Inspectorul scolar general al ISJ Ialomita si presedinte al comisiei judetene de bacalaureat, Otilia Dumitru, este acuzat de constituirea unui grup infractional organizat, dar si complicitate la trafic de influenta in forma continuata.
In acelasi dosar sunt cercetati, Nica Balaciu, profesor de psihologie si director la Liceul Pedagogic "Matei Basarab" din Slobozia, presedinte al Centrului zonal de evaluare 100, Catalin Gogota, profesor de Geografie la Grupul Scolar Vladeni, membru in cadrul Centrului zonal de evaluare 200, profesorii evaluatori Sorin Stere, Marius Curt, Cristian Manea, Elena Dulcinica Sandu si Razvan Marius Dinu, pentru constituire a unui grup infractional organizat si trafic de influenta in forma continuata.
In acelasi timp, Liviu Radu Bara, profesor de matematica si director adjunct la Grupul Scolar "Sfanta Ecaterina" din Urziceni, este acuzat in aceeasi cauza de trafic de influenta in forma continuata. Pe langa acestia, sunt cercetati 87 de absolventi de licee si parinti, pentru cumparare de influenta.
Profesorii cercetati in acest dosar au cerut si primit de la absolventi sau de la parintii acestora sume cuprinse intre 100 si 1.300 de lei pentru fiecare disciplina de concurs, pentru a le acorda note mai mari sau a le asigura promovarea examenului de bacalaureat sustinut in iunie-iulie 2012, in judetul Ialomita, conform procurorilor anticoruptie.
De asemenea, anchetatorii au stabilit ca Otilia Dumitru a condus si coordonat activitatea infractionala, in timp ce cadrele didactice aveau “atributii clar stabilite”. In plus, procurorii au precizat ca profesorii foloseau semne distinctive care, prin intermediu celorlalte cadre didactice erau transmise candidatilor la examen, pentru a fi inscrise in anumite locuri pe lucrarile scrise. Lucrarile astfel marcate de catre candidati erau identificate de Balaciu Nica si Gogota Catalin, presedinte, respectiv membru in cadrul centrelor zonale de evaluare si erau repartizate profesorilor evaluatori implicati in activitatea infractionala".
Profesorii evaluatori au folosit "trei modalitati frauduloase de corectare si de inregistrare a rezultatelor in scopul asigurarii promovarii probelor de bacalaureat", respectiv: acordarea unor note supraevaluate raportat la continutul lucrarilor; completarea lucrarilor candidatilor cu rezolvarea corecta a subiectelor, integrala sau partiala (in prealabil, profesorii le cerusera candidatilor vizati ca, in situatia in care nu cunosc raspunsul in intregime sau in parte al subiectelor, sa lase spatii libere in lucrare, astfel incat sa se poata interveni si completa raspunsul); consemnarea unor note vadit mai mari in catalogul electronic si, implicit, in diplomele de bacalaureat, in raport cu notele acordate pe lucrari, au mai aratat procurorii.