Ți-ai pregătit textul cu deosebită atenție, ți-ai călcat cămașa cea nouă și poți spune că ești pregătit să îți susții discursul. Sigur nu ai omis ceva? În public speaking trebuie să-ți alegi cu grijă cuvintele, să prezinți respect prin vestimentație și, nu în ultimul rând, să folosești inteligent limbajul corporal (non-verbal).
Gesturile și expresia feței pot transmite multe informații despre tine și despre încrederea pe care o ai în propriul discurs. Dacă și tu vrei să-ți găsești propria voce și să depășești emoțiile care nu te lasă să te urci pe scenă, atunci trebuie să urmezi o serie de cursuri de public speaking. Pe parcursul perioadei de pregătire, vei învăța să-ți înțelegi trăirile interioare, să le accepți și să le controlezi. În plus, vei afla cât de important este limbajul corpului și care este impactul acestuia asupra unui mesaj bine construit. Detaliem acest subiect și în rândurile următoare.
Ce presupune comunicarea nonverbală?
Comunicarea nonverbală este o modalitate de a transmite informații și emoții, fără a folosi cuvintele. Acest limbaj al corpului poate fi studiat, șlefuit și implementat cu iscusință în viața de zi cu zi, având scopul de a întări ceea ce exprimăm verbal. Principalele semnale sau elemente definitorii sunt:
- Gesturile: Mișcările mâinilor, picioarelor sau mișcările capului pot transmite semnale serioase cu privire la gradul tău de implicare într-o conversație, dar și despre încrederea pe care o ai în propriul discurs, despre nivelul de cunoștințe etc;
- Expresiile faciale: Fericirea, tristețea, furia, descurajarea și, în general, toate emoțiile comune pot fi transmise prin intermediul expresiilor faciale. Ne referim aici la zâmbetul larg sau la zâmbetul ușor crispat, la încruntarea sprâncenelor și a frunții etc;
- Contactul vizual: Atunci când ești interesat de subiect, 100% implicat, fără să-ți dai seama, o să menții contactul vizual. Lucrurile se schimbă atunci când subiectul abordat nu face parte din aria ta de interes sau atunci când mintea îți este ocupată cu altceva. Evitarea contactului vizual poate exprima nesiguranță și dezinteres;
- Atingerile: În viața de zi cu zi, atingerile ne apropie de cei dragi, dar în mediul de business lucrurile se schimbă puțin. O atingere ușoară pe braț poate transmite un semn de încurajare sau chiar afecțiune, în timp ce o strângere fermă de mână denotă încredere, respect și putere;
- Distanța dintre persoane: Proximitatea spațială se reflectă prin relația partenerilor de dialog. Vom fi întotdeauna mai apropiați de oamenii alături de care ne simțim confortabil. În schimb, vom păstra mereu distanța față de persoanele care nu ne prezintă interes. Distanțarea indică, de asemenea, formalitate în mediul de business.
De ce este comunicarea nonverbală importantă în public speaking?
Comunicarea nonverbală sau limbajul corpului are un rol deosebit în public speaking, întărind puterea cuvintelor. Gesturile, postura, contactul vizual și toate celelalte elemente menționate mai sus pot oferi indicii suplimentare publicului sau, din altă perspectivă, pot clarifica direcția ascunsă a mesajului. În mediul de afaceri se pune mare accent pe înțelegerea și modelarea propriilor emoții, tocmai pentru a preîntâmpina situațiile devastatoare. Se fac cursuri de leadership, se lucrează cu mentori, se creionează planuri de carieră și se șlefuiesc toate talentele native. E un drum lung, dar și unul care asigură succesul celor care visează la un loc important în companiile pentru care lucrează. Iată și alte motive pentru care comunicarea nonverbală are o importanță deosebită în public speaking:
- Facilitează transmiterea mesajelor;
- Exprimă emoții și creează conexiuni;
- Întărește ideea generală a discursului;
- Reglează interacțiunile.
Dacă ai ajuns până la finalul articolului, trebuie să știi că îți poți lucra limbajul corporal, îl poți înțelege și îl poți folosi, mai târziu, ca pe o unealtă secretă în crearea discursurilor memorabile. Totuși, nu e indicat să te forțezi și să apelezi la gesturi sau expresii nefirești. Păstrează-ți naturalețea și transmite mesaje autentice!
(P) Agenția Better Music, soluția eficientă de promovare a artiștilor din România pe Youtube...