Munca la spectacol va incepe la data de 22 august, la Liubliana, premiera urmand sa aiba loc tot aici, la 15 septembrie, pe scena Teatrului National, in cadrul Festivalului Ex Ponto. La 4 si 5 noiembrie, vor avea parte de doua reprezentatii bucurestenii, la Teatrul Bulandra, in cadrul Festivalului National de Teatru. Va urma Franta. Intre 7 si 21 noiembrie, spectacolul se va juca la compania "Les Arts et Mouvants", care este initiatoarea demersului artistic.
Silviu Purcarete ii are in echipa pe compozitorul Vasile Sirli, creatorul muzicii originale pentru spectacol, pe scenograful Helmut Stürmer, care va realiza decorul, pe actorii francezi Jacques Bourgaux, Karelle Prugnaud, Marie Cayrol, Laurent Schuh, actrita luxemburgheza Irina Fedotova, actorul sloven Vojko Zidar. Din distributie va face parte si un muzician din Slovenia. Asistent de regie va fi francezul David Gauchard. In spectacol se vor folosi efecte tehnice si de lumini, proiectii video realizate in colaborare de tehnicieni din toate cele trei tari implicate in proiect.
Cu "Regele moare" se va inaugura, in ianuarie 2011, noua cladire a teatrului din Esch (Luxemburg). Sunt prevazute reprezentatii in mai multe festivaluri din lume, precum si turnee atat in Romania, Franta, Luxemburg, Slovenia, cat si in Italia, Muntenegru, Macedonia, Croatia. Obiectivul principal este "promovarea valorilor culturale romanesti in general, a artei dramatice in special si a capacitatii de transpunere intr-un mod modern, in contextul secolului al XXI-lea, a unei opere literare considerate o capodopera". Bugetul total al acestei coproductii este de 367.900 de euro. Suma de 39.600 de euro este acordata de Institutul Cultural Roman.
Despre alegerea textului "Regele moare" de catre Silviu Purcarete, pentru a-l monta, criticul George Banu spune: "Fidel gustului sau pentru transmutatiile vietii observate la Sade, Rabelais, Goethe sau Ovidiu (moartea omului dand nastere unei alte forme de viata...), Silviu Purcarete are azi proiectul «firesc» de-a monta «Regele moare» de Eugčne Ionesco. Silviu Purcarete vrea sa abordeze aceasta piesa care, pana nu demult, imi parea a-i fi cu totul straina si incerc sa-i inteleg motivatia. De ce o face acum? O simpla intamplare? O decizie arbitrara? Inteleg acum, dupa ce am vazut si revazut «Faustul» sau - opera suma - ca astfel incepe un nou ciclu: «regizorul si moartea». «Regele moare» se inscrie, pentru Purcarete regizor, in filiatia goetheana.
Epicurian, sedus pana atunci de Rabelais, el incepe sa isi puna intrebari despre cel mai bun mod de a parasi aceasta lume, despre panica inevitabila si despre ce pastreaza ca... «teatralitate». El, care a pus in scena «Faust» ca pe o opera testamentara in care destinul protagonistului si cel al teatrului se confunda cu o stralucire particulara, abordeaza acum «Regele moare», in care, pe fondul unei frici exacerbate, Ionseco, de asemenea, fara cea mai mica economie, mobilizeaza toate mijloacele teatrului. Si, desigur, este ceea ce-l atrage pe Purcarete, care, montand «Regele moare», doreste sa se confrunte cu moartea pe fondul unei increderi acordate inca teatrului... iata ce face, cred eu, legatura intre marele proiect faustian deja realizat si celalalt, ionescian, care urmeaza (...)".
Sursa: jurnalul.ro
Radu Gabrea sarbatoreste duminica ziua de nastere... Record de incasare pentru un manuscris al lui Mark Twain...