Abarth este o marca necunoscuta pentru multi dintre tinerii pasionati de automobile. A existat in perioada 1960-1970 ca producator independent de autoturisme de competitie, cand a concurat cu succes cu modele Porsche sau Ferrari.
Apoi a fost cumparata de Fiat si a facut cariera timp de alti aproape 20 de ani, modele Fiat, dar si Lancia sau Autobianchi fiind preparate, tunate, sub sigla scorpionului, Abarth. Cand in Estul Europei cadeau regimurile comuniste, Abarth devenea deja istorie in Italia.
In 2007, brandul a fost scos din dulap si pus la treaba de conducerea Fiat Group. Abarth Grande Punto a fost primul model, cu un succes limitat. A venit insa Abarth 500, realizat pe structura lui Fiat 500, si lucrurile s-au schimbat.
Design
Aparent, Abarth 500 nu este o masina speciala. Designul sau vine peste un design deja spectaculos, astfel ca poate crea confuzii. Motorul este un 1.4 litri turbo, cu o putere (versiune atestata) de 135 CP. Suna linistitor si astfel lumea poate crede ca e vorba despre marketing curat. Insa adevarul este cu totul altul.
Partea de design este serioasa, si asta se poate vedea pe strada. De la aparitia lui Fiat 500 au trecut 3 ani, oamenii s-au obisnuit cu ea, dar in fata lui Abarth am auzit din nou celebra replica „ce frumoasa e masina asta!", spusa de oameni de toate categoriile. Diferentele fata de Fiat 500 sunt la nivelul spoilerelor, mult mai agresive si mai coborate, praguri si evacuarea dubla, plus un eleron discret peste luneta. Combinatia de culori a masinii testate, specifica Abarth, este una pe masura: alb cu dungi rosii si patratele in sah, alb-rosu, pe capota.
La interior, diferentele se simt mai degraba decat se vad: scaune sport, foarte utile, ergonomice, o idee cam mici pentru cei cu mai mult de 85 de kilograme, un volan excelent modelat, imbracat in piele si comod, pedale metalice, sport, si un schimbator de viteze imbracat in piele care deranjeaza foarte tare din cauza cusaturilor aspre. In rest, acelasi bord simplu si placut, bancheta din spate perfecta pentru o geanta, un sacou, si portbagajul, ideal pentru cateva sacose de cumparaturi sau echipamentul de sport.
Performante
Motorul este capodopera de sub capota acestui automobil. Are doar 135 CP, dar face minuni pe o masina care cantareste aproximativ 900 kg si are doar 3,5 metri lungime (are o putere specifica de 0,142 CP/kg). Apartinand noii generatii T-Jet, cu turbina si injectie directa, genereaza un cuplu maxim de 206 Nm la 300 de rotatii pe minut, ceea ce creeaza senzatii placute, asemenea unei lingurite pline de miere, inghitita cu pofta.
Masina este foarte sport, fara a fi agresiva, este pasionala fara sa fie deloc violenta. Suspensiile rigide anihileaza aproape complet tendintele de ruliu, iar directia, putin cam elastica, nu este afectata de cuplul aplicat rotilor fata.
Marele avantaj, fata de alte masini sport, este consumul. Intr-un regim combinat, sport-relaxat, acesta a ramas la circa 8,5 litri/100 km, iar in rulaj normal (cu butonul sport dezactivat), consumul s-a situat in jurul a 6 litri. Peste toate este pretul, de la 17.500 de euro, o veritabila afacere pentru o masina sport.
Este drept ca la acesti bani se poate cumpara un Golf sau alta masina compacta, mult mai spatioasa, mult mai confortabila. Dar este ca si cum ai spune ca de banii unui bilet la concertul AC/DC isi poti lua CD-uri cu toate trupele preferate.
In fine, pentru cei care vor mai mult, Abarth vinde kit-ul Essesse, o cutie de lemn care iti aduce, contra sumei de 2.500 de euro, tot ce-ti trebuie pentru ca mecanicul sa-ti transforme Abarth-ul intr-o bestie: tuning motor - 160 CP, 230 Nm, arcuri noi, discuri de frana noi, pe spate fiind ventilate, filtru de aer BMC, senzori presiune pneuri, anvelope plus jante speciale de 17. Montajul este asigurat gratuit. Mai mult, exista Abarth 695 „Tributo Ferrari", la 180 CP, si Abarth Assetto Corse, la 200 CP.
Detalii tehnice
Motor: 1.4 T-Jet Turbo
Putere maxima: 135 CP/3.000 rpm
Cuplu maxim: 206 Nm/2.300 rpm
Viteza maxima: 205 km/h
Acceleratie (0-100 km/h): 7,9 s
Consum mediu: 5,4 l/100 km
Lungime: 3,54 metri
Latime: 1,62 metri
Inaltime: 1,48 metri
Pret: 17.500 euro
sursa: sfin.ro