Directorul general al ANPC (Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor) Paul Anghel avertizează consumatorii ca în această perioadă premergătoare sărbătorii Bunei Vestiri şi Floriilor să nu cumpere peşte şi produse din peşte din locuri neautorizate, întrucât ”riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să va afecteze sănătatea”.
Acesta anunţă că în anii anteriori comisarii instituţiei au depistat la controale peste expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment sau care prezenţa modificări organoleptice.
”Ne aflăm în perioada premergătoare Sărbătorii Bunei Vestiri şi a Floriilor. Având în vedere consumul tradiţional de peste cu ocazia acestor sărbători, va sfătuiesc să nu cumpăraţi peste şi produse din peste din locuri neautorizate, întrucât comerciantul respectiv nu are posibilitatea să asigure condiţiile optime de transport, depozitare şi comercializare şi nu va poate elibera bon de casă cu care să justificaţi tranzacţia comercială şi riscaţi să achiziţionaţi un produs neconform sau chiar nesigur care poate să va afecteze sănătatea”, spune directorul general al ANPC.
Cum vă dați seama că peștele nu e proaspăt
Pentru ca peştele şi produsele din peste să nu prezinte un pericol pentru sănătate, Paul Anghel face consumatorilor câteva recomandări, printre care să acrode o atenţie deosebită
- aspectului exterior al produsului,
- să nu cumpere peşte cu suprafaţă mâzguită, lipicioasă, deshidratată, cu pete de mucegai,
- produse cu miros şi culoare modificate, sau cu aspect de vechi.
”Refuzaţi să cumpăraţi peste şi produse din peste pentru care aveţi îndoieli privind gradul de prospeţime, calitatea şi modul de informare prin etichetare. Urmăriţi modul de etichetare a peştelui şi produselor din peste şi nu cumpăraţi produse preambalate neetichetate. Refuzaţi să cumpăraţi peste şi produse din peste preambalate pe ale căror etichete nu este înscrisă dată durabilităţii minimale/ dată limita de consum sau dacă această este modificată sau depăşită”, mai spune Paul Anghel.
Potrivit acestuia, la cumpărarea peştelui trebuie solicitat bonul de casă pentru a putea proba în cazul în care, în mod justificat, doriţi să reclamaţi calitatea produsului.
”Avertizez consumatorii că în anii anteriori, comisarii ANPC au găsit la comercializare produse neconforme. O abatere frecvent întâlnită în cadrul acţiunilor de control, desfăşurate în anii anteriori, este nerespectarea condiţiilor de depozitare şi expunere la comercializare, respectiv: peste expus în condiţii necorespunzătoare direct pe paviment, peste care prezenţa modificări organoleptice – solzi desprinşi, consistentă flască a muschiului, peste şi produse din peste depozitate în afară spaţiului frigorific la temperatura mediului ambiant într-un depozit neamenajat, impropiu şi neautorizat, peste sărat (sprot şi plătica) depozitat în agregat frigorific, dar care nu asigura temperatura de depozitare stabilită de producător”, mai spune şeful ANPC.