MyPlate, un nou model de nutritie sanatoasa

MyPlate sau Farfuria Mea este un nou model de nutritie, mult mai simplu si mai atractiv decat vechea piramida a alimentelor. MyPlate propune un concept mai aproape de consumatori.

La baza piramidei se aflau alimentele care nu trebuiau sa ne lipseasca din alimentatia zilnica.


Ce este MyPlate?

MyPlate sau Farfuria Mea este un model de nutritie inovator care ne propune un mijloc mai simplu de a ne controla alimentatia. Pentru ca zilnic trebuie sa-i asiguram organismului o cantitate optima de nutrienti, nu ar fi rau sa tinem cont de recomandari. MyPlate nu inlocuieste vechea piramida a alimentelor, ci doar o simplifica pentru a fi mai usor perceputa si aplicata de consumatori. Nu mai exista niciun motiv sa ne plangem ca nu stim cu ce alimente sa venim de la piata sau de la supermarket. Teoretic, farfuria noastra este deja pregatita, nu trebuie decat sa o umplem cu alimentele recomandate.

Ce trebuie sa contina Farfuria Ta?

Modelul MyPlate ne imparte farfuria in patru zone egale destinate fructelor, legumelor, cerealelor si alimentelor bogate in proteine (oua, carne, surse vegetale de proteine). Alaturi de cele 4 grupe alimentare din care trebuie sa consumam zilnic portii egale, mai exista o a cincea zona speciala, destinata lactatelor, prin aceasta subliniindu-se importanta lor deosebita pentru alimentatia omului.

Sfat: Creeaza-ti propria farfurie! Imparte-o in patru parti egale pe care sa le completezi cu alimente din cele 4 grupe recomandate: fructe, legume, cereale, proteine. Langa farfurie adauga un pahar de lapte, un iaurt simplu sau branza slaba.

Cat mananci?

Este de la sine inteles ca portiile din cele cinci grupe alimentare propuse de MyPlate nu trebuie sa fie uriase. Orice exces, fie el chiar de alimente sanatoase, nu se lasa fara urmari nedorite. De exemplu, o portie de legume (mazare, fasole, broccoli) nu trebuie sa depaseasca 100 de grame; o portie de cartofi inseamna 1 cartof de marime medie; o portie de verdeturi (stevie, spanac, salata verde) echivaleaza cu o cana intreaga. In ceea ce priveste fructele, o portie poate sa fie compusa din 2 citrice mici sau din jumatate de cana de fructe taiate (mere, pere, caise, piersici).

Sfat: Nu sta cu cantarul langa tine pentru a potrivi portiile. Tine minte regula de a te ridica de la masa cat inca nu ai senzatia ca esti plin.

Sfatul specialistului (Dr. Luiza Pirvu, consultant in nutritie)

„Programul MyPlate se doreste a fi o forma simpla de sinteza a regulilor de alimentatie echilibrata, usor de inteles si de folosit de catre toate persoanele care vor sa fie si sa ramana sanatoase si sa aiba o greutate adecvata. Impartirea farfuriei arata cele 5 grupe alimentare care nu trebuie sa lipseasca din dieta zilnica, precum si raportul dintre ele. De multe ori, necesarul de zahar („pofta de dulce") este asigurat din produse rafinate (prajituri, bauturi carbogazoase dulci), neglijandu-se aportul extrem de important al fructelor. OMS a indicat ca 5 portii de legume si fructe crude (1 portie = o cana) reduc riscul de boli cardiovasculare, salvandu-se astfel pana la 2,7 milioane de vieti."

Citeste si Revista Felicia!
Foto: aravalles.cat

Ultimele știri