- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Traseul manelei: muzica orientala - muzica lautareasca -manea
Speranta Radulescu a povestit cum evolutia manelei poate fi urmarita inca din secolul XIX. Pe atunci, o versiune orientala a manelei circula in cultura otomana. Era interpretata vocal/instrumental si linia melodica era lenta, taraganata.
Pe la sfarsitul anilor '60 apare propriu-zis maneaua, ca o forma de revolta a tiganilor fata de felul in care erau tratati de romanii de la oras, in special. Ei se confrunta cu opunerea vehementa a elitei intelectuale. Dupa 1990 insa, fenomenul ia amploare si nu mai poate fi oprit. "Maneaua incepe ca o aspiratie catre o reala democratie."(Speranta Radulescu) mai ales ca intelectualii continuau sa deteste aceasta muzica care de fapt simboliza "o tendinta de tiganizare a societatii".
Dans si versuri
O data ce ajunge in mediile tiganesti, muzica angreneaza un dans in care exceleaza imediat femeile. Anca Giurchescu a subliniat faptul ca miscarile femeilor sunt mai ales din " abdomen si solduri, insotite de batai de palme."
Cat despre versuri, nicio noutate. Speranta Radulescu a enumerat pe scurt temele care se regasesc in strofele manelelor: "bani si modalitatile smecheresti de a-i obtine si dusmani". "Dar", spune ea in continuare, "pentru dansator nu conteaza versurile. [...] Dansul, pentru o fata, este un mod de a-si realiza feminitatea".
Despre cei care asculta manele si cei care le detesta
Speranta Radulescu a facut in acest context, dezvaluirea serii. "Tiganii spun ca toti romanii agreeaza muzica lor.[...] Adevarul este ca sunt ascultate de tineri cu educatie sumara, de bogatii care le privesc ca pe o emblema a succesului si de o parte a maturilor care au internalizat conceptia national comunista".
Persoanele din ziua de azi care nu asculta manele si nu sunt de acord cu continuarea acestui gen muzical sunt descrisi in felul urmator: " Ei considera maneaua ca fiind tiganeasca si o resping pentru ca romanii sunt conservatori".
Intr-o sesiune de intrebari ea a adaugat : "Manelistii sunt un fel de potentati moguli care fac bani prin smecherie, coruptie. De aceea nu vrem sa ascultam manele".
Prin contrast, manelele au priza la o parte dintre romani pentru ca si ei "trec printr-o tranzitie ciudata. [...] Este o cultura de opozitie. Oamenii simpli vor sa inalte capul prin mijoace proprii", declara tot Speranta Radulescu.
Lamuriri asupra patriarhalismului observat in societatea rromilor
Intrebata daca maneaua incurajeaza patriarhalismul, Speranta Radulescu a raspuns : "Femeile nu sunt doar de décor. Exista si femei maneliste. [...] E clar ca lumea manelelor e lumea barbatilor. Dar in dans si ele sunt implicate."
Cercetatorii par sa fi raspuns multor intrebari, poate nu toate. Totusi, aceste informatii sustinute de date credibile, exemplificate prin clipuri video, reprezinta primele raspunsuri legate de fenomenul de anvergura numit "manea". (Mara Pruna)