Noul proprietar a stiut sa aprecieze valoarea, hotarand sa restaureze opera, care reprezinta un contrast admisibil cu cele mai "recente criterii estetice", caracteristice astazi acestui hotel. Era nevoie de o echipa de restauratori si de un pictor, care sa cunoasca tehnica respectiva. Acest pictor e Tudor Balasa, fiul artistului. "Nunta cosmica" s-a deschis publicului miercuri.
Mircea Deac, care a publicat un volum despre opera lui Sabin Balasa in anii '80, anuntand un altul spre sfarsitul acestui an, a dezvaluit cum a luat nastere fresca de pe peretele de la parterul hotelului. In 1970, cand s-a anuntat un concurs de arta monumentala pentru cele trei fatade ale Teatrului National, gandite initial, Balasa pregatise un proiect cu trei legende romanesti, printre care si Miorita. Au participat 11 artisti, dar nu a castigat Sabin Balasa. El a ramas insa cu pasiunea pentru legenda si cu ideea de a realiza fresce in care sa se regaseasca motivele poemului. A reusit sa preia tema pe un panou la Iasi si aici, la Bucuresti.
Desi intitulata "Miorita", fresca a fost numita totusi "Nunta cosmica", pentru ca, asa cum spune Deac, are in centru nunta din acest poem folcloric romanesc, nunta care "se ridica in sus".
Artistul a pictat in Arborele vietii nuntasi, muzicanti, dansatori, precum si berbecul, care inseamna fecunditate si forta, flacaul care reprezinta soarele, fecioara de alaturi care e luna, pasarile ce le canta celor doi, femei cu parul lung, ceea ce inseamna frumusete. Toate reprezinta o ilustrare originala, frumoasa, "bine executata" a poemului "Miorita".
"A folosit albastru, culoarea de mare forta artistica, care reprezinta in imaginea lui Sabin Balasa cosmosul, el reusind sa faca din pictura sa o opera originala", a remarcat Mircea Deac. Referitor la nudurile acestei fresce, el si-a amintit de momentul cand proiectul a fost avizat de Consiliul Culturii, facand parte din comisia de avizare: Suzana Gadea, responsabila cu domeniul Cultura, a intervenit: "De ce nu acoperiti nudurile cu costume nationale?". Comisia insa "a protestat".
Scriitorul Tudor Octavian spune ca "Nunta cosmica" nu a fost acoperita inainte de 1989 si ca tot timpul a existat un punct de vedere asupra lucrarii. Chestiunea nu a fost doar artistica. Sabin Balasa avea un regim privilegiat, dar ceea ce s-a intamplat ulterior cu lucrarea a fost din tembelism si neglijenta. N-au protejat-o.
Citeste articolul integral pe jurnalul.ro
Foto: Jurnalul National
Nicolae Steinhardt, "Intre viata si carti"... Dezastru cultural la Miercurea Sibiului...