandul Pescobar a fugit din România! Unde a plecat Paul Nicolau, după ce ANPC i-a închis Taverna Racilor: 'Doamne ajută!' Pescobar a fugit din România! Unde a plecat Paul Nicolau, după ce ANPC i-a închis Taverna Racilor: 'Doamne ajută!' CanCan Regresia somnului la copii: vârstele la care apare și ce ai de făcut: (4 luni până la 2 ani) Regresia somnului la copii: vârstele la care apare și ce ai de făcut: (4 luni până la 2 ani) DeParinti Nicole Cherry a fost cu micuța Anastasia pe scenă. Cum a reacționat fetița artistei în fața publicului numeros Nicole Cherry a fost cu micuța Anastasia pe scenă. Cum a reacționat fetița artistei în fața publicului numeros ZUTV Când va avea loc ultima Super-Lună a anului 2023. Fenomenul rar e diferit față de alte Luni pline Când va avea loc ultima Super-Lună a anului 2023. Fenomenul rar e diferit față de alte Luni pline UseIT Năut copt și aromat. Rețeta simplă și rapidă Năut copt și aromat. Rețeta simplă și rapidă Hello Taste
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


Video Mireasa sezonul 8, 28 septembrie 2023. Liviu își cere scuze Alinei Mireasa sezonul 8, 28 septembrie 2023. Liviu își cere scuze Alinei Joi, 28.09.2023, 16:19
x