„Super-Pământul”: Astronomii au descoperit cea mai apropiată planetă potențial locuibilă în afara sistemului nostru solar

Astronauții au descoperit cea mai apropiată planetă potențial locuibilă în afara sistemului nostru solar la 31 de ani lumina. Noua planetă, denumită „Super-Pământ” sau GJ35 este de aproximativ șase ori mai masivă decât planeta noastră și orbitează în zona locuibilă a stelei-gazdă, unde apa ar putea exista sub formă lichidă la suprafață.

În acest moment nu există dovezi că ar exista viață pe această planetă, ci se știe doar faptul că ea este capabilă să susțină viața așa cum o cunos oamenii.

„Este o distanță de către stea care nu este nici prea caldă și nici prea rece”, a spus Lisa Kaltenegger, profesor asociat de astronomie și director al Institutului Carl Sagan de la Universitatea Cornell din Ithaca, New York. Rezultatele, publicate în revista Astronomy & Astrophysics, au fost prezentate miercuri la o conferință exoplanetă din Cambridge, Massachusetts.

Kaltenegger, care a condus echipa internațională de astronomi care a găsit planeta intrigantă, a declarat că descoperirea a fost total neașteptată. „A fost ca un freebie, pentru că a fost descoperită în continuare”, a spus ea despre o analiză a datelor de observație obținute de pe satelitele TESS de la NASA și de la telescoape bazate pe sol. "Am fost în vacanță la acea vreme și am fost complet surprinsă".

Folosind TESS, o navă spațială de 337 de milioane de dolari, care a fost lansată în aprilie 2018, astronomii au detectat o altă planetă orbitând, cunoscută sub numele de GJ 357 d. Când au folosit telescoape la sol la Institutul de Astrofizică din Insulele Canare și Universitatea din La Laguna pentru a efectua cercetări de urmărire pe această planetă, cunoscută sub numele de GJ 357 b, oamenii de știință au găsit încă două planete în sistem, inclusiv GJ 357 d.

Celelalte două planete cunoscute din sistemul stelar, GJ 357 b și GJ 357 c, nu sunt considerate a fi locuibile, deoarece temperaturile de suprafață din cele două lumi ar fi zguduitoare. Suprafața exoplanetului GJ 357 c, de exemplu, este estimată a fi de aproximativ 260 de grade Fahrenheit, potrivit Kaltenegger.

Se știe puțin despre planeta potențial locuibilă, care durează aproape 56 de zile pentru a-și orbita steaua gazdă la o distanță de aproximativ o cincime din distanța dintre Pământ și Soare. Kaltenegger a spus că o pereche de telescoape de nouă generație - Telescopul spațial James Webb, care este programat să se lanseze în 2021 și Telescopul Extrem de Mare din Chile, care se preconizează că va începe să funcționeze în 2025 - ar trebui să dezvăluie mai multe, inclusiv dacă planeta este stâncoasă sau are oceane.

"Cu siguranță aceasta va fi una dintre cele mai bune ținte pentru aceste telescoape, deoarece este atât de aproape și atât de luminoasă", a spus Kaltenegger. "Acest lucru înseamnă că putem colecta și analiza acea lumină în continuare pentru a vedea compoziția chimică a atmosferei sau dacă vedem semne de apă sau oxigen. Cu cât este mai aproape cu atât mai bine”.

Elisabeth Adams, un om de știință asociat la Institutul de Știință Planetară din Somerville, Massachusetts, a numit descoperirea GJ 357 d „cu adevărat interesantă - mai ales că lumea extraterestră este relativ apropiată în termeni astronomici”.

Având în vedere că GJ 357 d este mult mai masivă decât Pământul, Adams a spus că orice formă de viață care există acolo ar fi foarte diferită de viața de pe planeta noastră. Masa planetei sugerează că ar putea susține un ocean uriaș, a adăugat ea, „deci ar putea avea viață acvatică”.

Kaltenegger a declarat că ea și colegii săi intenționează să studieze mai mult planeta în lunile următoare și va efectua observații suplimentare despre GJ 357 pentru a căuta alte planete în sistemul stelar.

Sursă: Euronews