Stațiunea Mamaia este o componentă a municipilui Constanța din județul Constanța. În prezent, aceasta reprezintă cea mai luxoasă stațiune de pe litoralul românesc și unul dintre principalele obictive turistice de la noi din țară. Cu toate acestea, Mamaia arăta total diferit în urmă cu mai bine de 100 de ani.
Înainte de anul 1906 stațiunea Mamaia nu exista. Însă, în apropierea acestui loc se afla un mic sătuc de pescari greci, lipoveni, oieri români și crescători de cai tătari.
Legenda numelui stațiunii Mamaia
Potrivit legendelor, numele stațiunii provine dintr-o întâmplare tragică a lui Enver, fiul Pașei din Bagdad. Enver, venit în vizită cu tatăl său (Pașa din Bagdad) pe la moșii, s-au oprit cum era obiceiul la stâna dintre ghiol și mare. Ciobanul Costea Alisamdru avea o fiică frumoasă de care Enve s-a îndrăgostit pe loc și a plănui să o răpească. Reușind să obțină ajutor, fiul pașei, a reușit să fure fata de cioban care își striga continuu mama: „Mama Lia, mama Lia”. Frumoasa copilă areușit să scapedin mâinile răpitorului și s-a aruncat în apa lacului, apă din care Enver nu a reușit să o scoată vie, iar de durere acesta striga „Mamaia, Mamaia” în loc de „Mama Lia”.
În semn de amintire, pașa ridică pe malul lacului o moară, cunoscută sub numele de Moara Îndrăgostiților, în jurul căreia va lua naștere satul de pescari.
Începutul dezvoltării stațiunii Mamaia
Stațiunea Mamaia a început să fie construită din necesitatea poporului român de a avea o plajă amenajată, modernă, după ce fosta plajă „La Vii” nu se mai putea folosi din cauza noului port maritim din 1899.
Meritele primelor amenajări ale stațiunii Mamaia îi revin primarului din acea vreme, Ion Bănescu. Astefel, inaugurarea noii stațiuni(Mamaia) a avut loc pe 22 august 1906, iar turiștii din acea vreme au putut vedea primele spații turistice pe cordonul de nisip dintre mare și Siutghiol.
Poster publicitar în ziarul Dimineațadin 1912, promovând turismul în stațiunea Mamaia
Presa vremii vorbea de un număr de 110.506 turiști în Mamaia, în anul 1939, un record pentru acea vreme dar un număr care în prezent se înregistrează în aproximativ două weekenduri.
Amenajarea era formată doar din două pavilioane amenajate fiecare cu câte un foișor, dispunând fiecare de 56 de cabine și 80 de gherete mobile(45 pentru bărbați și 35 pentru femei)
Transport cu trenul către Mamaia
Pentru a facilita transportul, spre noua atracție turistică, s-a construit o line de cale ferată care lega vechea gară din Constanța de Mamaia, mai exact de ceea ce cunoaștem acum ca fiind Cazinoul din Mamaia. Această linie de cale ferată se afla pe locul ce azi este ocupat de Bulevardul Mamaia. Aceasta linie de cale ferată a fost scoasă deoarece încurca dezvoltarea urbană. Un nou traseu a fost inaugurat pe 14 iulie 1938.
Mamaia se dezvoltă iar
Primele construcții, care reprezentau principalele puncte de atracție turistică, au dispărut prin anul 1920 din cauza unui incendiu. Din fericre, imediat după Primul Război Mondial, stațiunea a început să se amenajeze, odată cu construirea rezidenței de vară a familiei regale(actualul Club Castel).
Primele hoteluri
Stațiunea devenise iar punctul de atracței al nobilimii din acea vrea, fapt ce a dus la construirea Cazinoului din Constanța în 1935.
Un an mai târziu se ridică și primul hotel în adevăratul sens al cuvântului, hotelul Rex(1936), iar mai târziu apare Hotelul Parc și Hotelul București( cunoscut sacum sub denumirea de IAKI). Ultimele două fiind și astăzi două dintre cele mai înalte hoteluri din Mamaia.
Hotel Rex
Mamaia în 1968
Bilanţul MORŢII după incendiile devastatoare din Grecia: cel puţin 60 de morţi şi peste 170 de răniţi... Pensiile românilor vor CREŞTE spectaculos! Guvernul a anunţat cum va fi pusă în aplicare LEGEA PENSIILOR...