- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Preocuparea și atenția excesivă pentru o ,,alfabetism mediatic și funcțional’’ în generația erei digitale, crește în SUA, unde unele studii încep să demonstreze capacitatea limitată a elevilor de liceu și universitari de a discerne fiabilitatea informațiilor găsite pe internet.
Mulți părinți ar fi surprinși să afle că această generație milenară, este în mare parte analfabetă, tocmai datorită accesului la o multitudine de informații despre absolut orice.
De la cele mai fragede vârste, copiii au la degetul mic informații despre tot ce s-a întâmplat în lume, despre istoria marilor războaie și a tuturor evenimentelor ce s-au petrecut până în prezent, la orice oră din zi și din noapte. Pe lângă faptul că sunt mai bine informați decât generațiile anterioare, copii din ziua de astăzi sunt și mai ,,rău informați”. Din păcate aceștia, nu știu ce informații să aleagă, ce este fals și ce este adevărat, ce este cu scop de promovare sau ce este cu scopul de a informa eronat.
Astăzi, doar cu un singur clic pe butonul de,,Like” al unei pagini de Facebook, tinerii primesc un amalgam de informații pe care nu și le doresc, dar pentru că le primesc gratis, în fața ochilor și fără niciun efort, cu siguranță vor arunca un ochi peste acele informații suplimentare.
Astfel, putem afirma că în ciuda faptului că tinerii sunt informați în toate domeniile, aceștia nu știu nimic cu adevărat. Sunt victimele frânturilor de informații cu care sunt bombardați continuu.
Un studiu realizat de Universitatea Stanford a declanșat alarmele în 2016: studenții din institutele și universitățile din America, nu numai că nu au înțeles bine diferența dintre un anunț și o știre, dar au fost, de asemenea, victime ale celor mai mari fraude în materie de știri false, informații eronate și zvonuri generale. Ei au avut tendința de a da mai multă credibilitate primului rezultat într-o căutare pe Google, decât în a celor care urmează. De asemenea, elevii nu au știut cum să restricționeze căutările la site-uri educaționale sau științifice sau să identifice cine este în spatele unei pagini web „serioasă și credibilă“.
În concluzie: cu cât sunt mai multe informații disponibile, cu atât este mai probabil ca aceste informații să nu fie adevărate, dimpotrivă, să inducă oamenii în eroare și să nu mai poată distinge binele de rău și o informație corectă cu una eronată.
Studiul, condus de profesorul Sam Wineburg a realizat chestionare la aproape 8000 de elevi din învățământul secundar și superior, rezultatul acestora ridicând un nivel minim de raționament civic (un amestec de competențe critice și cunoștințe de pe internet), nepregătiți pentru a fi cetățeni informați și cu capacitate de decizie. Autorii studiului au evaluat situația cu care s-au găsit "destul de neagră". Majoritatea tinerilor care au răspuns la chestionar, au prezentat un nivel foarte scăzut de discernământ.