- Marele Premiu de Formula 1™ al Braziliei e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 1 - 3 noiembrie 2024!
- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite începe din 17 noiembrie, numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
Si de aceasta data a reusit nu doar s-o resusciteze, ba chiar s-o transforme intr-un gigant. Toate acestea ne fac sa intelegem ca am fost contemporani cu un geniu al managementului, o persoana de la care trebuie sa aflam formula succesului.
Iata 5 lectii, adunate de catre forbes.com, pentru o viata plina de reusite. Nu trebuie decat sa le adaptezi domeniilor tale de activitate pentru a reusi. Urmeaza-le si poate vei obtine ceea ce cauti, ignora-le si nu te vei putea sustrage esecului. Alegerea iti apartine.
1. Inovatiile de durata combina arta cu stiinta
Jobs a subliniat mereu ca diferenta cea mai mare dintre Apple si celelalte companii din domeniul PC-ului este ca Apple a incercat inototdeauna sa combine arta si stiinta. El a dezvaluit ca membrii echipei implicate in realizarea Mac-ului aveau experienta in antropologie, arta, istorie si poezie.
Iar asta este motivul pentru care produsele de la Apple au fost deosebite. Este diferenta dintre iPad si toate celelalte tablete care sunt acum pe piata. Este vorba despre modul in care arata si simti acel produs. Este vorba despre sufletul sau. Insa este cel mai greu lucru pe care i-l poti cere unui specialist in computere: sa vada cat de important este sufletul unui produs. Tocmai de aceea o companie are nevoie de un lider ca Jobs.
2. Pentru a crea viitorul nu te focusa pe grupuri
Scolile de management sustin ca nu poti avea succes daca nu-ti asculti clientul, indiferent de produsele sau serviciile pe care le oferi. Steve Jobs a fost unul dintre primii oameni de afaceri care nu doar ca n-a tinut cont de aceasta teorie, ba chiar a spus ca este o pierdere de vreme. Clientii de astazi nu stiu mereu ce vor, in special daca este vorba despre un produs pe care nu l-au vazut sau atins vreodata.
Spre exemplu, cand se stia clar ca Apple va scoate pe piata primele tablete, multi priveau cu scepticism aceasta miscare. Cand s-a auzit prima oara de iPad s-au facut glume pe seama numelui. Insa din momentul in care oamenii au atins prima tableta si au folosit-o a devenit peste noapte un must have. Dintr-o data nu-si puteau inchipui cum au putut sa traiasca fara acest device.
A devenit unul dintre produsele cu cea mai rapida crestere din istoria companiei. Jobs si echipa sa au avut mai multa incredere in ei decat in alte persoane. Picasso si alti artisti au fost primii care au facut asta. Jobs a fost primul care a actionat astfel in afaceri.
3. Nu-ti fie teama de esecuri
Jobs a fost concediat chiar de catre succesorul sau pe care tot el il alesese. A fost una dintre cele mai mari rusini ai ultimilor 30 de ani de business. Cu toate acestea n-a devenit un capitalist de care n-a mai auzit nimeni. Nu si-a facut o noua companie care sa lanseze o multime de produse. S-a ridicat de la pamant si a inceput sa munceasca din nou cu pasiune.
In urma cu 8 ani a fost diagnosticat cu cancer la pancreas, iar doctorii i-au spus ca nu mai are de trait decat cateva saptamani. Extragem cateva cuvinte din discursul sustinut de Jobs in 2005 la Stanford: „Nimeni nu vrea sa moara. Chiar si oamenii care isi doresc sa ajunga in rai, nu vor sa moara ca sa ajunga acolo. Cu toate acestea moartea este destinatia finala pentru oricare dintre noi.
Nimeni n-a reusit vreodata sa-i scape. Moartea este exact ceea ce ar trebui sa fie, cea mai buna inventie a vietii. Este agentul de schimbare a vietii. Curata tot ce este vechi pentru a face loc noului. Acum, noul sunteti voi, insa peste nu foarte mult timp, treptat veti deveni vechi si veti fi curatati. Imi pare rau ca sunt atat de dramatic insa acesta este adevarul. Timpul vostru este limitat, asa ca nu-l irositi incercand sa traiti viata altora.
Nu va lasati prinsi in dogme - ceea ce inseamna sa traiti cu rezultatele gandirii altora. Nu lasati ca zgomotul facut de opiniile altor oameni sa va opreasca vocea interioara. Si cel mai imporant lucru: trebuie sa aveti curajul de a va asculta inima si intuitia. Ele stiu ceea ce ar trebui voi sa deveniti. Iar restul nu mai conteaza". Ideea mortii este deci cea mai buna lectie de viata!
4. Nu poti conecta puncte de referinta din viata ta cu viitorul, ci cu trecutul
O alta nestemata din discursul lui Jobs de la Stanford. Ideea din spatele conceptului este urmatoarea: indiferent de cat de mult ne planificam viata in avans, va exista mereu un element imprevizibil. „Ceea ce pe moment ar putea fi o infrangere: faptul ca ai fost concediat sau ca ai ratat la mustata jobul la compania X, ar putea ca in viitor sa fie de fapt elementul care va transforma viata ta intr-un succes inimaginabil.
Nu trebuie sa fii atasat din cale afara de modul in care iti gandesti viata si ca toate etapele pe care le gandesti vor fi conectate intre ele. Toate acestea sunt parti ale planului tau de viata. Aceste etape pot avea relevanta doar daca privesti inapoi, nu cand ai privirea atintita in viitor. Trebuie sa ai incredere ca toate aceste puncte se vor conecta cumva in viitor. Trebuie sa ai incredere in destin, in viata, in karma etc. Aceasta abordare nu m-a dezamagit niciodata, ba mai mult ea a facut diferenta".
5. Cere foarte mult atat de la tine, cat si de la ceilalti
Circula destule povesti despre crizele de furie ale lui Jobs sau cum dadea de pamant cu toti cei care nu se ridicau la nivelul asteptarilor sale. Insa toate aceste izbucniri erau datorate faptului ca el este un perfectionist. Lucrurile trebuiau sa mearga exact asa cum le vedea el. Nu se menaja nici pe sine. Voia ca toti cei care lucrau cu el sa dea tot ce aveau mai bun. Daca nu faceau asta nu-i voia alaturi.
Si chiar atragea cei mai talentati oameni. De ce? Pentru ca astfel de oameni nu se formalizau. Se spune, si pe buna dreptate, ca un jucator de categoria B va angaja un C, pentru ca nu vrea in jurul sau oameni mai inteligenti decat el. Daca in schimb esti un manager de tip A, vei angaja un A+ pentru ca doresti sa obtii cele mai bune rezultate.
Citeste si Sfatul Parintilor!
Foto: sprocketink.com