Antena Căutare

„Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că ducea cu gândul la strălucirea Soarelui”. Povestea celui mai cunoscut emoticon

Fața zâmbitoare a fost creată în 1963, în Worcester, Massachussetts, când designer-ului grafic, Harvey Ball, i-a fost cerut de conducerea unei firme să producă o îmbunătățire în moralul angajaților.

„Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că ducea cu gândul la strălucirea Soarelui”. Povestea celui mai cunoscut emoticon
Povestea celui mai îndrăgit și cunoscut emoticon

Dacă e să ne luăm după relatarea poveștii, lui Ball i-au fost necesare doar 10 minute pentru a crea un simbol care să se împletească atât de ferm în țesătura culturii noastre. A fost plătit cu 45$ pentru munca lui.

Pentru o imagine care va continua să depășească granițele timpului, logica din spatele creației este nostim de simplă.Ball spune că nu a existat vreo complexitate în spate: „Am desenat un cerc cu o faţă care zâmbeşte pe o hârtie galbenă, pentru că era luminoasă şi ducea cu gândul la strălucirea Soarelui.”

Fotografie cu Harvey Ball din People Magazine, 1998

Compania a produs sute de nasturi și de insigne, iar popularitatea simbolului a dus la înregistrarea lui ca 'marcă' la începutul anilor ‘70 de către Bernard şi Murray Spain.

Smiley face-ul a fost înregistrat cu slogan „Have a Happy Day” (Să ai o zi fericită). Doar un an mai târziu, jurnalistul francez Franklin Loufrani a lansat Compania Smiley, care a devenit, ulterior, un gigant în domeniul licenţierii.

La bază, smiley face-ul este la fel ca orice alt simbol-o imagine căreia i-a fost atribuită un înțeles specific. Dar la ce ne trebuiesc astfel de simboluri?

Marcel Densi, un profesor de semitotică și antropolgie în cadrul Univerității din Toronto, spune că aceste simboluri sunt precum "mici capsule care ne spun despre ce e vorba în legătură cu anumite lucruri, în termenii noștri personali".

"Spre deosebire de orice altă limbă ele formează un sistem retoric care unește o întreagă societate.Trăim prin simboluri "

Citește și: WhatsApp: care este adevărata semnificație a vinetei, emoji-ul care a stârnit cele mai mari controverse

De-a lungul anilor, acest simbol a fost reinterpretat și reprodus de trupe muzciale precum Nirvana sau Talking Heads, și a inflorit în perioada anilor '80 și '90, imprimat pe pastilele de ecstasy și fluturașele DJ-lor.

Teen Vogue a raportat în 2019 că acest "simbol jucăuș pare că e din nou relevant în industria modei", încluzând aici colecțiile de pe podiumul Marc Jacobs, dar și în linia vestimentară a cântărețului Justin Bieber, Drew House.

Fața zâmbitoare are o simbolistică duală: pe de-o parte reprezintă un simbol al contraculturii, iar pe de alta este încarnarea simbolică a consumerismului american.

Reprezentanţii Companiei Smiley, care a avut câştiguri de 419,9 milioane de dolari în 2017, spun că smiley face-ul este ceva mai mult decât un simbol, el reprezintă „un spirit şi o filosofie”. Deşi compania este una globală, această frază, în mod particular, atinge o coardă sensibilă a americanilor. Prezintă obsesia americanilor legată de fericire și lucrurile pe care le pot cumpăra pentru a o obține.

Citește și: Te pricepi la emoji-uri? Atunci uite cum poți să câștigi bani simplu și rapid! Distracția e garantată!

Atunci când acest simbol este integrat în artă, înțelesul său este de cele mai multe ori răstălmăcit sau exagerat.

Nate Lowman a creat forme noi ale smiley face-ului, copilăreşti, desenate neatent şi colorate în afara liniilor. Conform unui profil realizat în New York Times, Lowman este „oarecum obsedat” de smiley face. Lowman vede în el „o mască colectivă, isteria tulburată de a părea fericit”.

Picturile artistului Nate Lowman în cadrul expoziției "Empire State. Arta New York-ului, acum"

Este greu să vorbim de smiley face fără să aducem vorba de emoji-uri şi alte astfel de simboluri pe care le folosim pentru a comunica mai uşor pe reţelele de socializare precum Instagram sau în mailurile de serviciu. Smiley face-ul nu mai este un simbol de sine stătător, ci doar o „literă” dintr-o limbă vizuală online.

Deși invenția emoticoanelor este adeseori atribuită lui Shigetaka Kurita, angajat al companiei de telecomunicaţii japoneză NTT Docomo, principalul set de emoji-uri este într-o legătură incontestabilă de design-ul original al lui Harvey Ball.

În timp ce comunicarea online devine din ce în ce mai răspândită, smiley face-ul capătă şi el o gamă din ce în ce mai nuanţată de trăiri.

Poate să fie un simbol pentru fericire autentică, sau un înlocuitor pentru cuvinte care, spuse în formele lor uzuale, ar putea părea mult prea dure. Apariţia emoticonurilor a dus la o serie imensă de studii şi eseuri asupra evoluţiei limbajului online.

Citește și: Foloseşti acest EMOJI? Mare grijă! Un copil este anchetat de poliţie pentru utilizarea lui

Având în vedere aria extinsă pe care acest simbol se extinde din punct de vedere al interpretării, ar putea smiley face-ul să-şi piardă vreodată valorea simbolistică? Dacă el poate să reprezinte orice atunci nu poate să reprezinte nimic.

Danesi nu e îngrijorat de această posibilă ameninţare existenţială la adresa smiley face-ului. "Cu cât îi dăm mai multă semnificaţii, cu atât el va avea mai multă putere, chiar şi dacă, uneori, nu vom şti cum să o interpretăm."

Predicţia mai simplă al lui Danesi este însă: smiley face-ul va continua să existe pentru că e simpatic.

Sursa: CNN

Imagini de arhivă. Cum arătau unii dintre cei mai cunoscuți politicieni din România, în tinerețe? Imagini inedite atât c... Cercetătorii chinezi au dovedit că există două specii de panda roşu...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia)
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 5: Vânătă umplută (Vânătă Papoutsakia) Marti, 30.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x