- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Pretul la pompa al benzinei a crescut de la finele anului trecut pana in prezent cu 18%, iar cel la motorinei cu 22,8%, in timp ce in Uniunea Europeana saltul a fost mai temperat, 12,4% la benzina si 14,6% la motorina.
Principalele cauze care au antrenat aceasta discrepanta sunt politica fiscala a guvernului, care s-a tradus prin cresterea TVA de la 19% la 24% la 1 iulie, marirea accizelor la carburanti cu aproape 20% la 1 ianuarie 2010, ca parte din obligatia Romaniei fata de UE privind cresterea graduala a acestor taxe, si deprecierea leului in raport cu dolarul, cu 10,8% in acest an.
In acest an, piata de distributie autohtona a consemnat o premiera si anume trecerea pretului unor sortimente peste nivelul de 5 lei, in conditiile in care cotatia medie a barilului de titei a fost de 80 de dolari. Acest nivel psihologic nu a fost atins nici macar in 2008, atunci cand barilul a sarit la 147 de dolari, record absolut.
Ca sa justifice cresterile de pret, companiile de distributie autohtone au invocat mai tot timpul evolutia internationala a cotatiilor.
Romania
Pretul benzinei - crestere cu 18%
Pretul motorinei - crestere cu 22,8%
Uniunea Europeana
Pretul benzinei - crestere cu 12,4%
Pretul motorinei - crestere cu 14,6%
PRETUL MEDIU AL CARBURANTILOR:
Romania
Benzina 1,088 euro/litru
Motorina 1,079 euro/litru
Uniunea Europeana
Benzina 1,35 euro/litru
Motorina 1,208 euro/litru
Dependenta de 50% de importuri
Totusi, Romania se afla intr-o situatie privilegiata in UE, in sensul ca are productie de petrol, iar dependenta ei este undeva la 50%, in timp ce majoritatea statelor ajung chiar la 100%.
Reprezentantii Rompetrol au detaliat modul de realizare al pretului la pompa sustinand ca acesta este format din pretul materiei prime, TVA, accize, taxa speciala de drum, inclusa in acciza, costuri de transport, costuri cu reteaua de benzinarii, costul de rafinare, adaosul comercial. „Pretul este influentat constant de o multitudine de factori, majoritatea independenti de activitatile companiilor petroliere. Printre acestia se numara variatiile cotatiilor internationale la pro- duse finite (motorina si benzina) sau conditiile economice, atat locale sau regionale, cat si pe plan international.
Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor", afirma reprezentantii Rompetrol.
Tot articolul, in Financiarul
Finantele tarii, in deriva... Romanii sunt sufocati de credite...