Antena Căutare

UTIL! Decuplează electronica și dă-i balans, ieși din zăpadă

Te ajută să ții mașina pe drum, nu te lasă să derapezi, te asistă la plecarea de pe loc, te ajută să frânezi... Sistemele de siguranță activă, precum cel de control al stabilității (ESP), cel control al tracțiunii (ASR) sau cel împotriva blocării roților la frânare (ABS), secondează șoferul în situații dificile ca un copilot atent. Dar mai e cale lungă până la autovehiculul autonom, capabil să te ducă singur din punctul "A" în punctul "B". Electronica nu poate învinge, deocamdată, legile fizicii. În cazul în care trebuie să ieșiți, de exemplu, din zăpadă sau să urcați o pantă cu aderență scăzută, sistemele trebuie "păcălite". Iar cutia de viteze automată, trecută în modul de iarnă ori pusă pe manual.

Te ajută să ții mașina pe drum, nu te lasă să derapezi, te asistă la plecarea de pe loc, te ajută să frânezi... Sistemele de siguranță activă, precum cel de control al stabilității (ESP), cel control al tracțiunii (ASR) sau cel împotriva blocării roților la frânare (ABS), secondează șoferul în situații dificile ca un copilot atent. Dar mai e cale lungă până la autovehiculul autonom, capabil să te ducă singur din punctul "A" în punctul "B". Electronica nu poate învinge, deocamdată, legile fizicii. În cazul în care trebuie să ieșiți, de exemplu, din zăpadă sau să urcați o pantă cu aderență scăzută, sistemele trebuie "păcălite". Iar cutia de viteze automată, trecută în modul de iarnă ori pusă pe manual.

Degeaba ai utilaj, dacă nu știi să-l utilizezi. Iar a învăta nu e o rușine. Inteligența electronicii despre care vorbim se bazează pe o serie de senzori, care citesc comportamentul și aderența fiecărei roți în parte. Iar datele sunt prelucrate de un soft presetat, care acționează asupra frânelor și al accelerației așa cum i-a spus programatorul. Nu poate învăța. Sigur, în majoritatea cazurilor, electronica ajută și trebuie ținută activă. Dar zăpada din abundență, care mai ascunde și gheață, este o excepție.

Să presupunem că vrem să pornim la drum cu o mașină 4x4 inteligentă. Dar, ghinion, peste noapte a nins și toate roțile sunt afundate în zăpadă. Sau intrăm pe o străduță nedeszăpezită. Primul imbold ar fi să spunem "Am 4x4, ies". Nu e chiar așa. Senzorii fiecărei roți vor transmite informații diferite și contradictorii, iar "creierul" va încerca să le prelucreze pe toate pentru a vă scoate din dificultate. Rezultatul s-ar putea să nu fie însă cel scontat, frânarea alternativă a unei roți sau tăierea gazului nu va face decât să afunde mașina.

Prin urmare, pentru a încerca să ieșiți din nămeți, decuplați ESP-ul și ASR-ul. Este valabil și pentru mașinile numai cu tracțiune față sau spate. Apoi, asigurați-vă că aveți spațiu de manevră și faceți puțin balans. Succesul nu e garantat și depinde și de experiența soferului, dar încercarea moarte n-are.

Balans, la automate

La mașinile cu transmisie manuală, balansul se obține prin jucarea accelerației și a ambreiajului. Dar se poate face și la automate, chiar dacă nu la fel de eficient. În prima fază, se poate încerca un joc fin din accelerație: accelerați ușor și când simțiți că roțile pierd aderența luați piciorul din gaz. Apoi, repetați procedura. Dacă mașina se încăpățânează să nu se miște, nu turați degeaba. Treceți la pasul doi: puneți cutia în "D", accelerați ușor și, când roțile pierd aderența, treceți cutia în "R" și mângâiați din nou accelerația... "DNR" / "RND", de câteva ori, dar fără a forța. Pasul trei: lopata și câțiva oameni putere.

Puteți urmări știrile Antena 1 și pe Google News. 📰

Video recomandate
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure
BeautiFood | Sezonul 3 - Episodul 4: Mousse de ciocolată cu fructe de pădure Marti, 23.04.2024, 10:00
Ai filme bune în AntenaPLAY Vezi acum
Citește și
Ultimele știri
x