Aproape toate marcile auto au fost active anul acesta in Romania, fiind lansate nu doar cele 25 de modele enumerate de noi, ci si altele, inclusiv face-lift-uri si versiuni noi de caroserie. Jucatorii s-au adaptat rapid (cei mai multi dintre ei) la criza, si-au eliminat stocurile si au reusit sa prezinte modelele noi pe piata noastra la foarte scurt timp dupa premierele europene, la saloanele auto.
Criza a adus insa si unele probleme de costuri: de la evenimente care includeau teste ale masinilor, s-a ajuns la simple comunicate de presa, fiind eliminate de cele mai multe ori si conferintele de prezentare. Datorita numarului mare de automobile lansate, publicam acest articol in doua parti, in principiu urmarind, atat cat este posibil, ordinea cronologica a aparitiilor.
Opel Astra/Meriva
Primul model lansat oficial in 2010 a fost Opel Astra, intrat in forta pe piata, in mijlocul unei concurente puternice, reprezentantii marcii fiind obligati sa impuna un pret special de lansare pentru modelul compact: 12.750 de euro. Reducerea a fost consistenta fata de nivelul oficial, ce fusese anuntat pentru acest model, respectiv 14.250 de euro, pentru echiparea Essentia, dotata cu motor 1.4 litri, 100 CP. Noul model a venit cu un design spectaculos, ce aminteste de Insignia, si o platforma tehnica solida, impartita cu viitorul Ampera si Chevrolet Volt. Motoarele Astra acopera gama de benzina cu propulsoare noi, 1.4 litri, 100 CP, si 1.6 litri, de 115 CP, ambele avand si versiuni turbo, de 140 si 180 CP. In gama diesel, exista 1.3 litri, 1.7 litri si 2.0 litri, cunoscute deja in gama Opel. Luna aceasta Astra a adus in Romania si versiunea wagon, numita Sports Tourer. In luna mai, a fost introdus Meriva, un MPV reusit, cu un nivel ridicat de confort si dotari, inclusiv cu celebrele usi reversibile, Flex Doors.
Chevrolet Spark
Urmatoarea lansare din acest an a fost tot din cadrul GM: Chevrolet Spark, unul dintre cele mai ieftine automobile de pe piata romaneasca, fiind lansat cu un pret promotional de circa 6.700 de euro. Ulterior, gratie maririi TVA, masina a ajuns sa depaseasca 8.000 de euro. Principala calitate a noului model este designul, unul care iti atrage privirea imediat. Noul Spark are la origine conceptul Beat, un produs care urmarea de la bun inceput crearea unui automobil global, gata de vanzare pe toate pietele lumii, inclusiv SUA. Dimensiunile sale sunt 3,64 metri lungime si 1,59 metri latime - o masina usor de manevrat in spatii restranse in oras. Una din premierele acestui model este prezenta sistemului de control al stabilitatii (ESP), inclusiv controlul tractiunii. Pentru lansare, motorizarile sunt de 1.0 si 1.2 litri, ambele corespunzatoare normelor Euro 5.
BMW Seria 5/X3/Mini Countryman
In aceeasi luna, un automobil de la polul opus, din punct de vedere al clientilor, a fost BMW Serie 5. O noua generatie extrem de asteptata de public, a sasea, a sosit pe piata noastra impreuna cu doua face-lifturi ale Seriei 3. Noua Serie 5 reprezinta o veritabila arma a bavarezilor impotriva rivalilor de la Mercedes, care au deja de mai bine de un an E Klasse, dar si a celor de la Audi, care pregatesc noul A6. Cea mai puternica versiune a fost la momentul lansarii 550i, cu 408 CP si un pret de 71.400 de euro. Celelalte versiuni pe benzina, 523i, 528i si 535i, asigura 204, 258 si, respectiv, 306 CP, cu preturi incepand de la 42.661 de euro. Tot in acest an, BMW a mai lansat cel mai vandut SUV premium, X3, un automobil mult mai rafinat decat vechea generatie, cu un design ceva mai suplu si motoare noi. Pretul de pornire a fost anuntat la 41.168 euro, cu taxe incluse.
Nu in ultimul rand, grupul BMW a mai adus o noutate in 2010, tot din categoria SUV-urilor, insa este vorba despre un model Mini. Countryman este de fapt un crossover, iar tractiunea 4x4 este prezenta doar pe echiparea de top, ALL4.
Volkswagen Touareg/Passat
Volkswagen Touareg a ajuns pe piata din Romania rapid, imediat dupa premiera de la Geneva, intrand pe tacute in oferta importatorului local. Noul SUV, care duce mai departe atat trasaturile de design ale vechiului model, cat si calitatile acestuia, aduce in plus solutii tehnice noi, un aspect mult mai proaspat, cu faruri de zi cu LED si doua sisteme 4x4. Pretul de pornire de la acel moment, 44.763 de euro, era valabil pentru V6 3.0 TDI, de 240 CP, un motor Euro 5, insotit de o cutie in 8 trepte. Alaturi de acesta, mai este disponibil un V8 4.2 litri TDI. Cealalta lansare, extrem de importanta pentru VW, a fost noul Passat, oficial a saptea generatie, dar considerata de critici si nu numai, drept un face-lift pronuntat, o recarosare a vechiului model. De altfel, daca aspectul s-a schimbat, in special in partea frontala, motoarele si solutiile motopropulsoare au ramas aceleasi. Pretul de lansare in Romania este de 20.400 euro, un nivel comparabil cu cel anterior, tinand cont si de noua TVA.
