Live acum
Prime Time 20:30Poftiti pe la noi: Poftiti la circ

Teatrul a trecut cu bine criza in 2011

Spectacole bune si foarte bune, dar si spectacole de neluat in seama au fost create in anul care ne paraseste.Teatrul ar putea fi un exemplu in apararea impotriva unor intemperii de tipul crize financiare. Teatrul are resurse care sunt valorificate si in astfel de conditii vitrege, adica de criza repetabila. Aceste resurse, totusi diminuate calitativ, poarta numele "Oameni de teatru".

Pe ei, pe oamenii adevarati de teatru, se tine efemera arta. Ei o cladesc si o mentin prin existenta lor, caci ei traiesc teatrul. Criza ii face pe acesti insemnati oameni mai saraci doar din punct de vedere material, insa intelectual ei rezista si atrag dupa sine. Atrag pu­blicul, care, la randul sau, pare foarte chibzuit si isi cauta refugiu intr-o casa a teatrului, acolo unde artistul traieste pentru spectator. intalnirea lor forti­fica increderea in ziua de maine. Teatrul e o bucata solida din Cultura si poate ajuta omul sa-si formeze si sa-si apere intelectul.

Intre performanta si apatie

In anul care ne lasa, teatrul romanesc a "plutit" linistit, intre spectacole bune si unele foarte bune. Au fost si montari apatice, aproape neluate in seama sau mai bine zis pena­lizate de public. 2011 a debutat energic, printre montarile inceputului de an numarandu-se "ingropati-ma pe dupa plinta" de Pavel Sanaev, in regia lui Yuri Kordonsky. Interpretarea personajelor principale de catre Ma­ria­na Mihut si Marian Ralea in aceasta productie a Teatrului Bulandra este un reper, stacheta fiind ridicata extrem de sus. Tot la "Bulandra" avea premiera in aceeasi luna, ia­nuarie, "Ivanov" de Cehov, in regia lui Andrei Serban, in care se inregistrau alte performante actoricesti de catre actorii Victor Rebengiuc, Vlad Ivanov, Marius Manole, Cornel Scripcaru. inainte de inchiderea sta­giunii trecute, acest teatru isi chema publicul la un alt nou spectacol demn de luat in seama: "insemnarile unui necunoscut", realizat de Alexandru Darie dupa Dostoievski, in rolurile principale fiind Mihai Constantin, Virgil Ogasanu, Tamara Buciuceanu (in ordinea de pe afis).

Intr-un alt teatru bucurestean - "Metropolis", fusese adusa la rampa o comedie muzicala: "Nevestele vesele din Windsor", in care universul lui Shakespeare, construit de regizorul Alexandru Tocilescu - regretatul Toca, apare "proaspat si actual". in pri­mavara, Teatrul National Bu­cu­resti "atragea" publicul cu un spectacol tip "laborator", regizat de Radu Pen­ciulescu - "Macbeth" -, in care Ion Caramitru si Valeria Seciu readu­ceau in scena modelul de arta recitativa. Iar Teatrul National "Radu Stanca" din Sibiu invita la premiera cu "D'ale carnavalului" de I.L. Caragiale, spectacol creat de Silviu Pur­ca­re­te, in colaborare cu Dragos Buhagiar (scenografia) si Vasile sirli (muzi­ca). Tot in prima jumatate a anului, apa­rea pe scena Teatrului Nottara "Me­toda" de Jordi Galcerán, prin care regizorul Theodor-Cristian Po­pes­cu revenea in Teatrul de pe Bulevard. Nationalul craiovean marca aceeasi perioada cu montarea "Ca­li­gula" de Albert Camus, in regia lui László Bocsárdi, avandu-l cap de afis pe Sorin Leoveanu, iar Nationalul iesean cu "Dawn Way (Oameni slabi de inger. Ghid de folosire)" de Oleg Bogaev, in regia lui Radu Afrim. in pivnita de la ACT, din Calea Victoriei, Ale­xandru Dabija punea in scena "Ab­solut" dupa "Ivan Turbinca" de Ion Creanga, avandu-l protagonist "ab­solut" pe Marcel Iures. Nu poti trece cu vederea si un alt spectacol de suc­ces - "Mountainbikerii" de Vol­ker Schmidt, realizat de Radu Alexandru Nica la Teatrul German de Stat din Timisoara. Sau "Florenta sunt eu", o creatie scenica semnata de Alexandru Dabija pe textul scris de Gellu Naum si Jules Perahim si jucata cu mult drag de actorii Teatrului National din Cluj-Napoca.

Citeste articolul integral in Jurnalul!

Foto: Mihaela Marin

Recomandari