Tema camuflarii "fantasticului" in cotidian se regaseste si in cateva nuvele scrise mult mai tarziu, bunaoara La tiganci (1959) si Podul (1964). Intr-un anumit sens, as putea spune ca tema acestuia constituie cheia de bolta a tuturor scrierilor mele de maturitate. (...)
Incepusem Pe strada Mantuleasa ca o lunga nuvela, dar, pe masura ce scriam, descopeream noi episoade si nebanuite implicatii. Christinel a citit manuscrisul cu entuziasm, dar si cu nerabdare; i-am fagaduit ca-l voi in cheia indata ce ne vom intoarce la Val d'Or. Am incercat, si de mai multe ori, dar mi-am dat seama ca "nu merge". Am reluat povestirea vara urmatoare, fara succes. De atunci, am purtat cu mine manuscrisul timp de doisprezece ani. Am mai scris proze literare, dar n-am putut incheia Pe strada Mantuleasa decat intr-o saptamana, neobisnuit de grea (cursuri, vizite, conferinte), din noiembrie 1967. s...t Desi nu-mi dau seama, revenirea periodica la cercetarea traditiilor spirituale romanesti era, intr-un anumit fel, un mijloc de a-mi pastra identitatea in the meltingpot al Statelor Unite. Apoi, pe neasteptate, m-a cuprins dorul de literatura. Nu mai scrisesem romaneste de cand intrerupsesem Pe strada Mantuleasa, cu patru ani in urma. In martie, am compus repede doua scurte nuvele. Dar n-am indraznit sa incep La tiganci, al carei subiect ma obseda mai de mult. La 15 iunie am inceput sa scriu nuvela La tiganci. Lucrand opt-noua ceasuri pe zi, am reusit s-o inchei si s-o transcriu la 5 iulie. Christinel a citit-o in aceeasi seara. Emotia si entuziasmul ei mi-au confirmat certitudinea ca La tiganci marcheaza inceputul unei noi faze a creatiei mele literare... (Mircea Eliade)
Citeste si Jurnalul!
Trooper, show de doua ore la lansarea CD-ului „Voodoo”... A1.ro iti recomanda azi filmul "Saga Amurg: Zori de Zi - Partea 1"...