Siguranta pasagerilor a fost, este si va fi una dintre principalele preocupari ale tuturor constructorilor de masini, fie ca vorbim despre Dacia, Renault, Volkswagen, Mercedes, BMW, etc. Iar treaba organismelor pentru siguranta in trafic, precum cel european, EuroNCAP, si cel american, NHTSA, este de a masura si evalua sigurata automobilelor scoase pe piata, rezultatele fiind notate cu stele de siguranta.
Atentie insa, testele de impact frontal si lateral se realizeaza in laborator, dupa reguli stricte. EuroNCAP incearca masinile la impact frontal la o viteza de 64 km/h cu un obstacol deformabil, de aceeasi greutate cu automobilul evaluat, masa fiind unul dintre factorii principali ai formulei fizice ce duce la aflarea fortei de impact: F = m x a ("Forta" = "masa" x "acceleratia).
Prin urmare, "stelele de siguranta" atribuite de EuroNCAP masinilor se refera numai la rezistenta acestora in cazul unor accidente cu vehicule de aceeasi talie!
Extrapolind, se poate face o analogie cu, de pilda, un meci de box intre un campion la categoria grea, sa spunem Mike Tyson, si un campion la categoria supermijlocie, precum Lucian Bute. Excluzind posibilitatea ca Tyson sa fuga din ring, deznodamantul unui astfel de meci ar fi o intrebare retorica.
Cam la fel se intampla si in cazul unui accident in care sunt implicate masini de gabarite total diferite, precum cel in care realizatorul TV Serban Huidu, aflat la volanul unui Mercedes ML 350 CDI, a lovit frontal o Dacia Logan, omorandu-i pe toti cei trei pasageri ai acesteia.
Fara a face calcule fizice si matematice elaborate, trebuie spus ca Mercedes-ul ML are o greutate aproape dubla decat Logan-ul (ML - 2.135 kg, Logan - 1.100 kg), ceea ce a influentat decisiv dinamica accidentului.
Sigur, conform EuroNCAP Mercedes-ul ML este cotat cu 5*, iar Logan-ul cu numai 3*. Dupa cum am spus insa, EuroNCAP nu testeaza la impact masini de gabarite diferite.
Si, de asemenea, nu se poate compara rezistenta unei masini care costa de aproape 10 ori mai mult decat cealalta, cum a fost in acest caz, diferenta enorma de pret regasindu-se si in metalele folosite la crearea celulei de siguranta a fiecareia in parte, si in proiectarea zonelor ce absorb energia disipata in caz de impact, si in sistemele de siguranta activa si pasiva folosite.
Mai mult, in dinamica unui accident conteaza enorm si inaltimea de lovire, punctul forte al fiecarui automobil fiind la nivelul lonjeroanelor. Si cum se poate verifica cu ochiul liber ca parasocul unui SUV ajunge peste nivelul farurilor unei masini de clasa compacta, inseamna ca ML-ul a lovit Logan-ul deasupra "punctului" sau de rezistenta.
Sistemele de stabilitate, invinse de aderenta
Prima ipoteza de lucru a politistilor care ancheteaza modul in care a avut loc accidentul provocat de Serban Huidu este ca acesta a pierdut controlul volanului si a derapat, intrand pe contrasens. Si trebuie mentionat faptul ca pe Valea Prahovei, in zona in care a avut loc tragedia, a nins sambata si ploua marunt si duminica, in momentul accidentului, carosabilul fiind acoperit cu un fel de mazga.
Daca ipoteza politistilor este buna, se va confirma din nou faptul ca sistemele electronice de stabilitate nu pot invinge legile fizicii oricat de performante ar fi. Nu se poate spune ca ML-ului i-ar lipsi vreun sistem precum ESP, ASC, ABS, etc.
Masina este grea insa, si cum s-a dovedit nu era echipata cu pneuri de iarna iar cele de vara erau si ele uzate, dinamica accidentului se simplifica. In conditii de carosabil alunecos si in lipsa unor cauciucuri adecvate, sistemele de siguranta activa pot primi informatii eronate de la senzori si conduce la un comportament neprevazut al masinii, aproape imposibil de redresat cu tot cu tractiunea integrala.
Doar cine nu a condus si nu a fortat limitele unei astfel de masini, "de lux", "bolid" sau cum i se mai spune prin media de scandal, poate afirma fara ezitare ca nu poate derapa. E adevarat, integrala si electronica ajuta, dar nu fac minuni. Oricat de scumpa si sofisticata ar fi o masina, legatura cu solul o pastreaza tot prin intermediul a patru gume.
Siguranta la bordul Mercedes-ului ML
ML este dotat standard cu airbag-uri frontale dual-stage (se declanseaza in doua trepte, in functie de forta impactului), airbag-uri laterale, airbag-uri pentru genunchi si airbag-uri tip cortina.
In cazul unei coliziuni frontale, cum a fost cea a lui Huidu airbagurile frontale si cele din zona genunchilor s-au declansat, protejand ocupantii. Celelalte airbag-uri nu s-au activat, nefiind vorba despre rasturnare sau impact lateral. De asemenea, ML-ul dispune de centuri de siguranta pretensionate pirotehnic si cu limitatoare de forta. Iar in ceea ce priveste sistemele electronice de siguranta activa, SUV-ului Mercedes nu-i lipseste nimic.
VEZI cum s-a comportat ML-ul la testele EuroNCAP:
Siguranta la bordul Daciei Logan
Logan-ul dispune standard de un singur airbag, pentru sofer, si de ABS. Optional se pot monta si airbag-uri laterale fata. In cazul celui implicat in accident, din imaginile prezentate s-a vazut ca dispunea si de airbag pentru pasagerul din dreapta.
VEZI cum s-a compartat Logan-u la testele EuroNCAP:
Skoda a produs automobilul cu numarul zece milioane... FOTO! Revolutionar: Vezi cum arata motocicleta invizibila!...