Care sunt pașii pe care trebuie să-i faci facă vrei să achiziționezi o locuință în 2024. Ce acte sunt necesare
Achiziționarea unei locuințe este un pas important în viața oricui. Românii sunt printre primii în Europa la cumpărarea unei locuințe, în timp ce vesticii preferă să stea în chirie. Birocrația însă îi împiedică pe mulți să facă pasul cel mare.
Publicat: Marti, 23 Ianuarie 2024, 16:41 | Actualizat: Sambata, 21 Septembrie 2024, 10:15- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Una dintre alegerile importante în viața oricui este cumpărarea unui apartament sau a unei case. Cei care doresc să facă acest pas în 2024 trebuie să știe că sunt câteva acțiuni pe care sunt nevoiți să le facă.
Ce acte sunt necesare pentru achiziționarea unei locuințe
În procesul de vânzare - cumpărare, mare parte din responsabilitate revine vânzătorului. Acesta trebuie să furnizeze notarului următoarele documente, potrivit unei surse:
- Actul de proprietate, care este un document esențial. Acesta atestă dreptul de proprietate al vânzătorului asupra apartamentului.
- Certificat de atestare fiscală, care se obține de la Administrația Fiscală responsabilă de impozitul anual pentru apartament. Acest certificat este eliberat în tei zile și este valabil doar pe durata lunii emiterii.
Pe aceeași temă- Documentație cadastrală, ceea ce înseamnă cadastru și intabulare, cu un termen de eliberare de 18 zile lucrătoare.
- Extras de carte funciară, care se obține de la biroul notarial de la Oficiul de Cadastru şi Publicitate Imobiliară, la cererea scrisă a vânzătorului. Este valabil timp de zece zile lucrătoare de la data înregistrării.
- Certificat de performanță energetică, care se obține de către vânzător de la un auditor energetic pentru clădiri autorizat de Ministerul Dezvoltării Regionale şi Administraţiei Publice. Respectivul certificat se eliberează în general în 24-48 de ore și este valabil timp de zece ani.
- Ultimele facturi de la utilități și dovada plății acestora. Respectivele documente atestă plata facturilor pentru utilități asociate apartamentului pe care îl pun la vânzare.
- Adeverință eliberată de asociația de proprietari. Aceasta confirmă statutul vânzătorului în cadrul asociației de proprietari.
- Certificate de căsătorie atât pentru vânzători, cât și pentru cumpărători (dacă este cazul) sau sentința civilă de divorț cu mențiunea „definitivă și irevocabilă”.
- Buletinele/ cărțile de identitate, care trebuie să fie în perioada de valabilitate, în cazul în care este expirat se prezintă pașaport și carnet de conducere.
Care sunt pașii pe care trebuie să-i faci facă vrei să achiziționezi o locuință în 2024
Găsirea locuinței perfecte este un pas important și care depinde de mulți factori. Însă lucrurile nu se rezumă la alegerea unui apartament sau a unei case și prezentarea la notar.
După acești primi pași, noul proprietar mai are de rezolvat câteva formalități pentru a intra legal în posesia locuinței.
Este esențial să fie înregistrat apartamentul pe numele său. Acesta trebuie să se prezinte la primărie cu următoarele documente:
- Actul de identitate
- Contractul de vânzare - cumpărare
Pe aceeași temă- Extrasul de carte funciară, care include fișa cadastrală și intabularea imobilului, fiind crucial pentru identificarea, descrierea și înregistrarea imobilelor, proprietarilor, deținătorilor legali și posesorilor. Totodată, acest document servește ca sursă de informații pentru direcțiile de taxe și impozite.
- Certificatul energetic, care atestă eficiența energetică a locuinței
- Dovada asigurării locuinței
De asemenea, noul proprietar va trebui să lase copii ale acestor documente și la asociația de proprietari, pentru a declara numărul de persoane și pentru a se înregistra în cartea de imobil a asociației de locatari, cât și la furnizorii de servicii (electricitate, gaz, cablu sau internet, salubritate) pentru a transfera toate contractele pe numele său.
Pe aceeași temăNoul proprietar trebuie să ia asupra sa și plata impozitelor și taxelor. Impozitul pe clădire trebuie plătit către primărie sau către bugetul local, în cazul Bucureștiului către primăria sectorului în care se găsește rspectiva locuință.
Impozitul pe clădire se calculează în funcție de mai mulți factori. La clădirile rezidențiale deținute de o persoană fizică se ia în calcul valoarea impozabilă a clădirii, cu o cotă între 0.08% și 0.2%.
Odată cu achiziționarea unui imobil vine și o responsabilitate majoră. Cei care doresc să devină proprietari trebuie să cântărească temeinic înainte de a face acest pas, pentru a fi siguri că pot trece peste greutățile care vin în urma unei astfel de decizii.