Suntem la început de iarnă 2018-2019, iar vremea le pune deja mari probleme șoferilor din România. Meteorologii au emis mai multe coduri galbene de polei în județele țării, așadar circulația în condiții de polei este prevăzută special în Codul Rutier din 2018. Iată ce reguli trebuie să respecți, ca șofer, atunci când circuli pe drumurile acoperite de gheață și polei.
Cod Rutier 2018. Ordonanța de urgență nr. 195/2002 privind circulația pe drumurile publice din Codul Rutier consideră contravenție ce se încadrează în clasa a IV-a de amenzi, în cazul neechipării mașinilor cu anvelope de iarnă, pe drumurile acoperite de zăpadă, gheață sau polei.
Șoferii riscă să rămână fără certificat de înmatriculare și amenzi între 1305 și 2.900 de lei (reamintim pe această cale că punctul de amendă s-a majorat la 145 de lei, de la 1 februarie 2018). Fapta este de considerată de gravitate maximă. Noutatea în acest an însă, în ce privește amenzile, este că șoferii pot plăti jumătate din amenda primită, în termen de 15 zile.
Cod Rutier 2018. Reguli ca să circuli pe timp de iarnă
1. Cauciucuri de iarnă
Cauciucurile de iarnă sunt obligatorii în cazul în care se circulă pe drumuri publice acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei. OG 5 2011 sau ”Legea cauciucurilor de iarnă”, intrată în vigoare de la 1 noiembrie 2011, spune că șoferii trebuie să își echipeze mașinile cu anvelope de iarnă.
Poliţiştii rutieri recomandă conducătorilor auto să nu pornească la drum dacă nu şi-au echipat corespunzător autovehiculele cu anvelope specifice sezonului. Cauciucurile de iarnă sunt vitale, mai ales că cele de vară fac ca roțile să patineze foarte tare pe ghețuș. Așadar, cel mai potrivit sfat este acela de a-ți cumpăra anvelope potrivite, fie de iarnă, fie mixte.
Dacă cumva te-a luat iarnă prin surprindere și încă ai pneurile de vară pe jantele mașinii și circuli într-o zonă cu polei, singurul sfat este să micșorezi viteză extrem de mult, că să poți frână în caz de urgență. Deoarece, cu anvelope de vară, o să frânezi cam într-o distanță de vreo 4 ori mai mare decât ai face-o cu pneurile potrivite.
2. Viteza adecvată
Mare atenție să acordați vitezei în trafic. Dacă partea carosabilă este umedă ori acoperită de polei, trebuie să circulați cu o viteză care să vă permită oprirea în siguranță, având în vedere că distanța de frânare în astfel de condiții meteo este mult mai mare. În plus, este necesar să circuli cu viteză redusă, adaptată permanent condiţiilor de drum şi să efectuaţi fiecare manevră în trafic numai după o temeinică asigurare.
3. Nu frânați brusc
În timp ce vă aflați în trafic, pe un drum acoperit de gheață sau de polei, nu acţiona brusc mecanismele de direcţie şi frânare şi utilizaţi cu precădere frâna de motor, mai ales pe sectoarele de drum cu carosabil alunecos. De asemenea, se recomandă evitarea depăşirilor care, în condiţiile unui trafic rutier aglomerat sau a unui carosabil acoperit cu zăpadă sau polei, se dovedesc extrem de periculoase.
3. Evitați să circulați pe parcursul nopții
Se știe că, majoritatea accidentelor au fost cauzate de șoferii care nu au reușit să-și adapteze viteza la condițiile de polei care au loc îndeosebi noaptea și dimineața devreme. De regulă, poleiul apare când temperaturile sunt foarte scăzute, iar acest lucru se întâmplă de obiceiu pe timpul nopții. Diferențele de temperatură dintre noapte și zi dau naștere la ceată și umezeală, iar așa se formează noaptea îngheață pe carosabil.
O recomandare ar fi, așadar, să evitați să circulați pe timp de noapte, dar dacă totuși trebuie s-o faceți, micșorați viteza, păstrați distanța față de șoferul din fața noastră și asigurați-vă că toate luminile sunt aprinse, ca să fiți văzuți de cei din față și din spate.
Aceleași reguli se respectă și dimineața, atunci când apare fenomenul de ceață, din cauza apariției soarelui și a încălzirii solului.
sursa foto: 4tunning.ro
Codul Rutier s-ar putea modifica! Amenzile uriașe pe care le-ar putea încasa șoferii teribiliști!... E oficial! Schimbări privind vânzarea carburanților, de la 1 ianuarie 2019...