Live acumMireasa Sezonul 2
Prime Time 20:30Poftiti pe la noi: Poftiti la circ

Mai tineri cu 10 ani, fara bisturiu sau masina timpului

Felul in care ne maturizam, ne mentinem si imbatranim nu depinde doar de ce-i scris in stele.


Revista Prevention a alcatuit, cu ajutorul unor specialisti in medicina, nutritie si psihologie, un "calup" de recomandari. Si garanteaza ca, odata urmate aceste sfaturi, vom arata cu 10 ani mai tineri si mai in forma. Fara ajutorul bisturiului sau al unei masini a timpului.

Intai si-ntai, atentie la greutate! "In afara de a sta departe de tigari, a tine-n loc acul sau cifrele cantarului este unul dintre cele mai importante sfaturi pentru a ramane sanatosi si a trai mai mult", spune Walter Willett, presedintele sectiei de nutritie a Scolii de Sanatate Publica de la Harvard.

De ce un trup suplu ne face sa aratam mai tineri? Pentru ca celulele adipoase produc hormoni ce cresc riscul de diabet de tipul 2. Tot din pricina lor se ajunge la inflamarea si rigidizarea arterelor, a inimii si a altor organe, mai spune specialistul consultat de Prevention.

Grasimea in exces mareste riscul de anumite tipuri de cancer. Studiile arata ca persoanele suple cu varsta pana in 75 de ani prezinta cu 50% mai putine riscuri de moarte prematura, in comparatie cu persoanele obeze.

Daca e clar ca o relatie prea stransa cu mancarea nu "da" bine, nu acelasi lucru se poate spune despre relatia cu suplimentele de vitamine. Mai precis, cu o anumita combinatie recomandata de Bruce N. Ames, profesor de biochimie si biologie moleculara la Universitatea California.

Un aport zilnic de 800 de miligrame de acid alfa-lipoic si 2.000 de miligrame de acetil-L-carnitina administrate in aceste cantitati, substantele maresc cantitatea de energie produsa de mitocondrii, aceste "uzine energetice" ale celulelor.

"Leneveala mitocondriilor este, din punctul meu de vedere, un factor esential in procesul de imbatranire", crede profsorul Ames. Pacat insa ca nu poate fi sigur de afirmatiile sale. Rezultatele s-au observat, deocamdata, doar la soarecii de laborator.

Testele clinice sunt in desfasurare. Pana una-alta insa, Ames spune ca, in cel mai rau caz, daca efectul asupra organismului uman nu este la fel de spectaculos ca cel inregistrat la micile rozatoare, singurul efect negativ ar fi o posibila iritatie, o slaba reactie alergica.

Ii auzim tot mai des pe nutritionisti sfatuindu-ne sa respectam cele trei mese principale ale zilei. Plus cele cateva gustari, fie ele doua sau trei. De alta parere sunt autorii unui studiu realizat la Universitatea de Medicina din Saint Louis, care recomanda sa sarim peste o masa. Se pare ca persoanele care "fenteaza" astfel programul de alimentatie zilnica au inima cu 10-15 ani mai in forma decat cei care mananca regulat.

Si, pentru ca viata sa nu devina o obsesie fata de propria persoana, specialistii ii sfatuiesc pe cei dornici sa opreasca timpul in loc sa isi ia un animalut de casa. O pisica, un caine, o broasca testoasa etc. au efect dovedit asupra sanatatii trupului si a mintii.

In cazul posesorilor de animale, rata de supravietuire dupa un atac de cord este mai mare, depresia este un fenomen rar intalnit si, in general, vizitele la doctor sunt strict ocazionale. De asemenea, a avea un animalut in grija scade riscul de tensiune arteriala.

O spune un specialist american de la Universitatea Pennsylvania, posesor al unei pisici, al unui caine, al unei iguane si a 12 pestisori. Si, probabil, foarte sanatos si in forma...

Pentru cei care nu-si impart casa cu un animal si care au suparatoare si periodice dureri, fie ele de cap, de spate sau de articulatii, sfatul este sa identifice si sa rezolve cat mai rapid problema. Asta pentru ca astfel de dureri cronice slabesc sistemul imunitar si pot duce la stari depresive si la ridicarea pana la cote periculoase a nivelului hormonului de stres - cortisolul.

O plimbarica de 30 de minute, de cinci ori pe saptamana, face minuni pentru sanatate, spune Hirofumi Tanaka, profesor asociat la Universitatea din Texas. Aceasta forma de exercitiu fizic (de intensitate moderata) reduce tensiunea arteriala, riscul de diabet, depresia, indeparteaza riscul de imbolnavire de unele forme de cancer si incetineste procesul de imbatranire la nivelul celulelor pielii.

Certurile in cuplu nu dinamiteaza doar buna intelegere, ci si buna functi¬o-nare a organismului. Un studiu realizat la Universitatea din Utah arata ca certurile violente, in care se rostesc si se aud replici extrem de suparatoare, au un efect negativ asupra inimii si circulatiei sangnine a femeilor.

Inimile barbatilor "reactioneaza" negativ la cuvinte care le dau senzatia ca sunt dominati si controlati. "De fapt, nu certurile sunt problema, ci felul in care ele decurg", explica Ronald Glaser, specia¬list in imunologie.

"Certurile pot fi si fair-play: fara rautati, fara sarcasm, fara atacuri la persoana, fara dat ochii peste cap. E mai simplu sa fii de acord sau sa nu fii de acord si cu asta, gata", mai spune el.

Daca proiectul de a planta iarba si copacei pe terasele blocurilor din Bucuresti va prinde vreodata viata poate ca locuitorii ar arata mai tinerei. Asta pentru ca ingrijirea plantelor si gradinaritul, in general, calmeaza nervii intinsi.

Si mai interesant, pacientii care se refac intr-un salon cu vedere spre o zona inverzita parasesc spitalul mai devreme decat cei care au drept priveliste peisaje urbane cu caramida, sticla si PVC.

Un alt aliat in lupta cu anii este curcubeul. Cel din farfurie. Peter Greenwald, directorul unui centru american de prevenire a cancerului, insista sa consumam noua portii de fructe si legume pe zi. Iar acestea sa fie cat mai divers colorate, pentru a asigura varietatea nutrientilor si a vitaminelor care le contin.

Alimentatia antibatranete mai include somon, sardine, pastrav de crescatorie. Carnea lor este bogata in acizi grasi Omega-3, o buna arma impotriva atacului de cord, a maladiei Alzheimer si a depresiei.

Citeste jurnalul.ro

Recomandari