- Hai la masă, România! Noul sezon Chefi la Cuțite de vede duminica de la ora 20:00 și de luni până miercuri de la 20:30 numai pe Antena 1 și în AntenaPLAY
- Marele Premiu de Formula 1™ din Las Vegas e online exclusiv în AntenaPLAY! Vezi cursele în perioada 22 - 24 noiembrie 2024!
Una dintre manevrele prevăzute de Codul Rutier şi întâlnite frecvent în trafic este mersul înapoi. Legislaţia rutieră are câteva prevederi speciale în acest domeniu, fiind reglementate situaţiile în care este permis mersul înapoi.
Mersul autovehiculelor cu spatele este reglementat de articolul 128 din Codul Rutier, unde este prevăzut că se interzice mersul înapoi cu vehiculul în următoarele situaţii: în locurile în care este interzisă oprirea voluntară a vehiculelor, în intersecţiile în care este interzis virajul la stânga, precum şi în cele în care, pentru efectuare, este necesară manevrarea înainte şi înapoi a vehiculului; în locurile unde soliditatea drumului nu permite; pe marcajul pietonal; în locurile în care este instalat indicatorul „Întoarcerea interzisă”.
De asemenea, potrivit Codului Rutier, mersul înapoi cu vehiculul este interzis pe o distanţă mai mare de 50 m şi la ieşirea de pe proprietăţi alăturate drumurilor publice.
„În locurile în care mersul înapoi este permis, dar vizibilitatea în spate este împiedicată, vehiculul poate fi manevrat înapoi numai atunci când conducătorul acestuia este dirijat de cel puţin o persoană aflată în afara vehiculului. Persoana care dirijează manevrarea cu spatele a unui vehicul este obligată să se asigure că manevra se efectuează fără a pune în pericol siguranţa participanţilor la trafic. Mersul înapoi cu autovehiculul trebuie semnalizat cu lumină sau luminile speciale din dotare. Se recomandă dotarea autovehiculelor şi cu dispozitive sonore pentru semnalizarea acestei manevre”, mai prevede legisţaia rutieră.
Fostul comisar – şef la Rutieră, Nicolae Istrat a explicat că manevra este permisă pe o distanţă de maximum 50 m, dar şoferii trebuie să fie foarte atenţi atunci când merg cu spatele. Nicolae Istrat a explicat că, în cazul în care un şofer loveşte o maşină, în timpul manevrei cu spatele, riscă o amendă şi puncte penalizare.
Dacă iese, însă, cu spatele dintr-o parcare şi nu se asigură, rămâne fără permis pentru neacordarea de prioritate la punerea în mişcare de pe loc. „În cazul în care nu se produce o tamponare, permisul se suspendă pentru 30 de zile. Dacă în urma manevrei de mers înapoi se produce şi o tamponare, permisul se suspendă pentru 60 de zile. În cazul în care nu avem vizibilitate la ieşirea dintr-o parcare, cu spatele, trebuie să fim pilotaţi de cineva. Lipsa vizibilităţii nu este o scuză”, a explicat Nicolae Istrat.
Fostul comisar – şef a mai arătat că şoferii care vor să intre cu spatele într-o parcare paralelă cu calea de rulare, trebuie să se asigure că are timpul şi spaţiul necesar manevrei, şoferul din spate nefiind obligat de lege să oprească pentru a-l lăsa pe şoferul din faţa sa să parcheze. „E o chestie de bun simţ. Dacă văd că omul din faţa mea vrea să parcheze, nu mă bag în bară lui. Dacă sunt aproape, pot da un pic cu spatele care să îi fac loc, dar dacă sunt valori de trafic foarte mari, toate acestea nu se mai pot produce”, a arătat Istrat.