Prezent, dar absent: ce este „prezenteismul“ la locul de muncă și ce măsuri trebuie să ia angajatorii pentru a elimina această tendință
Unul dintre factorii cheie pentru o afacere de succes este forța de muncă implicată. Dacă liderii înțeleg și recunosc nivelul de implicare în realizarea sarcinilor zilnice al angajaților, productivitatea la locul de muncă va fi vizibilă.
Autor: Redacție a1.ro Publicat: Marti, 21 Aprilie 2020, 18:39 | Actualizat: Marti, 21 Aprilie 2020, 18:41Motivele pentru care angajații nu acordă suficientă atenție jobului pe care îl au sunt diverse: de la lipsa pasiunii până la necesitatea beneficiilor salariale.
„Prezenteismul“, o nouă tendință printre angajați
De-a lungul timpului, studiile au demonstrat că majoritatea angajaților fac eforturi să ducă la bun sfârșit o zi de muncă. O cercetare din 2019 a arătat că 83% dintre angajați au identificat așa numitul „prezenteism“ în organizația lor, iar un sfert au declarat că problema s-a agravat față de anul precedent.
Cei mai mulți angajați, deși sunt prezenți la locul de muncă, nu sunt foarte activi din punct de vedere mintal, „prezenteismul“ fiind o tendință care se accelerează și reprezintă principala problemă a productivității la locul de muncă.
Angajații susțin că munca lor este afectată de problemele de sănătate pe care le au. Cei mai mulți oameni neglijează atât problemele fizice, cât și pe cele psihice pentru a fi prezenți la locul de muncă și a realiza sarcinile care le-au fost atribuite, astfel încât în momentul evaluarii să poată obțină măcar punctajul minim necesar pentru a-și păstra jobul. De asemenea, în ultimii ani au fost identificate dovezi ale tendințelor nesănătoase la locul de muncă.
Astfel, „prezenteismul“ costă companiile în jur de 150 de miliarde de dolari la nivelul productivității. Un studiu Gallup din 2018 arată că doar 15% dintre angajați consideră că sunt implicați în activitatea pe care o desfășoară la locul de muncă.
Există o legătură între pasiunea cu care un angajat își desfășoară activitatea, recunoașterea meritelor de către angajator și productivitatea companiei. Astfel, un angajat implicat va face ca atmosfera de la serviciu să fie una mai veselă și va ajuta la îmbunătățirea calității muncii, ceea ce, implicit, duce la un nivel crescut al productivității. În plus, în cazul angajaților mulțumiți, șansele de a-și căuta un nou job sunt minime.
Deși transformarea atitudinii – vizavi de activitatea pe care o desfășoară într-o companie – fiecărui angajat poate fi descurajantă pentru angajator, există mici inițiative care și-au dovedit, de-a lungul timpului, eficacitatea.
Recunoașterea meritelor
Recompensarea angajaților pentru o sarcină bine făcută poate avea un impact puternic asupra modului în care aceștia privesc locul de muncă. Cu toate acestea, este esențial ca această practică să nu-și piardă din importanță. Așadar, un angajator ar trebui să ofere recompense doar celor care au realizări semnificative. În acest mod, fiecare angajat va munci cu mai multă implicare pentru a atinge standarde înalte.
Totodată, recunoașterea meritelor în fața colegilor de muncă este un alt mod de a-i motiva pe ceilalți angajați să fie mai implicați.
Eliminarea tendințelor nesănătoase
Pentru a obține rezultate mai bune în cadrul companiei, este important ca angajatorii să creeze un mediu de lucru care să satisfacă nevoile angajaților și să le acorde acestora șansa să se relaxeze, dacă sunt prea stresați, sau să stea acasă, dacă sunt bolnavi. S-a format un obicei ca angajaţii să se prezinte la serviciu chiar şi atunci când sunt bolnavi. Această tendință nesănătoasă poate duce la o scădere mai mare a productivității decât absenteismul.
Totodată, programul încărcat îi determină pe unii angajați să consume alimente nesănătoase în timp ce își desfășoară activitatea, fără să aloce timpul necesar unei mese adecvate.
Pentru a elimina pe cât posibil practicile care afectează starea de sănătate a angajaților și, implicit productivitatea, angajatorii ar trebui să aibă în vederea acordarea unor beneficii extrasalariale, cum sunt, de exemplu, tichetele de masă. Acestea sunt acordate pentru fiecare zi lucrată în decursul unei luni și reprezintă atât un instrument important de fidelizare și retenție a echipei, cât și un mijloc de promovare a unui stil de viață sănătos în cadrul companiei.
Așadar, pentru a avea un business productiv, nevoile angajaților reprezintă o prioritate.
Sursă foto: Chaay_Tee/ Shutterstock