România a înregistrat cea mai mare creștere economică din Uniunea Europeană în trimestrul al treilea al acestui an comparativ cu trimestrul precedent, conform unei estimări preliminare publicată la mijlocul lunii noiembrie de Oficiul European pentru Statistică (Eurostat).
România este lider în UE la acest capitol, cu o creștere trimestrială de 1,4% a PIB, și este urmată de Polonia și Slovacia (0,9% în ambele cazuri) și de Spania (0,8%). Economia zonei euro a crescut cu doar 0,3%, iar PIB-ul întregii Uniuni Europene a crescut cu 0,4%.
Comparativ cu perioada similară a anului trecut, PIB-ul României a înregistrat o creștere de 3,6%, a doua mare creștere din Uniunea Europeană, fiind devansată doar de Cehia (4,3%).
Companiile „schimbă macazul”
Din ce în ce mai multe companii din România par să fi înțeles că principiile de business care au transformat Occidentul în polul economic al lumii funcționează și sunt aducătoare de profit. Astfel, atât firmele mici și mijlocii, cât și marile companii tind să aibă strategii din ce în ce mai coerente cu privire la poziționarea pe piață cu produse ieftine sau de calitate, cu privire la optimizarea costurilor, la analiza concurenței, la fidelizarea clienților și la motivarea propriilor angajați.
Preț mic vs. preț mare. Când și cum
Companiile de succes știu să-și fidelizeze clienții și au întotdeauna de ales între comercializarea unor produse și servicii ieftine sau a unor produse și servicii scumpe și de calitate. Dacă produsele companiei răspund la nevoile de bază ale consumatorilor, strategia unui preț mai mic poate fi cea mai bună soluție. Când cererea pentru un produs este foarte elastică, cu cât prețul este mai mic, cu atât cererea va fi mai mare, iar creșterea volumului vânzărilor va duce la creșterea profitului total. Însă o astfel de strategie poate fi aplicată doar dacă întreprinderea are capacitatea de a produce în masă și de a distribui produsul la scară largă.
În cazul companiilor ai căror clienți sunt puțin sensibili la preț și își doresc produse de calitate, acestea se pot diferenția de concurență prin oferirea unor produse și servicii premium.
În sine, prețul nu garantează obținerea unui profit, însă îl poate maximiza, dacă strategia de piață este una potrivită posibilităților companiei și nevoilor clienților și dacă ceilalți factori care influențează afacerea funcționează la parametri optimi.
Fidelizarea clienților
Dacă produsele companiei se găsesc pe piață la un bun raport calitate/preț, numărul cumpărătorilor fideli și dependenți de brand ar putea crește, însă nu este de ajuns. De aceea, companiile care se respectă demarează întotdeauna, la intervale regulate de timp sau chiar constant, diferite campanii de fidelizare pe baza unor vouchere sau carduri de reducere. Printr-o astfel de campanie, clienții deja fideli beneficiază de o serie de avantaje, fapt care le va „cimenta” comportamentul de consum. În plus, o astfel de campanie va crește frecvența de cumpărare și va limita numărul clienților care aleg produsele companiilor concurente.
Din ce în ce mai multe companii aleg calea cardurilor de fidelitate și a voucherelor pentru a-și maximiza profitul, iar multe dintre ele își optimizează costurile unor astfel de campanii prin achiziționarea unor imprimante de carduri, precum cele de la printcard.ro.
Optimizarea costurilor
Companiile pot deveni neprofitabile din cauza lipsei unei strategii coerente de optimizare a costurilor. Dacă o companie poate funcționa cu un nivel constant de costuri minime, ea va obține un mare avantaj față de concurență. În plus, astfel de companii sunt și cele care supraviețuiesc în perioadele de criză financiară sau de criză a sectorului economic în care activează. Companiile din România acordă o atenție din ce în ce mai mare costurilor de închiriere a sediului și a echipamentelor și aleg creditele bancare cu mult mai multă atenție decât în trecut.
Motivarea angajaților, oaia neagră a strategiilor de business
Motivarea angajaților a fost, până recent, o oaie neagră a strategiilor de business ale companiilor din România. Cu toate acestea, din ce în ce mai multe companii românești au înțeles că angajații slab motivați sunt angajați neproductivi, iar lipsa unei strategii de motivare generează o foarte slabă retenție de personal. Astfel, din ce în ce mai multe companii oferă bonusuri salariale în funcție de performanță, adoptă un stil de leadership democratic și oferă angajaților o serie întreagă de beneficii greu de ignorat pentru persoanele care își doresc un loc de muncă sigur și ofertant.
Foto: Creative Commons