Licitaţia corvetelor destinate Marinei Militare Române, de peste 1 miliard de euro, rămâne controversată şi după ce asocierea Şantierul Naval Constanţa - Naval Group a fost anunţată oficial câştigătoare a contractului, documente de la CNSC, unde procedura a fost contestată, relevând că Ordonanţa de Urgenţă 114/2011, care reglementează atribuirea anumitor contracte de achiziţii publice în domeniile apărării şi securităţii şi care include obligaţii de anulare a contractului şi principii precum nediscriminarea, transparenţa, eficienţa utilizării fondurilor publice şi asumarea răspunderii nu este considerată de autorităţi ca aplicabilă în acest caz, scrie Profit.ro.
Licitaţia face obiectul mai multor suspiciuni prin care sunt reclamate nereguli, fiind una extrem de controversată, în contextul în care şeful Departamentului pentru Armamente din Ministerul Apărării, cel care a sesizat Parchetul Militar de pe lângă Curtea Militară de Apel pentru "suspiciuni rezonabile" privind derularea în deplină legalitate a licitaţiei corvetelor, a fost demis recent la propunerea ministrului de resort. De asemenea, la acest moment, dosarul corvetelor a ajuns la Direcţia Naţională Anticorupţie. Naval Group (Franţa), Damen (Olanda) şi Fincantieri (Italia) au fost cei trei competitori în această licitaţie, notează Profit.ro.
Fincantieri a sesizat Consiliul Naţional pentru Soluţionarea Contestaţiilor (CNSC) asupra licitaţiei, iar instituţia a suspendat procedura pentru a analiza o serie de nereguli, sesizarea fiind însă ulterior retrasă. Documente de la CNSC, respectiv punctul de vedere trimis de Ministerul Apărării prin Romtehnica drept întâmpinare la contestaţie, indică însă că ministerul consideră că OUG 114/2011 nu este aplicabilă la o astfel de procedură, ci o tratează ca pe o procedură specifică reglementată de HG 48/2018 privind aprobare circumstanţelor şi a procedurii specifice aferente programului de înzestrare esenţial “Corveta Multirol”
Deci, conform cele transmise de minister prin Romtehnica, procedura este exceptată de la aplicarea dispoziţiilor OUG 114/2011, în schimb CNSC atenţionează că atât OUG 114/2011, cât şi Legea 101/2016 privind remediile şi căile de atac în materie de atribuire a contractelor de achiziţie publică sunt aplicabile la o astfel de procedură.
"Dacă autoritatea contractantă a considerat ca OUG 114/2011 nu se aplică la o astfel de procedură, este aproape sigur că nu a ţinut cont de acea prevedere şi, automat, nu a respectat-o. Acum, la lumina unei decizii a CNSC, pe care autoritatea contractantă nu a contestat-o, din care reiese că, din contră, OUG 114/2011 este perfect aplicabilă, autoritatea ar trebui să atace în instanţă decizia CNSC demonstrând că OUG nu se aplică sau, în caz contrar, are obligaţia de a analiza din nou toată procedura verificând dacă au fost încălcări la aceste prevederi.
Fără acest demers, oricine care a pus vreo semnătură ulterior deciziei CNSC poate fi acuzat de abuz în serviciu", apreciază experţi din domeniu, citaţi de Profit.ro.
Ordonanţa respectivă prevede, printre altele, că autoritatea contractantă are obligaţia de a anula aplicarea procedurii pentru atribuirea contractului de achiziţie publică în următoarele cazuri: a) dacă au fost depuse numai oferte inacceptabile şi/sau neconforme; b) dacă nu a fost depusă nicio ofertă sau dacă au fost depuse oferte care, deşi pot fi luate în considerare, nu pot fi comparate din cauza modului neuniform de abordare a soluţiilor tehnice şi/ori financiare; c) dacă abateri grave de la prevederile legislative afectează procedura de atribuire sau dacă este imposibilă încheierea contractului. În sensul prevederilor alin. (1) lit. c), prin abateri grave de la prevederile legislative se înţelege: a) criteriile de calificare şi selecţie, precum şi criteriul de atribuire sau factorii de evaluare prevăzuţi în cadrul invitaţiei/anunţului de participare, precum şi în documentaţia de atribuire au fost modificaţi; b) pe parcursul analizei, evaluării şi/sau finalizării procedurii de atribuire se constată erori ori omisiuni, iar autoritatea contractantă se află în imposibilitatea de a adopta măsuri corective fără ca acestea să conducă la încălcarea principiilor prevăzute la art. 2 alin. (2) lit. a)-f).
Actul normativ, considerat de minister ca inaplicabil în acest caz, include şi o serie de principii: a) nediscriminarea; b) tratamentul egal; c) recunoaşterea reciprocă; d) transparenţa; e) proporţionalitatea; f) eficienţa utilizării fondurilor publice; g) asumarea răspunderii.
Contractul de achiziţie a corvetelor mulltifuncţionale destinate Marinei Militare Române a fost atribuit asocierii Şantierul Naval Constanţa - Naval Group, a anunţat în 3 iulie ministrul Apărării Gabriel Leş.
Sursa : news.ro
Consiliul Concurenţei anunță că majorările preţurilor la carburanţi trebuie afişate simultan de toţi operatorii... Consiliul Concurenţei solicită reglementarea juridică a terenurilor puse la dispoziţia unor companii în contextul privat...