Antena Căutare

Romania - tara tuturor posibilitatilor: Patru taxe, niciun drum bun

Ministerul Transporturilor anunta ca sistemul de plata pentru autostrazi va fi introdus dupa finalizarea Coridorului IV Paneuropean. Rovinieta nu se va desfiinta, dimpotriva, se va scumpi. Iar o taxa de drum este inclusa si in pretul carburantilor. Mai mult, soferii trebuie sa plateasca in Romania si pentru traversarea podurilor.

Guvernul are in vedere introdu­cerea taxei de autostrada pana cel tarziu in 2014, mai devreme cu cel putin un an fata de termenul anuntat, marti, de Anca Boagiu, ministrul Trans­porturilor. Preve­derea se regaseste in Strategia fiscal-bugetara pentru perioada 2012-2014, elaborata recent de Executiv, la capitolul „Politica in domeniul trans­porturilor si infrastructurii".

Astfel, la punctul „Direc­tii de actiune, obiective propuse, rezul­tate asumate, tendinte in perioada ur­ma­toare" se mentioneaza, in mod expres, ca unul dintre obiec­tivele pro­puse este „introducerea taxei de autostrada".

Marti, ministrul Transporturilor declara ca doar utilizarea autostrazilor de pe Coridorul IV Paneropean va fi taxata, cu o suma care va fi anuntata cand majoritatea tronsoanelor vor fi finalizate, in 2015. Introducerea taxei ar fi o cerinta a Comisiei Europene, ca si conditie a finantarii acestui coridor.

Ulterior, Daniela Draghia, directorul general al Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR), a precizat ca intreaga retea va fi taxata: „Comisia Europeana a impus conditii clare, atunci cand ne-au dat finantarea, si anu­me taxarea autostrazilor. Vorbim de Cori­dorul IV, dar si de celelalte auto­strazi deja construite".

Avem doar 330 km

Dar ce autostrazi poate taxa statul roman in prezent? Reteaua - daca poate fi numita asa - totalizeaza doar 330 de kilometri (Bucuresti - Pitesti: 110 km, Bucuresti - Cernavoda: 150 km, Campia Turzii - Cluj Vest: 52 km si Centura Sibiu: 18 km). In acest an sunt sanse sa se mai finalizeze doar 66 de kilometri de autostrada, dupa cum se arata si in Strategia bugetar-fiscala (tronsonul Arad - Timisoara: 32 km, centura Arad: 12 km si centura Constanta: 22 km). Potrivit contractelor initiale, in acest an ar fi trebuit date in folosinta si tronsoanele cuprinse intre Cernavoda si Constanta (74 km), dar si cele dintre Bucuresti si Ploiesti (62 km), amanate pentru 2012.

Pentru Coridorul IV, lucrarile pentru celelalte tronsoane cuprinse intre Nadlac si Sibiu ar urma sa fie finalizate in a doua jumatate a anului 2013, sectorul Sibiu - Pitesti fiind fara finantare in momentul de fata, guvernul cautand un parteneriat pu­blic-privat pentru constructia acestuia.

Actuala taxa de drum se pastreaza

Introducerea unei taxe de auto­strada ar fi insemnat, in mod normal, des­fiintarea rovinietei. Guver­nul nu are insa in vedere acest lucru, ba dimpo­triva, si-a propus sa majoreze cuantu­mul actualei taxe de drum, obiectiv ce figureaza in Strategia bugetar-fiscala langa introdu­cerea taxei de auto­strada: „Cresterea tarifelor de utilizare a infra­structurilor de trans­port", ceea ce pre­su­pune, auto­mat, si o rovinieta mai scumpa.

Taxa de drum x 4

In acest fel, Romania va deveni singura tara din Europa care va avea atat sistem de taxare prin vigneta, cat si taxa de auto­strada, la care se adauga taxa din com­bustibil si cea pentru traversarea podurilor peste drumuri. Asta, in contextul in care avem una dintre cele mai mici retele de autostrazi din UE si printre cele mai proaste drumuri nationale.

In restul tarilor exista fie doar o taxa de drum (exemplu in Austria, Ungaria, Slovenia, Elvetia etc., unde vigneta se plateste exclusiv pentru utilizarea autostrazilor si a drumurilor expres), fie doar o taxa de autostrada (Italia, Franta, Spania etc.), circulatia pe drumu­rile nationale fiind netaxata. Exista si state pentru care soferii nu platesc niciun fel de taxe - Germania, Belgia, Olanda - tari in care retelele de autostrazi sunt printre cele mai bune din lume.

Ministerul Transporturilor tace

Solicitati sa comenteze prevederile din Strategia bugetar-fiscala, reprezentantii Ministerului Transporturilor si Infrastructurii (MTI) s-au ferit sa ofere vreun punct de vedere. In pofida insistentelor redactiei noastre, atat consilierul minis­trului Anca Boagiu, cat si reprezentantii biroului de presa al MTI au refuzat sa raspunda solicitarilor.

Sursa: Financiarul

Foto: Intactimages

Honda CR-Z se da si pe Le Mans... Electrodynamics, conceptul cu aroma de Pagani...

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x