Antena Căutare

In Romania, carburantii s-au scumpit mai rapid decat in UE

Cresterea TVA cu 5% la 1 iulie, ma­rirea accizelor cu aproape 20% la 1 ianuarie 2010 si deprecierea leu­lui in raport cu dolarul cu 10,8% au dus la un ritm mai mare de crestere a pre­tului la pompa al carburantilor din Romania fata de media inregistrata in UE.

Pretul la pompa al benzinei a crescut de la finele anului trecut pana in prezent cu 18%, iar cel la motorinei cu 22,8%, in timp ce in Uniunea Europeana saltul a fost mai temperat, 12,4% la benzina si 14,6% la motorina.

Principalele cauze care au antrenat aceasta discrepanta sunt politica fiscala a guvernului, care s-a tradus prin cresterea TVA de la 19% la 24% la 1 iulie, marirea accizelor la car­bu­ranti cu aproape 20% la 1 ianuarie 2010, ca parte din obligatia Romaniei fata de UE privind cresterea graduala a acestor taxe, si deprecierea leului in raport cu dolarul, cu 10,8% in acest an.

In acest an, piata de distributie autohtona a con­sem­nat o premiera si anume trecerea pre­tului unor sortimente peste nivelul de 5 lei, in conditiile in care cotatia medie a barilului de titei a fost de 80 de dolari. Acest nivel psihologic nu a fost atins nici macar in 2008, atunci cand barilul a sarit la 147 de dolari, record absolut.

Ca sa justifice cresterile de pret, com­paniile de distri­butie autohtone au invo­cat mai tot timpul evolutia interna­tio­nala a co­ta­tiilor.

CRESTEREA PRETULUI LA CARBURANTI (ianuarie-noiembrie 2010):

Romania

Pretul benzinei - crestere cu 18%

Pretul motorinei - crestere cu 22,8%

Uniunea Europeana

Pretul benzinei - crestere cu 12,4%

Pretul motorinei - crestere cu 14,6%


PRETUL MEDIU AL CARBURANTILOR:

Romania

Benzina 1,088 euro/litru

Motorina 1,079 euro/litru

Uniunea Europeana

Benzina 1,35 euro/litru

Motorina 1,208 euro/litru

Dependenta de 50% de importuri

Totusi, Romania se afla intr-o situatie privilegiata in UE, in sensul ca are pro­ductie de petrol, iar dependenta ei este undeva la 50%, in timp ce majoritatea statelor ajung chiar la 100%.

Repre­zen­tantii Rompetrol au detaliat modul de realizare al pretului la pompa sustinand ca acesta este format din pretul materiei prime, TVA, accize, taxa speciala de drum, inclusa in acciza, costuri de trans­port, costuri cu reteaua de benzinarii, costul de rafinare, adaosul comercial. „Pretul este influentat constant de o multitudine de factori, majoritatea inde­pendenti de activitatile companiilor pe­troliere. Printre acestia se numara va­riatiile cotatiilor internationale la pro­- duse finite (motorina si benzina) sau conditiile economice, atat locale sau regionale, cat si pe plan international.

Mai mult, 2010 a reprezentat pentru Romania si o crestere a nivelului de taxare aplicat de Executiv, masura care a vizat TVA si accizele platite de companii, aceasta avand la randul ei o influenta puternica in determinarea pretului la pompa al carburantilor", afirma repre­zentantii Rompetrol.

Tot articolul, in Financiarul

Finantele tarii, in deriva... Romanii sunt sufocati de credite...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x