Potrivit Profit.ro, noua obligaţie legală a fost şi este contestată de operatorii de automate, mare parte din ei fiind puşi în situaţia de a-şi închide afacerile deoarece unele automate nu pot fi modificate constructiv, aceştia intrând aşadar, intempestiv şi nevinovat, în conflict cu legea.
Din această perspectivă, legea este neconstituţională, constituind un atac direct la proprietatea privată şi, totodată, contrară economiei de piaţă – două valori apărate în mod explicit de norma supremă în stat.
De precizat este faptul că până la adoptarea acestei legi industria de vending a fost scutită de obligativitate pe cale de excepţie, prin art.2 lit.p) din OUG nr.28/1999 privind obligaţia operatorilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, deoarece automatele au din construcţie contoare electronice care înregistrează vânzările, contoare utilizate de altfel in majoritatea ţărilor EU pentru fiscalizare.
Însă, măsura impusă este nocivă nu doar pentru comercianţi şi consumatori, ci şi pentru bugetul public care se va diminua direct proporţional cu constrângerea industriei de vending. În prezent sunt aşteptate normele de aplicare ale legii iar termenul de implementare a fost amânat până la data de 31 decembrie 2020.
O consecinţă directă şi imediată a acestei legi ar putea fi reducerea numărului de automate aflate la dispoziţia consumatorilor, falimentarea unor firme de operare precum şi creşterea preţurilor la produsele din automate ce se va impune pentru compensarea costurilor suplimentare generate de lege, ce vor fi făcute de operatorii care vor reuşi să-şi adapteze automatele şi să rămâne pe piaţă.
Riscul contracţiei masive a industriei de vending derivă din faptul că, prin obligarea comercianţilor de a-şi dota aparatele automate cu case de marcat fiscale se generează o multitudine de efecte nocive precum:
- imposibilitatea adaptării tuturor automatelor aflate în exploatare, la cerinţele modulelor fiscale – din motive de ordin tehnic ce ţin de construcţia şi configuraţia automatelor;
- creşterea, până la nerentabilitate, a costurilor de exploatare a automatelor – costurile modulul fiscal şi pentru întreţinerea acestuia adăugându-se la cele deja existente;
- lipsa existenţei unui server ANAF care să preia, să prelucreze şi să analizeze datele colectate din automate, face inutilă investiţia şi generează blocarea activităţii operatorilor de vending;
- creşterea perioadelor de nefuncţionare a automatelor sau de neraportare fiscală – generate de eventuale erori de funcţionare ale modului fiscal, dat fiind faptul ca automatele nu sunt supravegheate în mod direct şi permanent;
- lipsa resurselor umane calificate care sa asigure serviciile de instalare, sigilare, service si intreţinere pentru modulele fiscale ce se doresc a fi introduse, ar conduce la blocarea activităţii operatorilor de vending.
Măsurile luate de autorităţle din România cu privire la fiscalizarea automatelor, au ajuns în atenţia (EVA) European Vending & Coffee Association - asociatie non-profit cu sediul la Bruxelles, care reprezintă şi apără interesele industriei de vending din Europa.
Directorul General al EVA, Dl. Erwin Wetzel, printr-o scrisoare adresată Guvernului României, şi-a exprimat îngrijorarea cu privire la posibilitatea afectării industriei de vending din România ca urmare a adoptării Legii 139/2019, semnalând totodată, că exista deja standardul european EVA-DTS care permite extragerea exactă şi sigură a datelor cu caracter fiscal din automatele de vânzare.
În acelaşi timp, reaminteşte faptul că masuri de fiscalizare a automatelor de vending au fost luate doar în câteva ţări din Europa iar rezultatele nu au fost nici pe departe cele aşteptate.
În finalul scrisorii, Dl. Wetzel solicită autorităţilor naţionale să continue colaborarea cu reprezentanţii industriei de vending din România pentru găsirea unor soluţii care sa răspundă cerinţelor legitime ale acestora.
Sursa : news.ro
Creditarea a accelerat în ianuarie, înregistrând un avans de 6,9%... Euro atinge un nou nivel record: 4,8079 lei...