Păpușa Barbie, fără niciun rid, la aniversarea de 61 de ani. Scurtă istorie a prestigioasei păpuși
Barbie și-a făcut debutul în urmă cu 61 de ani, la New York. De atunci și până acum, această păpușă a reprezentat un ideal pentru fetițele din întreaga lume, înrădăcinându-se în simbolistica culturii pop. Trecerea timpului nu va șterge amprenta pe care Barbie și-a lăsat-o în industria jucăriilor.
Publicat: Marti, 10 Martie 2020, 09:56 | Actualizat: Marti, 10 Martie 2020, 10:59Cu o coadă de ponei răvășită, ochi de pisică, buze roșii și costum de baie vărgat, Barbie și-a făcut debutul pe data de 9 martie 1959.
În 1956, Barbara Handler, pe atunci o adolescentă în vârstă de 15 ani, aflată într-o vacanţă în Elveţia, alături de mama ei, Ruth - cofondatoare a companiei de jucării Mattel -, a remarcat o păpuşă, precursoarea lui Barbie, comercializată în magazine sub numele Lili.
Ruth Handler a cumpărat trei păpuşi Lilli şi le-a adus cu ea în California. Trei ani după aceea - pe 9 martie 1959 - a prezentat în premieră mondială versiunea americană a acelei păpuşi, la American International Toy Fair de la New York. Păpușa adolescentină a provocat ravagii, reprezentând ceva unic, complet îndepărtat de ideea clasică a păpușilor cu chip de bebeluș de până atunci, care odată cu apariția frumoasei blondine, au devenit de domeniul trecutului.
Conceptul a fost creat de Ruth Handler și distribuită de compania proprie, pe care o conducea alături de soțul său, Elliot, întruchipând pentru prima oară o păpușă cu caracteristicile fizice ale unui adult.
Numită după fiica lui Handler, Barbara, Barbie s-a vândut pentru prima oară pentru suma modică de doar 3$, ceea ce ar fi echivalentul a 26$ în zilele noastre. Mulți dintre directorii executivi ai păpușii, în afară de Mattel-majoritatea bărbați-au fost sceptici în privința interesului pe care îl va stârni această păpușă.
Dar, într-un singur an, Barbie a fost vândută în peste 350,000 de exemplare, iar Mattel a devenit o companie cu o cifră de afaceri atât de mare, încât au hotărât ca în anul imediat următor să se listeze la bursa și să vândă din acțiuni pentru a crește capitalul companiei.
Milioane de păpuși, alături de prietenii și familia acesteia au fost vândute de atunci.
La începuturile lui Barbie în postura de model, ținutele sale au fost inspirate de marile case de modă ale vremii: Dior și Yves Saint Laurent, iar stiliștii păpușii au studiat vehement maniera în care croitorii caselor de lux confecționau originalurile la Paris.
Mereu în pas cu moda, prima celebritate transpusă într-o păpușă Barbie a fost faimosul model al anilor '60, Twiggy. Oscar de la Renta a fost primul designer aflat în parteneriat cu faimoasa Barbie, în anul 1985, ceea ce a dus la o bogăție în termeni de colaborare în deceniile ce au urmat, de la Ralph Lauren la Rei Kawabuko și mulți alții.
Schimbarea constantă de înfățișare a păpușii Barbie a plasat-o într-un spațiu în care trecerea timpului nu îi afectează relevanța. Barbie a devenit un adevărat simbol al diversității de-a lungul anilor, prima păpușă de culoare făcându-și apariția undeva prin anul 1980. Shiona Turnini, unul dintre contribuabilii firmei, a lucrat alături de brand în ultimul an cu scopul de a lansa o nouă gamă de păpuși de culoare.
Începând cu anul 2016, Mattel a îndepărtat canonul corpului perfect pentru care Barbie a fost consacrată până în acel moment, cu scopul de a reprezenta mai multe tipologii de femei din întreaga lume.
Proporțiile originale ale păpușii- un bust generos, o talie subțire și picioare lungi- a fost subiectul criticilor de-a lungul timpului, pentru portretizarea unui ideal intangibil de frumusețe.
Dar noile păpuși includ multiple și mult mai verosimile forme și înălțimi ale corpului uman: minione, robuste, foarte înalte sau cu dizabilități, păpușile Barbie și-au propus să devină simbolul incluziunii sociale, nu a canonului frumuseții americane.
Pe aceeași temăPentru Ruth Handler, Barbie a fost întotdeauna reprezentativă pentru libertatea de discernământ a femeilor, deși în nenumărate rânduri a fost victima criticilor grupurilor feministe care au contestat proporțiile corporale și alegerile sexiste în domeniul profesional de la începutul anilor 1970.
Barbie a activat în peste 200 de domenii pe parcursul vieții. Multe dintre aceste roluri i-au fost atribuite cu mult înainte ca femeile să dețină astfel de funcții-Barbie a fost astronaut în 1965, cu patru ani înainate ca omul să aterizeze pe Lună, un chirug, când doar 5% din populația feminină din America erau angajate ca medici; și candidează în fiecare an pentru alegerile prezidențiale încă din anul 1992.
Pe aceeași temăBarbie a avut și propria sa casă, în anul 1962, înainte ca femeile din America să aibe acces de plin la propriul card de credit, fără semnătura unui bărbat (schimbare care a avut loc abia în anul 1975). Babrie a însemnat din totdeauna o plajă largă de posibilități în afară de atribuțiile tipice feminine de la acea vreme, cum ar fi maternitatea, în opoziție totală cu ceea ce reprezentau păpușile cu chip de bebeluș de până atunci-ce îndoctrinau fetițele în a crede că singurul viitor și scop în viață al unei femei este de a fi o mamă casnică.
Colecția de păpuși Barbie lansată în anul 2015 a portretizat femei care au schimbat lumea, de la Ava DuVernay la Eva Chen, toate au devenit parte din familia consacratului brand de păpuși, alături de figuri istorice precum Frida Kahlo și Amelia Earhart în 2018.
Astăzi, Barbie râmâne un simbol, o parte indispensabilă a culturii pop comemorată în Muzeul Național al Istoriei Americane. "Fiecare fetiță are nevoie de o păpușă prin care să-și proiecteze ambițiile și visurile pentru viitor.", a spus Ruth Handler în anul 1977. Șaizeci și unu de ani mai târziu, Barbie rămâne un simbol al tuturor posibilităților.
Pe aceeași temă