Si ultima. De-acum, ce a depins de ei, de actori, s-a consumat. S-a consumat frumos in fata juriului si a unui public numeros. S-a jucat, din nou, teatru in plina zi. Emotiile tinerilor actori s-au intersectat la orice pas, pentru ca totul a fost contra cronometru. In timp ce unii se pregateau sa intre in scena, ocupandu-se singuri de toate detaliile prestatiei lor (inclusiv montarea decorului), altii isi demontau decorul.
Aveau doar cinci minute la dispozitie sa elibereze scena. "Noi speram sa iesim in afara cu acest spectacol, pentru ca este facut intr-un limbaj comun, accesibil tuturor. Pentru noi, ca teatru independent, este destul de greu sa reusim sa ne promovam singuri, avand in vedere faptul ca tot ceea ce facem, facem singuri, pornind de la spectacolul in sine, pana la montarea decorului etc. Important este ca am jucat aici, in cadrul festivalului, chiar daca nu stim care va fi rezultatul.
Dar conteaza ca ne-am prezentat show-ul intr-un alt spatiu, intr-un alt context. (Ana Pepine, trupa Passe-Partout Dan Puric - Bucuresti). Nu e vorba de nici o exagerare a expresiei, dar pentru cei mai multi dintre tinerii actori care fac parte din trupe independente de teatru ocazia participarii la cate un festival, oportunitatea finantarii spectacolelor pe care ei le joaca sunt o mana cereasca. Vor sa joace teatru. Pentru ca asta le place. Asta le curge prin sange. Dar nu au unde. Nu au bani. Si fac rost de finantare foarte greu. "Noi pentru asta suntem aici.
Pentru a fi vazuti si pentru a ajunge sa jucam si in Bucuresti. Este ceea ce ne intereseaza in primul si in primul rand: sa jucam. Pentru ca in momentul de fata, din pacate, nu jucam nicaieri. Este trist si chinuitor. Vrem sa jucam si nu avem unde" (Sorana Huidan - trupa independenta de teatru din Bucuresti).
In concursul de joi au participat si cateva trupe de teatru din provincie. Actorii au venit la Bucuresti de la prima ora a diminetii, asta dupa ce au calatorit toata noaptea. Oboseala nu s-a simtit la nimeni. Sau poate ca toti au stiut sa o mascheze ori au uitat de ea, in favoarea emotiilor. "Constructive", au spus ei. Trupa Aualeu Teatru de Garaj si Curte din Timisoara a prezentat in premiera spectacolul lor, pe scena de la Nottara, la Gala teatrului tanar.
"Mi se pare ca e o treaba foarte buna si sper ca oricine este castigatorul sa apuce sa prinda niste festivaluri in afara. Chiar este o ocazie deosebita pentru o trupa de tineri actori sa scoata putin capul din peisajul nostru. Este greu sa ne promovam singuri, mai ales in strainatate. Noi ne autofinantam printr-o afacere pe care am deschis-o impreuna cu membrii trupei".
Afacerea celor de la Aualeu Teatru de Garaj si Curte din Timisoara s-a concretizat acum un an, printr-un bar, acolo unde actorii intreprinzatori si-au amenajat si doua sali de spectacole si unde tinerii "se tin" de arta lor.
"Am aflat de competitia asta de pe Facebook. Ne-am inscris pentru ca vrem sa jucam, vrem sa mergem in cat mai multe locuri cu spectacolul, vrem sa fim vazuti, vrem sa cunoastem si alte trupe. Avand in vedere miza pusa in joc, este prima competitie de genul asta la care participam". (Mihai Oanca - Trupa din cadrul Facultatii de Teatru si Televiziune UBB, Cluj-Napoca).
Cei care au ajuns pe scena Nottara, pentru Gala teatrului tanar, au primit o sansa in plus. Chiar daca premiul pus la bataie de Fundatia Dan Voiculescu pentru Dezvoltarea Romaniei - cei 100.000 de dolari - nu va ajunge la ei, cel putin s-au facut remarcati de membrii juriului, actori si regizori de marca. Mircea Diaconu este si el component al juriului. Insa, in calitatea sa de director al Teatrului Nottara a privit prestatiile trupelor tinere si din alt punct de vedere.
"Ziua de ieri a fost fructuoasa, cel putin doua dintre spectacole au fost exceptionale chiar. Insa, ceea ce ne intereseaza, si am senzatia ca toti ceilalti vad lucrurile la fel, este ca textul selectionat sa fie unul din categoria celor cu vorbe mai putine, astfel incat el sa poata fi exportat. Eu ma uit in primul rand la zona asta de spectacole. Pe de alta parte, cred ca am gasit unul dintre spectacolele care se bazeaza exclusiv pe text, si care sa ne intereseze si pe noi. Dupa ce vom discuta cu actorii si regizorul, probabil ii voi baga in programul nostru de nocturne - spectacole ce se joaca sambata si duminica. Spectacole mai de noapte, mai scurte, mai de tineri. Problema este una singura. Spectacolul de o ora, de sub o ora, este un gen special si nu prea exista o piata pentru el. Cert este ca ocaziile de genul acesteia sunt foarte rare. Ce s-a intamplat in cele doua zile la Nottara a fost clar o competitie. Fara discutie. Miza este formidabila si ideea insasi a fost o mare provocare. Eu sper sa nasca prozeliti pe mai departe. Pana acum nu a mai existat asa ceva".
Mircea Diaconu si-a amintit ca prin '95 a participat, alaturi de Maia Morgenstern, Horatiu Malaele si Mircea Rusu, in cadrul unui festival de teatru, in Elvetia. "Era un fel de targ de teatru unde trebuia sa jucam exact 25 de minute. Dupa care, in cinci minute, trebuia sa disparem cu decor cu tot, pentru ca intra urmatoarea trupa. Exact ca si aici. Mi-am amintit cu placere de lucrul acesta...".
A fost Gala teatrului tanar. Au fost doua zile de competitie. La Teatrul Nottara. Actorii au venit, au jucat, au lasat impresiile pe seama celor din juriu care pana la 6 mai (atunci cand va avea loc un spectacol special, la Odeon, in cadrul caruia se va anunta trupa castigatoare) vor decide cine anume va beneficia de premiul de 100.000 de dolari.
Valoarea tineretii
Prof. Dan Voiculescu: "O spun din ce in ce mai des in ultima vreme, pentru ca asta simt. Societatea romaneasca se degradeaza sub raport uman. Agresivitatea, rautatea si nonvaloarea devin mainstream, devin regula jocului public. Iar eu, unul - fara a-mi asuma un rol de instanta morala, ci doar opinii oneste - am dreptul sa rezist. Si sa incurajez alternativa: valoarea, cultura, tineretea articulata. Adica tot ceea ce ne poate aduce speranta unei renasteri morale si intelectuale. Asa s-a nascut Gala teatrului tanar: actorii sunt un vector puternic de cultura militanta. De civilizatie care iese in public, care incearca sa schimbe societatea."
Sursa: jurnalul.ro
Criticul de teatru Ion Parhon, declarat "Omul zilei" de Jurnalul National... "Fata din Nazaret", un roman despre dragoste, putere si credinta...