O tragedie precum cea din Italia s-ar putea întâmpla oricând şi în România. Mai bine de jumătate din podurile noastre sunt vechi de peste 40 de ani. Grav este că unele nu au mai fost nici măcar verificate de multă vreme. Asta deşi ar trebui să intre în reparaţii capitale o dată la cel mult 15 ani. În urmă cu două luni, am trecut pe lângă o catastrofă. Podul de cale ferată de peste râul Târlung s-a prăbuşit la zece minute după ce un tren a trecut peste el.
S-a întâmplat şi la noi. Lângă Braşov. În urmă cu o lună şi jumătate. Măcinat de ani şi de ape, podul feroviar din Budila s-a prăbuşit. Un tren de pasageri trecuse pe acolo cu 10 minute înainte. Putea avea loc o tragedie ca Italia. Însă, am avut noroc. Proporţiile dezastrului se văd şi acum din dronă. În urmă au rămas tone de moloz, blocuri din beton şi şine suspendate.
Chiar actele oficiale dau dreptate şoferilor revoltaţi. Un raport intern al CNAIR arată că podurile din România sunt într-o stare deplorabilă şi sunt recomandate reparaţii de urgenţă.
România are peste 4200 de poduri care aparţin Companiei de Drumuri. Cifrele arată că 10 la sută din ele au devenit un pericol pentru că în timp s-au fisurat. Şase din zece poduri au fost construite în urmă cu peste 40 de ani şi în tot acest timp nu au intrat niciodată în reparaţii capitale. Însă cel mai grav este că pentru întreţinerea lor se alocă anula de trei ori mai puţini bani faţă de cât ar fi nevoie.
Lucrările capitale trebuie făcute o dată la cel mult 15 ani. Nu doar că asta nu se întâmplă, dar unele poduri nu au mai fost inspectate de peste şapte ani. În podul care trece peste Argeş, pe Drumul Naţional 5, există deja găuri în zona pilonilor.
Cu toate acestea, autorităţile spun că podurile noastre sunt sigure şi că nicăieri nu există pericol de colaps.
”Înţeleg starea de emoţie creată de situaţia din Italia, dar nu trebuie să intrăm în panică. Avem două tipuri de proceduri. Este vorba despre revizia perioadică şi acesta se face o dată la şase luni.Şi avem acele expertize tehnice care se fac de către terţi.”, a declarat Alin Șerbănescu, purtător de cuvânt CNAIR.
O porţiune lungă a Podului Morandi de pe autostrada A10, care asigură o legătură între Italia şi Franţa, s-a surpat marţi, la Genova, în timpul unei furtuni, iar zeci de vehicule au căzut în gol de la peste 50 de metri înălţime. Cel mai recent bilanţ arată că cel puţin 35 de oameni au murit, iar printre aceştia se află şi un cetăţean român.