Nici investitiile totale in publicitate din Polonia nu au fost ocolite de regres in 2009, acestea diminuandu-se cu 31%, pana la nivelul de 2,366 miliarde de euro. In acelasi timp, piata media din Ungaria s-a diminuat anul trecut cu 33%, ajungand astfel la nivelul de 587 de milioane de euro, iar cea din Cehia a pierdut 19%, comparativ cu 2008. In Slovacia, investitiile totale in publicitate s-au diminuat cu 15% anul trecut, ajungand la 281 de milioane de euro. Pentru acest an, declara Bogdan Prajisteanu, directorul general al MEC Romania, estimarile privind evolutia pietei media sunt optimiste in cazul Poloniei (+10%) si Cehiei (+1%), comparativ cu 2009, in timp ce va continua sa se diminueze in Ungaria cu 3% si cu 5% in Slovacia.
Presa scrisa, cel mai mare recul
Pentru Romania, datele MEC Global indica si pentru anul in curs o continuare a scaderii investitiilor in publicitate, de 9%, pana la nivelul de 345 de milioane de euro. Televiziunea va ramane si in 2010 mediul cel mai putin afectat de criza, MEC estimand o diminuare a cheltuielilor de 6%. „Printul va scadea cu aproximativ 29% in acest an, radioul cu 11%, outdoor cu 9%, in timp ce mediul online va reveni in crestere in acest an, dupa scaderea suferita in 2009", declara Bogdan Prajisteanu.
Pentru 2011, vestile pe ansamblul pietei media din Romania sunt imbucuratoare, estimarile MEC Global indicand un plus de 4% comparativ cu nivelul inregistrat in acest an, pana la nivelul de 360 de milioane de euro net. Singurul canal media care se va confrunta si in 2011 cu scaderea incasarilor din publicitate va fi presa srisa, care va pierde aproximativ 6% comparativ cu 2010, ajungand astfel la 30 de milioane de euro. Investitiile in publicitatea in presa scrisa se vor reduce pe ansambul acestui an cu 29% comparativ cu 2009, potrivit datelor MEC. In schimb, volumul publicitatii atrase pe TV se va majora cu aproximativ 5% anul viitor raportat la acest an, iar cel atras de radio cu 4%
TV, cartea castigatoare
Revenind la pietele media din regiune, analiza pe canalele media indica TV-ul drept cel mai putin afectat dintre mediile traditionale. Astfel, cheltuielile advertiserilor cu publicitatea la TV se majoreaza in acest an in Polonia cu 17% fata de nivelul din 2009 si cu 1% in Ungaria, pe cand in Cehia se pastreaza la acelasi nivel din 2009, iar in Slovacia cunoaste un recul de 1%. „Pe ansamblu, spune oficialul MEC Romania, TV e un canal care pare a-si reveni dupa reducerile drastice suferite in 2009".
citeste tot articolul in Financiarul.com