Ministrul a spus ca, in primul rand, intentioneaza sa asigure o mai mare predictibilitate a sistemului sanitar, pornind de la faptul ca relatiile dintre CNAS cu diversele componente ale sistemului sunt greoaie si lente.
„Vreau sa dau doua exemple pe care le cunoaste toata lumea, cel al programelor nationale de sanatate si al contractelor cu Casa . Experienta arata ca, la trei luni dupa ce se face bugetul, incep discutiile cu Casa , cu medicii de familie, iar pana se fac contractele in fiecare an trece mult timp. Eu vreau sa propun ca aceste programe nationale de sanatate si contractele cu CAS sa fie multianuale, pe cel putin doi ani. In felul acesta nu se va pierde timp in fiecare an pentru incheierea de contracte", a spus ministrul Sanatatii.
Un nou statut pentru Casa de Asigurari
De asemenea, Attila Cseke a afirmat ca o alta propunere legislativa are ca obiect necesitatea de a se gasi un nou statut juridic al CNAS, in conditiile in care Ministerul Sanatatii elaboreaza si aplica politici in domeniu, dar nu are control asupra resurselor financiare in acest scop.
„A aparut un studiu care arata ca exista o raspundere directa a Ministerului Sanatatii asupra sistemului sanitar, dar nu este normal sa raspunzi tu in conditiile in care 82 la suta din resursele financiare ale sistemului sunt la o institutie complet autonoma de minister, asupra careia ministerul nu are niciun control", a spus Cseke.
Ministrul a precizat ca o a treia initiativa de imbunatatire a legislatiei din sistemul sanitar pe care intentioneaza sa o promoveze vizeaza reglementarea problemei contributiilor la fondul asigu- rarilor de sanatate si a numarului de persoane care contribuie la acest fond.
„Contribuabilii sunt in numar de 7 milioane de persoane, in timp ce peste 11 milioane de cetateni sunt asigurati prin efectul legii, fara a contribui la fondul asigurarilor de sanatate. Este incorect. Sunt categorii pentru care facem analize serioase si care ar trebui sa plateasca aceste contributii", a mai spus ministrul Sanatatii.
Programul lui Cseke:
* Programe nationale de sanatate multianuale
* Schimbarea statutului juridic al CNAS in conditiile in care 82% din fonduri sunt la aceasta institutie, complet autonoma
de minister
* Reevaluarea categoriilor exceptate de la plata asigurarilor de sanatate si reducerea substantiala a exceptiilor