Daca mai adaugam sub capota si motorul 1,8 litri TBi, care scoate 200 CP, atunci e limpede ca vorbim de castigatoarea unui concurs Miss Univers, unde gratia si eleganta se impletesc de minune cu forta bruta.
Arata absolut bestial, o doresti de la prima privire si e plina de surprize. Pentru ca toate acestea trebuia sa poarte un nume, li s-a spus Alfa Romeo 159 TBi, adica nimeni alta decat una dintre cele mai provocatoare berline realizate vreodata. De fapt, succesul de design al modelului 159 este o certitudine. In linia traditionala Alfa Romeo, cu celebra grila frontala inconfundabila, 159 este deopotriva frumoasa si agresiva, supla si puternica, atractiva si distanta.
200 CP "turbati"
Marea noutate este data de existenta unui motor 1,8 TBi, care, beneficiind acum de ajutorul unei turbine, scoate 200 CP, cu un cuplu motor de 320 Nm, ce sunt disponibili de la numai 1.400 rpm. Cu alte cuvinte, superba realizare de design poate fi acum insotita de un motor nu foarte mare, cu consum rezonabil fata de performantele pe care le ofera. Testat atat in conditii de trafic urban, cat si extra, propulsorul TBi s-a dovedit o creatie inspirata a inginerilor italieni, cu raspuns instantaneu la solicitarile soferului. Extrem de elastic, poate fi si silentios intr-un ritm normal de exploatare, dar te poate si tintui in scaun daca te joci putin cu pedala de acceleratie. La accentuarea acestor senzatii contribuie si transmisia manuala in sase trepte, care, avand curse scurte, precise si bine etajate, intareste caracterul sportiv.
Cifrele de consum avansate in fisa tehnica sunt de 11,8 l/100 km in mediu urban si 6,0 l/100 km extraurban. Ca de obicei, acestea nu corespund intocmai cu cele din teren, rezultatele de la test consemnand aproximativ 12,5 l/100 km intr-un Bucuresti hiperaglomerat, pentru ca afara sa se inregistreze in jur de 8 l/100 km, cu patru pasageri, bagaje si aerul conditionat mergand nonstop.
Sportivitate innascuta
Alfa Romeo 159 TBi atinge suta de kilometri in numai 7,7 secunde, avand o viteza constructiva de 235 km/h. Daca aceasta valoare este imposibil de atins pe soselele romanesti, in afara situatiei in care sunteti un tanar teribilist, ceea ce impresioneaza este tinuta sportiva fara greseala. Masina sta lipita de sosea pe virajele stranse si mentine trasa ideala fara pic de efort, chiar si atunci cand cauciucurile scartaie in curbe. Un alt plus este sunetul motorului, care intregeste o imagine (aproape) perfecta. Interiorul este la randul sau orientat spre acelasi caracter sportiv: consola centrala este realizata integral din aluminiu si este orientata spre sofer in stilul unui cockpit de avion, cu trei ceasuri de bord care, combinate cu instrumentele centrale, iti dau senzatia ca te afli la volanul unei masini de raliu.
Siguranta&dotari
Ca dotari, clima este bi-zona, oglinzile sunt electrice si incalzite, existand si cruise control, volan reglabil pe inaltime si adancime, senzor de ploaie, senzor dezaburire, faruri cu aprindere automata. Asa cum este firesc la acest nivel, Alfa Romeo 1,8 TBi a obtinut cinci stele la testele Euro NCAP, avand ca sisteme de siguranta activa ABS, EBD, Hill Holder (asistenta la plecarea din panta) etc., la cele pasive punctand prin airbaguri pe toate partile: frontale, pentru genunchi, laterale, cortina. Pretul versiunii Distinctive, pe care am avut-o la test, este de 31.521 de euro (TVA inclusa), dar in prezent poate fi achizitionata la un pret promotional de 26.311 euro (TVA inclusa).
Date tehnice
Alfa Romeo 1,8 TBi
Cilindree: 1.742 cmc
Putere: 200 CP/5.000 rpm
Cuplu: 320 Nm/1.400 rpm
Transmisie: manuala, in sase rapoarte
Viteza maxima: 235 km/h
Acceleratie 0-100 km: 7,7 secunde
Consum mixt: 9 l/100 km
Pret promotional: 26.311 euro (TVA inclusa)
Sursa: Jurnalul National