Antena Căutare

Încă ai cauciucurile de iarnă montate pe maşină? Mare greşeală, spun specialiştii. Anvelopele pentru sezonul rece au probleme la căldură

Potrivit legislaţiei în vigoare, anvelopele devin obligatorii în condiţii meteo specifice. Mai exact, drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, însă frica de amenzi îi face pe şoferi să nu renunţe încă la ele

Potrivit legislaţiei în vigoare, anvelopele devin obligatorii în condiţii meteo specifice. Mai exact, drumuri acoperite cu zăpadă, gheaţă sau polei, însă frica de amenzi îi face pe şoferi să nu renunţe încă la ele

Ce se întâmplă când anvelopele de iarnă sunt folosite la temperaturi de peste şapte grade Celsius?
Articolul continuă după reclamă
Unii şoferi susţin că obligativitatea anvelopelor de iarnă în condiţiile în care temperaturile au fost cu mult peste zece grade face ca manevrabilitatea maşinii să fie mai greoaie, ceea ce poate dăuna siguranţei rutiere.

LA CE PERICOLE TE EXPUI?
Distanţa de frânare crescută. Studii au demonstrat că un pneu de iarnă frânează un autoturism când afară sunt 30 de grade cu peste 2,5 metri mai departe faţă de un pneu de vară. Lucrurile stau şi mai prost când încerci să frânezi când e cald afară, pe asfalt umed. Un pneu de iarnă în aceste condiţii a oprit maşina, faţă de una dotată cu anvelope de vară, la o distanţă de aproximativ 2 lungimi de maşini. La fel cum se întâmplă dacă vrei să frânezi iarnă, cu pneuri de vară. Lucrurile stau invers.

Pneurile de iarnă sunt mai grele. E şi normal, fiind mai profilate, având mai mult material. Dar de asta îţi vei da seama la viteză mare. Şi, fiind vară, fiind cald, şansele să circuli cu viteză maximă pe autostrada sunt mult mai mari faţă de anotimpul rece când eşti mai temperat, fiind gheaţă sau polei pe jos. Şi la viteză mare, vei observa că volanul îţi vibrează, rotile fiind echilibrate pentru o viteză redusă.
Cu pneurile de iarnă pierzi aderenţa vara. Materialul din care e făcut pneurl devine extrem de rigid la căldură. De obicei, anvelopa lucrează pe asfalt prin frecare, profilul mulându-se cât mai bine pe suprafaţa de rulare. Dacă pneul este însă rigid precum piatră, frecarea nu va mai fi eficientă.
Anvelopele de iarnă cresc şansele de acvaplanare a maşinii. Anvelopa de iarnă nu reuşeşte să evacueze apa de pe asfalt la fel de repede că una de vară, aşa că în loc să simţi acvaplanarea la 90 km/h, că în cazul cauciucurilor de vară, o vei simţi pe la 60 km/h. Din nou, un uriaş risc de accident care poate fi evitat cu uşurinţă.
Pneurile de iarnă prezintă risc de explozie vara. Multă lume nu ştie că în mers, de la frecarea cu aerul şi cu asfaltul, pneul atinge temperaturi chiar şi mai mari de 50 de grade. Şi cu cât viteza e mai mare, cu atât temperatura creşte. Însă una e să circuli când este iarnă şi pneul se răceşte, şi alta este să circuli când afară sunt 35 de grade şi asfaltul are undeva pe la 60 de grade.
CE SPUNE LEGEA?
"În România, aceasta Ordonanţă care a fost elaborată în comun Ministerul Transporturilor şi Ministerul de Interne, în speţă Poliţia Rutieră, a urmărit întocmai ca aceste anvelope să fie folosite numai pe drumurile cu zăpadă, gheaţă sau polei. Deci, s-a exclus din start ideea să se folosească tot timpul. Deşi, la nivelul UE este obligatoriu de la 1 noiembrie până la 30 aprilie. Anvelopele de vară, în momentul în care sunt expuse pe o perioadă îndelungată la temperaturi sub zece grade, îşi pierd elasticitatea. Adică, devin rigide. Ea trebuie să corespundă diferenţelor de temperatură zi-noapte, fără să se deformeze, fără să se poată altera în compoziţie. Or, iarna în România am avut situaţii de temperaturi cu mult sub minus 10 grade, iar anvelopele îşi pierd proprietăţile. Şi dumneavoastră în media aţi prezentat de multe ori cazuri în care unii şoferi rămân în zăpadă, iar rotile încep să se învârtă în loc', a declarat şeful Direcţiei Rutiere într-un interviu acordat Jurnalul Naţional.
Înapoi la Homepage

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
Hello Chef sezonul 8, 21 decembrie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul lui Fuego
Hello Chef sezonul 8, 21 decembrie 2024. Confruntarea dintre Roxana Blenche și chef Samuel. Verdictul lui Fuego Sambata, 21.12.2024, 14:53
NBA Christmas Vezi acum
Citește și
Abonează-te la newsletter!

Lasă-ne adresa ta de mail și te vom ține la curent zilnic cu cele mai importante știri, astfel încât să nu pierzi nimic niciodată.


x