Antena Căutare

Flashback - Skoda RS, de la "Porsche-le Estului"la cea mai rapidă Octavia

"RS" este un acronim puternic în lumea auto, dând fiori oricărui pasionat de cai putere și curse de mașini. A fost și încă este folosit de modele legendare, precum Ford Escort RS, Ford Focus RS, Renault Megane RS, Porsche Carrera RS, Audi RS4 / RS6, etc.. Dar singurul constructor din fostul bloc socialist care a îndrăznit să folosească cele două litere a fost Skoda. Povestea Skoda RS a început în 1974, cu mașinile de curse Skoda 180 RS și Skoda 200 RS. Iar modelul Skoda 130 RS, din anii 1970 și 1980, a fost una dintre cele mai de succes mașini sport din acea perioadă, fiind supranumit "Porsche-ul Estului". Apoi, pentru o perioadă, producătorul ceh și-a pierdut concentrarea sportivă, dar a revenit după preluarea sa de către Volkswagen. În anul 2000, Skoda a lansat Octavia RS, primul model RS din noua eră. În 2003, Skoda a intrat și în "liga mică", cu Fabia RS. Iar acum, cea de-a treia generație Octavia RS este cea mai rapidă și mai puternică Octavia din toate timpurile.

"RS" este un acronim puternic în lumea auto, dând fiori oricărui pasionat de cai putere și curse de mașini. A fost și încă este folosit de modele legendare, precum Ford Escort RS, Ford Focus RS, Renault Megane RS, Porsche Carrera RS, Audi RS4 / RS6, etc.. Dar singurul constructor din fostul bloc socialist care a îndrăznit să folosească cele două litere a fost Skoda.

Povestea Skoda RS a început în 1974, cu mașinile de curse Skoda 180 RS și Skoda 200 RS. Iar modelul Skoda 130 RS, din anii 1970 și 1980, a fost una dintre cele mai de succes mașini sport din acea perioadă, fiind supranumit "Porsche-ul Estului". Apoi, pentru o perioadă, producătorul ceh și-a pierdut concentrarea sportivă, dar a revenit după preluarea sa de către Volkswagen. În anul 2000, Skoda a lansat Octavia RS, primul model RS din noua eră. În 2003, Skoda a intrat și în "liga mică", cu Fabia RS. Iar acum, cea de-a treia generație Octavia RS este cea mai rapidă și mai puternică Octavia din toate timpurile.


1974: 180 RS și 200 RS

Povestea Skoda RS începe cu automobilele de curse 180 RS și 200 RS. Motivul dezvoltării lor a fost dorința de a concura în clasele prestigioase și de volum mai mare ale curselor auto, precum și dorința de a aduce pe pistele de curse mărci care aveau succes la vânzări la nivel internațional.

După o pregătire de numai o jumătate de an, în primăvara anului 1974, Skoda lansa trei modele supersport (un 180 RS și două 200 RS), care concurau pentru prima dată într-o competiție oficială de motorsport în luna iunie a aceluiași an. 200 RS ascundea sub capotă un motor de 2.0 litri și 163 CP, cu un arbore cu came în cap. Mașina impresiona prin accelerația sa și viteza sa maximă (210 km/h), dar şi prin manevrabilitatea extraordinară, care era favorizată de puntea spate cu braț mobil. Transmisia provenea de la Porsche.

1975: 130 RS – Legenda curselor

Experiențele pozitive cu modelul 200 RS i-au făcut pe cei care dețineau funcții de decizie să construiască repede un automobil destinat curselor generale de motorsport. Doar un an mai târziu, Skoda 130 RS pășea în lumina reflectoarelor curselor internaționale, gata pentru sezonul 1975. Acesta era începutul a șase ani minunați de curse auto.

130 RS a devenit una dintre cele mai de succes mașini din timpul său și a fost un concurent puternic în raliuri până la începutul anilor 1980. Mulți fani ai motorsport-ului cunosc modelul 130 RS și se referă la el cu denumirea "Porsche din Est".

130 RS și-a sărbătorit cele mai mari triumfuri cu o dublă victorie la Raliul Monte Carlo din 1977, la clasa de cilindree de peste 1.300 cm3, și cu o victorie la ediția din 1981 a Campionatului European de Turisme. De asemenea, modelul a obținut multe victorii și în cele mai importante competiții din Republica Cehă, precum Barum Rally, Bohemia Rally sau Sumava Rally.

