- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Salonul Auto de la Paris, unul dintre cele mai importante din lume, alaturi de cele de la Frankfurt, Geneva, Detroit si Tokyo, ar fi trebuit sa fie ca un colt de liniste, ferit de criza economica, in care marii actori din piata sa-si prezinte ultimele creatii, precum si viziunile lor in ceea ce priveste automobilul de maine. Editia 2012 nu e, insa, asa.
Aflati pe teren propriu, constructorii francezi, Renault si Peugeot-Citroen, incearca sa sfideze presiunea sociala, etaland, in premiera, modele precum noul Renault Clio si, respectiv, Citroen DS3 cabrio sau Peugeot 2008 Concept, ce prefigureaza intrarea in productie a unui SUV compact. Iar Citroen prezinta chiar si o viziune spectaculoasa: Onyx, un prototip de supercar, ce aduce aminte de Audi R8. Dar, cum piata franceza a cazut cu circa 20% in ultimii cinci ani, iar inchiderea fabricii PSA Peugeot-Citroen de la Aulnay-sous-Bois bate la usa, "dirijorii" Renault (Carlos Ghosn) si PSA (Philippe Varin) nu au ratat ocazia de a cere Guvernului francez scaderea contributiilor sociale, in incercarea de a readuce competitivitatea productiei de masini in "Hexagon". Si bine nu se simt nici cei de la Opel sau Fiat, care au pus deja lacate pe usile uzinelor din Anvers (Belgia) si Sicilia (Italia) si pregatesc si alte masuri radicale, precum inchiderea facilitatii Opel de la Bochum, Germania, pana in 2016.
Dar aceasta este alta "poveste". "Mondialul" e in plina desfasurare si abunda, totusi, in premiere care mai de care mai interesante.
"Surpriza" absoluta a salonului este Dacia, care, dupa cum bine stim, prezinta nu mai putin de trei modele noi: Logan II, Sandero II si Sandero Stepway II. Masinile vin cu un design complet nou, mai rafinat si mult mai expresiv decat in trecut, precum si cu "traditionalul" raport pret/spatiu imbatabil.
Volkswagen mai scrie o fila in cartea de istorie a Golf-ului, cea de-a 7-a generatie a modelului evoluand interesant design-ul Golf-ului VI. Totul este mai plonjat, inclusiv lentilele blocurilor optice fata sunt inclinate, ceea ce face ca aerodinamica masinii sa atinga noi limite, cu un coefiecient Cx=0.27. De asemenea, VW a adus la Paris si un concept GTI, aproape 99% identic cu modelul de serie.
Renault a adoptat un nou concept de marketing, populandu-si standul de la Paris numai cu diverse versiuni ale noului Clio, la fel ca VW, de altfel, care in afara de Golf VII nu a adus nimic. Noul Clio marcheaza o schimbare dramatica de design, in favoarea unor linii mai drepte si trasate mult mai agresiv. Iar versiunea sport, Clio RS, renunta la motorul aspirat de 2.0 litri, in favoarea unuia turbo, de 1.6 litri, care scoate tot 200 CP.
Mazda prezinta la Paris cea de-a treia generatie a modelului de clasa medie Mazda6. Masina afiseaza un design spectaculos la partea frontala, este mai usoara si vine cu o serie de tehnologii de ultima generatie. In primul rand, noua Mazda6 e mai usoara cu circa 100 kg. Iar pe partea de "gadget"-uri sunt disponibile sisteme precum i-Eloop (recuperarea energiei la franare) si Smart City Brake Support, un sistem de siguranta activ, ce franeaza automat, pana la o viteza de 30 km/h, daca "vede" vreun obstacol.
Opel Adam este vedeta standului constructorului german. Modelul de clasa mini se vrea o alternativa la Fiat 500, afisant un design usor retro, sic si cu mult stil. Adam va fi disponibil, in prima instanta, cu trei motoare pe benzina (1.2 litri / 70 CP, 1.4 litri / 87 CP si 1.4 litri / 100 CP), combinate cu o transmisie manuala cu cinci trepte de viteza. Dar se are in vedere si o motorizare diesel.
MINI se lauda cu Paceman, versiunea coupe a crossover-ului Countryman. Portierele cu geam fara rama sunt la locul lor si, datorita posibilitatii de a opta pentru o transmisie integrala, deschide o noua nisa, cea a SAC-urilor (Sport Activity Coupe) premium, de segment C.
Toyota prezinta cea de-a doua generatie Auris. Design-ul complet schimbat impresioneaza prin forta si dinamism, dar, la partea frontala, aduce foarte bine cu Subaru Impreza, in timp ce imaginea de ansamblu ajunge aproape de Lexus CT200 h. Interesant! Mai mult, Auris primeste si o versiune break.
Volvo V40 Cross Country este in centrul atentiei la standul constructorului suedez. Bazat pe noul V40, care a renuntat la silueta de break in favoarea celei de hatchback, V40 Cross Country este un crossover de asfalt, care, datorita tractiunii integrale si a garzii la sol inlatate cu 40 mm, permite si aventuri pe drumuri mai desfundate.
Jaguar-ul F-Type se numara printre cele mai frumoase modelele lansate la Paris 2012. Cu un usor aer retro, ce-i putea trimite pe nostalgigi cu gandul la celebrul E-Type, noul roadster preia majoritatea liniilor de la conceptul C-X16. Design-ul partii dorsale este de-a dreptul fascinant, arhitectura stopurilor ascutite, combinata cu forta celei a parasocului si cu cele patru guri de evacuare, putand da dependenta.
Standul Audi este animat de noul A3 Sportback, versiunea in 5 usi a A3-ului. Dar si de Crosslane Coupe, un concept ce anticipeaza aparitia unui nou crossover compact, pozitionat sub Q3. Design-ul si dimensiunile sugereaza un A3 "cocotat", ce ar putea concura MINI Coutryman.
Infiniti Emerg-e se numara printre putinele prototipuri de la Paris. Chiar daca sunt sanse minime ca supercar-ul hibrid sa ajunga in productia de serie, oficialii niponi au spus ca o parte din liniile acestuia se vor regasi pe viitoarele modele de strada ale marcii.
Gallardo Edizione Tecnica, tichia de margăritar Lamborghini...... Cristian Gudima, unul dintre cei mai buni designeri auto, si-a prezentat creatiile la Paris...