O reglementare precum OUG nr. 50/2008 are ca efect faptul ca autovehiculele de ocazie importate si caracterizate printr-o vechime si o uzura importante sunt supuse, in pofida aplicarii unei reduceri mari a cuantumului taxei pentru a tine seama de deprecierea lor, unei taxe care se poate apropia de 30% din valoarea lor de piata, in timp ce vehiculele similare puse in vanzare pe piata nationala a celor de ocazie nu sunt in niciun fel grevate de o astfel de sarcina fiscala, explica instanta Curtii de Justitie a UE.
In aceste conditii, reglementarea mentionata are ca efect descurajarea importarii si punerii in circulatie in Romania a unor autovehicule de ocazie cumparate din alte state membre.
Prin urmare, statul roman ar trebui sa returneze celor care au platit taxa de poluare in perioada iulie 2008-iulie 2011 peste 800 de milioane de euro. Deocamdata, statul restituie banii doar celor care apeleaza la justitie.
- Guvernul n-a fost in stare sa explice instantei europene ca o astfel de decizie va perturba economia, astfel ca judecatorii Curtii europene au respins solicitarea statului ca efectele hotararii sa nu fie aplicate imediat.
- Singura cifra pe care reprezentantii Executivului au prezentat-o instantei a fost totalul proceselor pe rol pe tema taxei auto: 40.000.
- „Curtea constata ca guvernul roman nu a facut dovada criteriului privind existenta unor perturbari grave ale economiei", concluzioneaza sentinta.