Masina a suscitat destul de multa atentie in toate locurile in care a oprit pe parcursul testului. Lancer Ralliart reprezinta legatura intre Lancer si Lancer Evolution, lansata de Mitsubishi cu scopul de a recreea, pentru prima data de la finele anilor '80, o familie Lancer completa.
Modelul testat, Lancer Sport Sedan 2.0t TC-SST Ralliart GS, are, dupa cum sugereaza si denumirea sa, un motor de 2 litri (1.998 cmc) care dezvolta 177 kW (240 CP) / 6000 rpm si un cuplu maxim de 343 Nm / 2500-4725 rpm.
Design exterior
In timpul testului, majoritatea soferilor care au vazut in oglinda retrovizoare Lancer-ul s-au dat cuminti la o parte din calea lui, fara a fi nevoie de vreun semn. Asta nu poate indica decât faptul ca masina are un aspect agresiv, cu un puternic caracter sportiv. De fapt, comentariile pozitive de la inceputul articolului au stat pe buzele tuturor celor care au vazut masina.
Se poate spune ca designerii de la Mitsubishi au dat lovitura cu acest model, este o masina foarte frumoasa. Si nu doar datorita culorii sale speciale, ci si multumita detaliilor sport, precum pragurile sau gurile de aerisire de pe capota. Grila frontala "Jet Fighter" impune respect si denota agresivitate, caroseria este din otel, iar rotile sunt preluate de la Lancer, insa capota provine de la Evolution, iar datorita celor doua guri de aerisire se obtine o reducere a greutatii de 7,9 kg.
La interior se remarca plansa de bord foarte simpla, aerisita, dar, in acelasi timp usor de utilizat. Instrumentele de bord ofera informatiile necesare fara a le cauta prea mult cu privirea, care trebuie sa ramâna atintita pe sosea.
Scaunele modelului testat sunt din piele, si au fost foarte confortabile la drum lung. Masina ofera suficient spatiu chiar si pentru cinci pasageri, avand in vedere dimensiunile sale: 4570 x 1760 x 1490 mm (L x l x h), iar portbagajul este si el incapator, dar trebue sa tinem seama ca este vorba despre un sedan.
Comportamentul la drum
Puterea destul de mare a motorului (240CP - 177kW), raportata la masa masinii, de 1.600 kg, este distribuita catre toate rotile (tractiune integrala permanenta), prin intermediul unei cutii de viteze cu sase trepte, automata secventiala. Referitor la cele descrise, cifrele spun totul. Masina accelereaza foarte repede si foarte lin (de la 0 la 100 km/h in 7.0 secunde - viteza maxima 230 km/h), multumita cutiei de viteze remarcabile, care schimba lin treptele, aproape insesizabil.
Cei care doresc sa schimbe singuri treptele, pot sa treaca in modul manual si sa utilizeze padelele din spatele volanului. Lancer Ralliart poate fi condus in doua moduri: normal si sport, in cazul celui de-al doilea treptele de viteza se schimba mai târziu, scotand in evidenta caracterul sportiv al automobilului. De asemenea, exista si trei setari ale tractiunii integrale permanente ("AWC"): tarmac, gravel si snow, pentru diferite tipuri de carosabil.
O asemenea putere a propulsorului turbo de 2.0 litri, preluat de la Evolution, trebuie strunita cu frâne puternice, capitol la care Lancer-ul Ralliart sta bine (discurile fata sunt ventilate, cilindrul master are dimensiuni mai mari). Virajele, oricât de strânse, sunt negociate fara a da emotii soferului, chiar si la viteze mai mari.
Masina sta foarte bine pe sosea, multumita tractiunii integrale permanente dar si a suspensiilor sport. Acestea sunt totusi confortabile, in ciuda faptului ca trebuie sa fie ferme pentru a mentine automobilul in trasa ideala pe sosea. Poate ca si multumita felului in care sunt construite scaunele, denivelarile drumului nu sunt atat de sesizabile cum se intâmpla de obicei la o masina sport.
Toata aceasta distractie, insa, este penalizata aspru de consumul de combustibil. Astfel, la drum lung, Ralliart a consumat intre 10,7 si 12 litri la 100 de kilometri. In oras, media indicata de computerul de bord s-a invartit (si a depasit frecvent) in jurul valorii de 12 litri/ 100 km.
Dotarile versiunii testate includ computerul de bord cu display central cu touchscreen, cruise control, comenzi audio pe volan, padele pentru schimbarea vitezei la volan, scaune cu tapiterie din piele cu incalzire pentru locurile din fata, sistem de navigatie cu HDD si display LCD color, sistem audio Rockford Fosgate Integrat cu 9 difuzoare, sistem de autoaprindere a farurilor si senzori de ploaie in parbriz.
La capitolul siguranta, masina dispune, printre altele, de airbag-uri frontale pentru sofer si pasager, airbag genunchi pentru sofer airbag-uri laterale si airbag-uri de tip cortina pentru sofer si pasager ASC si TCL - sistem de control al stabilitatii si tractiunii, imobilizator electronic, sistem de asistare la pornirea din panta, ABS si EBD (Electronic Brake-force Distribution), sistem de semnalizare vizuala la frânarea de urgenta.
Concluzii
Mitsubishi Lancer Ralliart s-a vrut a fi de la bun inceput o masina mai accesibila decât Lancer Evolution si mult mai puternica decât Lancer Sports Sedan / Lancer Sportback. Puterea oferita de motor este fenomenala, iar cutia de viteze automata cu dublu ambreiaj schimba treptele insesizabil. Masina sta foarte bine in viraje, fara a da semne de comportament sub sau supravirator. Confortul interior este similar unei limuzine, cu o plansa de bord frumoasa prin simplitatea ei.
Deci, se poate spune ca cei de la Mitsubishi au cu ce sa se mandreasca, iar concurenta are de ce se teme... Lancer Ralliart este un rival demn de luat in seama la clasa din care face parte.
Pretul lui Mitsubishi Lancer Ralliart este insa un pic cam prohibitiv pentru romanul obisnuit. Versiunea testata costa aproximativ 36.000 de euro cu TVA sau 26.240 euro, pret Remat cu TVA, care include trei vouchere de casare.