La 19 de ani pleaca la Paris, inca de atunci capitala mondiala a modei, pentru a lucra in celebrul magazin Gagelin, renumit pentru vanzarea de stofe si matasuri fine, saluri si accesorii rafinate. Sunt zile fericite pentru tanarul Worth, indragostit lulea de o colega, modelul Marie Vernet. Cu gandul la catifelarile trupului ei rotund, ii deseneaza si executa cateva rochii si obtine cu aceste prime realizari un succes insemnat la expozitiile universale de la Londra si Paris.
Incurajat de admiratia clientelor si in asociere cu un bogat suedez, Worth decide sa-si deschida propria afacere. Infiinteaza prima casa de moda in intelesul nostru de acum, unde stapan este creatorul-artist, autonom si hotarat sa dea viata ideilor personale. Sotia lui, Marie Vernet Worth, devine manechinul firmei (numit de Worth sosie), impamantenind astfel rolul manechinului uman si aruncand in desuetudine vechiul obicei al croitorilor de a se folosi de papusi pentru a-si prezenta piesele.
Exigent si necrutator cu clientele grase ori batrane, pe care le refuza politicos, Worth a devenit principalul fashion designer al imparatesei Eugénie de Montijo, al nefericitei Sissi, al printesei Maria de Prusia. A imbracat si "aristocrate" ale banului, reprezentante ale unor familii importante ca Rothschild si Vanderbilt. A creat pentru tragediana Sarah Bernhardt, dar si pentru curtezana Cora Pearl, care, prin tinutele ei extravagante si seducatoare, isi facuse reputatia unei femei bogate, instruite si intangibile.
Inlocuirea crinolinei cu turnura este cea mai transanta inovatie a lui Worth in privinta designului propriu-zis, dar principalele lui merite constau in felul in care a regandit conceptul de creator de moda, casa de moda si prezentare de moda, Worth fiind primul couturier care si-a organizat prezentarea colectiilor periodic, respectiv de patru ori pe an, in exemplare unice.
Citeste si Revista Felicia
FOTO: artchive.com