Guvernul are in vedere introducerea taxei de autostrada pana cel tarziu in 2014, mai devreme cu cel putin un an fata de termenul anuntat, marti, de Anca Boagiu, ministrul Transporturilor. Prevederea se regaseste in Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2012-2014, elaborata recent de Executiv, la capitolul „Politica in domeniul transporturilor si infrastructurii".
Astfel, la punctul „Directii de actiune, obiective propuse, rezultate asumate, tendinte in perioada urmatoare" se mentioneaza, in mod expres, ca unul dintre obiectivele propuse este „introducerea taxei de autostrada".
Marti, ministrul Transporturilor declara ca doar utilizarea autostrazilor de pe Coridorul IV Paneropean va fi taxata, cu o suma care va fi anuntata cand majoritatea tronsoanelor vor fi finalizate, in 2015. Introducerea taxei ar fi o cerinta a Comisiei Europene, ca si conditie a finantarii acestui coridor.
Ulterior, Daniela Draghia, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), a precizat ca intreaga retea va fi taxata: „Comisia Europeana a impus conditii clare, atunci cand ne-au dat finantarea, si anume taxarea autostrazilor. Vorbim de Coridorul IV, dar si de celelalte autostrazi deja construite".
Avem doar 330 km
Dar ce autostrazi poate taxa statul roman in prezent? Reteaua - daca poate fi numita asa - totalizeaza doar 330 de kilometri (Bucuresti - Pitesti: 110 km, Bucuresti - Cernavoda: 150 km, Campia Turzii - Cluj Vest: 52 km si Centura Sibiu: 18 km). In acest an sunt sanse sa se mai finalizeze doar 66 de kilometri de autostrada, dupa cum se arata si in Strategia bugetar-fiscala (tronsonul Arad - Timisoara: 32 km, centura Arad: 12 km si centura Constanta: 22 km). Potrivit contractelor initiale, in acest an ar fi trebuit date in folosinta si tronsoanele cuprinse intre Cernavoda si Constanta (74 km), dar si cele dintre Bucuresti si Ploiesti (62 km), amanate pentru 2012.
Pentru Coridorul IV, lucrarile pentru celelalte tronsoane cuprinse intre Nadlac si Sibiu ar urma sa fie finalizate in a doua jumatate a anului 2013, sectorul Sibiu - Pitesti fiind fara finantare in momentul de fata, guvernul cautand un parteneriat public-privat pentru constructia acestuia.
Actuala taxa de drum se pastreaza
Introducerea unei taxe de autostrada ar fi insemnat, in mod normal, desfiintarea rovinietei. Guvernul nu are insa in vedere acest lucru, ba dimpotriva, si-a propus sa majoreze cuantumul actualei taxe de drum, obiectiv ce figureaza in Strategia bugetar-fiscala langa introducerea taxei de autostrada: „Cresterea tarifelor de utilizare a infrastructurilor de transport", ceea ce presupune, automat, si o rovinieta mai scumpa.
Taxa de drum x 4
In acest fel, Romania va deveni singura tara din Europa care va avea atat sistem de taxare prin vigneta, cat si taxa de autostrada, la care se adauga taxa din combustibil si cea pentru traversarea podurilor peste drumuri. Asta, in contextul in care avem una dintre cele mai mici retele de autostrazi din UE si printre cele mai proaste drumuri nationale.
In restul tarilor exista fie doar o taxa de drum (exemplu in Austria, Ungaria, Slovenia, Elvetia etc., unde vigneta se plateste exclusiv pentru utilizarea autostrazilor si a drumurilor expres), fie doar o taxa de autostrada (Italia, Franta, Spania etc.), circulatia pe drumurile nationale fiind netaxata. Exista si state pentru care soferii nu platesc niciun fel de taxe - Germania, Belgia, Olanda - tari in care retelele de autostrazi sunt printre cele mai bune din lume.
Ministerul Transporturilor tace
Solicitati sa comenteze prevederile din Strategia bugetar-fiscala, reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) s-au ferit sa ofere vreun punct de vedere. In pofida insistentelor redactiei noastre, atat consilierul ministrului Anca Boagiu, cat si reprezentantii biroului de presa al MTI au refuzat sa raspunda solicitarilor.
Sursa: Financiarul
Foto: Intactimages
Honda CR-Z se da si pe Le Mans... Electrodynamics, conceptul cu aroma de Pagani...