Mașina de curse cu tracțiune spate era propulsată de un motor de 1.3 litri / 140 CP, cu patru cilindri. Configurația a avut succes, printre altele, datorită carburatoarelor Weber, care erau responsabile pentru amestecul carburant/aer, a chiuloasei cu opt supape și a sistemului de lubrifiere cu carter uscat. Automobilul de curse de aproape patru metri lungime avea o lățime de 1,72 metri și doar 1,34 metri înălțime și atingea o viteză maximă de 220 km/h.

Când producția modelului 130 RS s-a încheiat în anul 1981, era RS de la ŠKODA a fost întreruptă pentru aproape 20 de ani.

2000: Revenirea și intrarea RS-ului în producția de serie

La trecerea dintre milenii, Skoda oferea din nou un semnal clar în ceea ce privește producția de automobile sport, cu o referință clară la era RS. În 2000, la patru ani de la lansarea primei generații Octavia, producătorul a lansat Octavia RS. Noul model din era RS a dovedit o atracție imediată asupra clienților, cu un motor puternic, o manevrabilitate excelentă și o îmbinare aproape ideală cu avantajele unui automobil compact pentru familie.

Prima Octavia RS avea un motor turbo de 1.8 litri (tradiționalul 1.8 T de la Audi), cu patru cilindri, care dezvolta 132 kW (180 CP). Transmisia era una manuală, cu cinci trepte. Iar modelul accelera de la 0 la 100 km/h, în 7,9 secunde, oprindu-se la o viteza maximă de 235 km/h. Prima generație Octavia RS a fost produsă între 2000 și 2005.

În 2001, o versiune specială Octavia RS a atras multă atenție. Cu ocazia celebrării primului centenar al ŠKODA Motorsport, marca a lansat o ediție limitată de 100 de exemplare a modelului ŠKODA Octavia RS WRC Edition.

Pornind de la mașina de raliu ŠKODA Octavia WRC, care concura în Campionatul Mondial de Raliu (WRC) încă din 1998, ŠKODA a dotat Octavia RS WRC cu anumite caracteristici de design sport. Printre acestea se numărau jantele din aliaj de 17 inch și farurile cu xenon. Automobilul dispunea și de ESC în dotarea standard.

2005: A doua generație Octavia RS

A doua generație Octavia RS a apărut în 2005, Acest automobil sport a fost fabricat până în 2013. Iar în premieră, versiunea RS a fost disponibilă și pentru Octavia Combi. Sub capotă, clientul putea alege între un motor turbo, pe benzină, de 2.0 litri și 200 CP, și un turbo diesel tot de 2.0 litri, care furniza 170 CP. Ambele motoare puteau fi cuplate la o transmisie manuală cu șase trepte de viteză sau, pentru prima dată, la o transmisie automată DSG cu șase trepte.

2013: Cea mai rapidă Octavia de serie

A treia generație Skoda Octavia RS continuă să stabilească noi standarde între mașinile modificate pentru a permite un stil de condus sportiv. Clienții pot alege dintre versiunile liftback sau Combi, în combinație cu un motor pe benzină 2.0 TSI foarte avansat, care produce 220 CP sau un diesel supraalimentat de 183 CP, care utilizează tehnologii de ultimă oră pentru a atinge combinația perfectă între consumul eficient de carburant și nivelul de dinamică pe șosea. Versiunea pe benzină a modelului Octavia RS atinge o viteză maximă de 248 km/h.

Liga mică - Skoda Fabia RS (2003-2007)

În 2003, producătorul și-a extins gama RS cu un al doilea model și a dat undă verde automobilului sport de dimensiuni mici, Skoda Fabia RS. Primul model hatchback sport al mărcii era propulsat de un motor turbo diesel de 1,9 litri de 96 kW (130 CP) și avea o transmisie cu șase trepte de viteză. Automobilul accelera între 0 și 100 km/h în 9,6 secunde și era capabil de o viteză maximă de 204 km/h. Prima generație ŠKODA Fabia RS a ieșit de pe linia de producție între 2003 și 2007.

Apoi, la Salonul Auto de la Geneva din 2010, Skoda a lansat noua generație Fabia RS. De atunci, acest automobil compact sport a devenit disponibil în versiunile hatchback și Combi. Fabia RS dispune în dotarea standard de o transmisie automată DSG, cu șapte trepte. Motorul pe benzină 1.4 TSI cu dublă supraalimentare, care produce 180 CP accelerează mașina de la 0 la 100 km/h în doar 7,3 secunde. Iar viteza maximă este de 224 km/h.

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x