Concret, Countryman sau "taranul", in traducere libera, este un MINI cu patru usi, o garda la sol ceva mai generoasa, ce permite iesirea de pe asfalt fara a scrijeli podeaua, loc suficient pentru pasagerii-spate si ceva portbagaj. Mai mult, versiunea All4 se lauda si cu tractiune integrala. Pentru a testa aceste noi valente ale MINI, a1.ro a format ad-hoc o "familie", din subsemnatul, fotograful nostru Mihai Stetcu si frumoasa prezentatoare a Antenei 1 Alexandra Badoi, a incarcat bagajele si a plecat la un picnic de lucru.
Habitaclu: 8/10 puncte
Avand experienta MINI-ului in trei usi, in care te simti rege la volan, dar daca mergi la cumparaturi trebuie sa culci bancheta spate, ca sa-ti incapa doua baxuri de apa si doua sacose, sau daca ai doi pasageri, cel care ajunge in spate trebuie sa stea cracanat sau cu picioarele pe bancheta, cand am vazut "arsenalul" fotografului (rucsacul cu obiective, ditamai geamantanul cu reflectoare si stative si, in plus, un generator de curent), am plecat destul de sceptic in "aventura".
Surpriza, insa! Portbagajul a reusit in ingurgiteze fara probleme geamantanul, generatorul si alte cateva accesorii. Daca s-ar fi inchis si hayon-ul din prima, ar fi fost perfect. Dar gabaritul depasit al gentii cu luminii si-a spus cuvantul. Asa ca, a trebuit sa glisam putin cele doua scaune independente din spate (da, nu are bancheta!), in dauna spatiului pentru genunchi. La a doua incercare "capacul" nu a mai opus rezistenta.
VEZI galeria foto din subsolul paginii!
Lasand la o parte aspectele practice, interiorul lui Countryman puncteaza la capitolul design. Nu neaparat prin inovatie, desi consola centrala, botezata "MINI Central Rail", ce traverseaza de la un cap la altul habitaclul, ofera posibilitatea mutarii si aranjarii dupa bunul plac a sapatiilor de depozitare (suport de ochelari, suport pentru telefon mobil/iPod, suport de pahare), ci prin pastrarea spiritului MINI.
Plansa de bord inglobeaza in centrul sau aceleasi ceas enorm iar butoanele pentru actionarea geamurilor electrice, de pilda, arata tot ca cele din masinile de curse. Pe scurt, daca te trezesti din intamplare la volanul lui Countryman si nu observi spatiul din spate, poti sa juri ca te afli intr-un MINI obisnuit.
"Taranul" nu puncteaza mai mult la capitolul habitaclu pentru ca, dupa ce-ti trece euforia primului contact si iti pica ochii pe sub bord, observi ca prin zonele mai ascunse s-a facut rabat la calitatea plasticelor. De asemenea, unele elemente sunt foarte fragile. De exemplu, desi masina era aproape noua, unele suprafete erau deja zgariate urat iar suporturile pentru pahare si iPod, deja rupte. La inceput am fost tentat sa dau vina pe "hunii" care s-au mai plimbat cu masina, dar am ajuns la concluzia ca vina nu le apartine 100%. Tentatia sa te joci cu "MINI Central Rail" e mare, iar dispozitivele de prindere ale spatiilor de depozitare interschimbabile sunt extrem de firave, accidentele fiind aproape iminente.
Performante: 8/10
MINI Countryman Cooper S All4 are sub capota "traditionalul" agregat turbo de numai 1.6 litri, ce dezvolta 184 CP/5.000 rpm si un cuplu maxim de 240 Nm, disponibil de la 1.600 rpm. Butonul "Sport" de pe MINI Cooper S nu si-a mai gasit insa loc, asa ca nici overboost-ul ce ducea cuplul la 270 Nm nu mai e disponibil.
VEZI galeria foto din subsolul paginii!
Deci, din start, Contryman pare mai docil! Si asa si e. Raspunsul la acceleratie nu mai e brutal. Nu te mai lupti cu volanul sa tii masina dreapta, ca la MINI Cooper S. Iar sprintul de la 0 la 100 km/h e mai lent cu aproape o secunda. Dar asta nu inseamna ca "taranul" nu are veleitati sportive. Cutia de viteze impecabil etajata permite reprize fulminante, iar motorul impinge crossoversul fara sa faca nazuri si la viteze de peste 160-170 km/h.
Manevrabilitate&Rafinament: 7/10
Pentru un crossover, Countryman se misca excelent. Se "lipeste" bine de drum la viteze superioare si se arunca destul de curajos in viraje, o contributie importanta la acest capitol avand-o si tractiunea integrala cu diferential central multi-disc, ce poate varia cu pana la 100% cuplul intre punti.
Pentru un MINI insa, manevrabilitatea lasa de dorit. Senzatia de kart, de jucarie ce-ti permite sa tragi cand si cum vrei de volan, s-a pierdut, in ciuda arhitecturii cu rotile la extremitati. Garda la sol mai mare si gabaritul crossover-ului isi spun cuvantul pe virajele atacate in forta. Mai mult, directia nu mai are feedback-ul senzational regasit la MINI-ul "normal". Dar cum si frumoasa, si desteapta, si devreme acasa nu prea se poate, compromisul sport/confort/off-road este destul de reusit.
In ceea ce priveste rafinamentul, nu poate fi trecut cu vederea zgomotul destul de accentuat in habitaclu, ce apare la peste 150-160 km/h, din cauza oglinzilor exterioare de mari dimensiuni si a garzii la sol. Iar din punctul de vedere al designului, este pacat ca s-a renuntat la portierele cu geam fara rama.
Verdict: 23/30
MINI Countryman reprezinta evolutia pe plan familial de la celibatar, la om insurat. Cine a avut MINI "normal" si s-a casatorit, cu siguranta va aprecia plusul de spatiu in acelasi context rafinat.
Pret & Adversari
Mini Countryman 4x2 are un pret de baza de 21.142 euro (TVA inclus). Versiunea cu tractiune integrala (ALL4) porneste insa de la 27.156 de euro (TVA inclus). Singurul adversar al Contryman-ului poate fi considerat Nissan-ul Juke. Crossover-ul compact nipon nu are insa pretentii de premium.
DATE TEHNICE Countryman Cooper S All4
Motor: 1598 cmc, benzina
Putere maxima: 184CP/5000 rpm
Cuplu maxim: 240Nm/1600 rpm
Acceleratie 0-100km/h: 7.9 secunde
Viteza maxima: 210 km/h
Lungime, latime, inaltime: 4110, 1789, 1561 mm
Ampatament: 2595 mm
Greutate: 1455 kg
Volum portbagaj: 350 litri
Consum mixt, urban, extraurban: 6.7, 8.2, 5.8 litri/100km
Foto: Mihai Stetcu
VIDEO! CASCO pentru masinile vechi - scumpe si greu de gasit... Toyota Land Cruiser, regina off-road...