Dacia Duster
Luna aprilie a fost momentul in care noul model Dacia Duster, SUV-ul atat de mediatizat, a fost introdus in reteaua comerciala, dupa ce preturile sale, mai mici decat se astepta piata, au fost anuntate inca din timpul salonului auto de la Geneva. Robust si practic pe ansamblu, bazat de fapt pe platforma Logan si pe arhitectura MCV, Duster a facut pasul in segmentul crossover/SUV cu ajutorul componentelor 4x4 de provenienta Nissan.
Pretul nu a crescut mult dupa marirea TVA, de la 10.500 la 10.950 de euro pentru echiparea de baza, 1.4 litri 4x2. Aceasta nu are insa geamuri electrice, nici bancheta spate fragmentata, nici aer conditionat, nici echipare audio.
Mercedes SLS AMG
Cel mai spectaculos automobil din oferta actuala a Mercedes-Benz, SLS AMG, a fost lansat in luna martie, la un pret mult mai accesibil decat cel anuntat pentru Europa de vest. Astfel, pentru „numai" 149.000 de euro (pretul s-a ajustat intre timp la 190.000) romanii au putut cumpara urmasul celebrului SLR McLaren, modelul care devine din acest moment stindardul marcii Mercedes-Benz. Elementul central este motorul AMG de 6.3 litri, V8, situat pe puntea fata, central, cu o putere maxima de 571 CP, cuplu maxim de 650 Nm, capabil sa atinga 100 km/h in doar 3,8 secunde si sa urce pana la o viteza maxima de 317 km/h (limitata). Transmisia este asigurata de o cutie cu dublu ambreiaj, cu 7 trepte, iar distributia celor 1.600 kg este facuta in procente de 47/53 fata/spate. Conform datelor tehnice, consumul mediu este de numai 13,2 litri/100 km, cifra care, cu siguranta, este aproape imposibil de obtinut in viata reala.
Hyundai ix35
SUV-ul ix35 inlocuieste in gama Hyundai unul dintre cele mai de succes SUV-uri de la noi, Tucson. Schimbarea denumirii face parte dintr-un program al Hyundai, care a trecut la coduri alfanumerice pe aproape toate pietele. Fata de generatia anterioara, ix35 vine cu schimbari semnificative la nivelul designului, mult mai dinamic, mai sportiv, dar si la nivelul interiorului, unde se simte o crestere serioasa in calitate. Nu in ultimul rand, toate motoarele cu care a fost lansat pe piata sunt noi, mult mai performante si mai economice decat cele anterioare: Theta II 2.0 MPI, pe benzina, cu 166 CP si R 2.0 CRDi, diesel, 136 si 184 CP. Cutiile sunt manuale si automate in 6 trepte, cu transmisie 4x2 sau 4x4. Pretul ramane in continuare un atu pentru urmasul lui Tucson, chiar daca nu mai este atat de scazut: 18.920 de euro la lansare si chiar mai mic in prezent, la oferta.
Citroen DS3
Citroen a lansat anul acesta unul dintre cele mai interesante modele ale sale produse in ultimul deceniu, totodata si primul model din noua gama premium DS. DS3 nu este un remake al celebrelor DS din secolul trecut, ci mai degraba o utilizare a unui brand celebru pentru o subgama premium a Citroen. DS3 este competitor cu MINI, cu Audi A1, dar si cu Fiat 500. Cu acesta din urma concureaza la gradul ridicat de personalizare. Exista trei niveluri de echipare cu cate patru teme de interior, iar pentru fiecare din acestea vor fi disponibile combinatii diferite de culori si materiale, plus alte 38 de combinatii ale exteriorului si 12 modele de jante. Pretul de lansare a fost 14.790 de euro, cu dotari ce includ aer conditionat, linie audio cu MP3, jante aliaj cu pneuri Michelin, volan piele, ESP, 6 airbaguri, cruise control. Motoarele vor fi, pe benzina, VTi 95 CP, VTi 120 CP si THP 150 CP, iar diesel HDi 90 CP si HDi 110 CP.
Porsche Cayenne
In luna mai, Porsche Romania a lansat noua generatie a celui mai vandut model al acestei marci, Cayenne, unul dintre cele mai ravnite automobile din ultimul deceniu pe piata romaneasca. Cayenne s-a lansat in cinci variante de echipare si preturi ce incepeau de la 59.920 de euro. Cel mai scump Cayenne, Turbo, a primit un pret de 121.914 euro, nivel de la care incepeau eventualele personalizari dorite de client. Ca de obicei, modelele vandute de Porsche in Romania sunt mai scumpe decat pe alte piete. Comparativ, in Germania, noul Cayenne incepe de la 55.431 de euro, cu toate taxele, iar versiunea Turbo costa 115.526 de euro. Din acest an, odata cu noua generatie, clientii vor putea cumpara si o versiune hibrid a lui Cayenne. Tot in acest an Porsche a mai lansat versiunile cele mai ieftine ale modelului Panamera.
Sursa: Financiarul
Romanii sunt mai multumiti de masinile second hand decat de cele noi... Diesel pentru Nissan Murano...