Guvernul ar obtine 13,6 miliarde o data ce actiunile vor incepe sa fie tranzactionate, dupa ce Trezoreria SUA va vinde 400 de milioane de actiuni GM pentru a-si reduce cota de la 61% la 33%.
General Motors a pus un nou pret de atiune, respectiv 33 de dolari, dupa ce anterior presa anunta ca vanzarea de actiuni se va face intre 26 si 29 de dolari. Cand autoritatile si ceilalti detinatori exceptionali de titluri isi vor vinde actiunile, vor strange in total 18,2 miliarde de dolari. GM va colecta alte 5 miliarde de dolari vanzand 100 de milioane de actiuni preferentiale la 50 de dolari bucata.
La cersit cu avionul privat
Listarea este ultimul pas din desfasurarea evenimentelor care au involburat industria auto mondiala in ultimii doi ani din cauza crizei.
In luna septembrie 2008, constructorul auto a dat o petrecere cu ocazia implinirii a 100 de ani de istorie ai sai. Doua luni mai tarziu, directorul sau executiv, Rick Wagoner, cersea bani in Congres pentru ca GM sa traiasca dupa ce venise cu avionul privat al companiei. Ceea ce a umplut de manie opinia publica americana. Patru luni mai tarziu, administratia Obama l-a dat afara pe Wagoner, iar in iunie 2009 GM a intrat intr-un faliment controlat din care a iesit ca un Fat-Frumos in doar o luna.
General Motors a renuntat atunci la marcile Saturn, Pontiac, Hummer si Saab. S-a jucat si de-a vanzarea Opel catre producatorul de piese Magna si rusii de la Sberbank, dar in final a pastrat si constructorul german.
Profit de 2 miliarde de dolari in ultimele trei luni
Presedintele Barack Obama a calificat listarea simbolului american pe New York Stock Exchange drept o referinta nu numai pentru companie, dar si pentru industria auto americana in general.
"Sprijinirea industriei auto americane a necesitat masuri dure si sacrificii, dar a ajutat la salvarea locurilor de munca si a salvat o industrie aflata in inima sectorului american de manufactura, si sa-l faca mai competitiv pentru viitor", a spus Obama.
Si are si de ce: Grupul american General Motors a raportat un profit de doua miliarde de dolari pentru trimestrul al treilea si anticipeaza ca va incheia anul cu un rezultat pozitiv pentru prima data incepand din 2004, transmite Reuters. Veniturile au fost de 34 miliarde de dolari. Profitul pentru trimestrul al treilea, in linie cu asteptarile analistilor, a depasit rezultatul de 1,7 miliarde de dolari al rivalului Ford. Al treilea mare constructor american, Chrysler, a raportat o pierdere de 84 de milioane de dolari.
Mariajul chinezesc
Cele mai multe actiuni vor merge la investitorii institutionali, banci, fonduri de investitii fonduri suverane sau alti producatori auto. SAIC Motor Corp, cel mai mare producator chinez de autoturisme, a spus ca a cumparat 1% din GM pentru circa 500 de milioane de dolari.
Si nu este de mirare, deoarece 2010 este anul in care General Motors va vinde mai multe masini in China decat in SUA. Si asta deoarece piata chineza a devenit cea mai mare din lume, iar GM are o companie mixta cu SAIC in China si este cel mai mare producator strain, potrivit Reuters.
5% actiuni pentru angajati
Iar GM a pus deoparte 5% din companie pentru a recompensa si propriii angajati, pensionarii si dealerii auto. Guvernul a mai fost de acord sa nu-si vanda actiunile ramase pentru 6 luni de la listare. Pentru ca SUA sa isi recupereze investitia de 50 de miliarde de dolari in GM, americanii ar trebui sa isi vanda cele 500 de milioane de actiuni pe care le va mai detine (33% din companie) la 53 de dolari bucata, fata de 33 de dolari cu cat se listeaza iconul american.
Actiunile rivalilor de la Ford se tranzactionau cu un dolar pe bucata in noiembrie 2008, ajungand la 10 dolari in ianuarie 2010 si 16,5 dolari acum.
GM are 209.000 de angajati in SUA acum, fata de 324.000 in 2004. Dar macar face bani. Inainte pierdea 4.000 de dolari pe fiecare masina facuta, acum castiga 2.000 de dolari pe bucata.
Sursa: Jurnalul National
Igas: Tehnic, nu avem nicio problema pentru aderarea la Spatiul Schengen... Exclusiv: Europa va ramane dependenta de gazele rusesti...